Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Populärkultur

Stephen King — Revolvermannen: Det mörka tornet 1

Reviderad med nytt förord från Stephen King

Bra Böcker

John-Henri Holmberg översätter boken

Stephen King — Revolvermannen: Det mörka tornet 1.Det Stephen Kings sätt att från Tolkiens underbara värld som han läste under en tid på 60-talet mitt bland hippies och rockmusiken dånade på högsta volym. Han ville skapa en episk berättelse som var en stilblandning av Tolkiens verklighet och Sergio Lones episka västernfilm Den gode, den onde, den fule. Han påbörjade redan vid 19 års ålder att skriva för att slutföra den på 80-talet och nu ge ut den med helheten av serien som han kallade för Svarta tornet. Det är bister trångsyntvärld med parallella världar att upptäcka. Det är där den siste revolvermannen Roland ger sig ut efter det svarta tornet. Hela berättelsen går i den stil som utgör grunden för fantasyberättarbegreppet. Men Stephen King saktar ned bokens tempo genom att låta stora vindpinade öknen vara en metafor för mänsklig tomhet liksom den är själva sinnesbilden av själva vandringen efter svarta tornet och en man i svart som kan ge svaren på revolvermannens ständiga fråga om det finns någonting mer där ute?

Jag måste faktiskt påpeka att det här är det bästa som Stephen King skrivit bland sina berättelser. För få böcker av hans hand är så vackra och strålar ut av språklig glädje och det är stram berättelse som vaggar igång med poetiska brusande känslor och revolvermannens Clintansätt är perfekt för bokens ram och den bara går mot poesins upplösning när vi når klimaxen med berättelsen. Slutscenerna är magnifika och hela boken är egentligen en skriven film eller borde vara det åtminstone en film i min hjärna. Så här bra och stark borde alltid Stephen King vara i sina framtida böcker.

Musik

Amy Grant — Time Again: Amy Grant Live All Access

Atlantic R&B 1955–1957 Volym 3

Basement Jaxx — Crazy Itch Radio

Beck — The Information

Bob Dylan — Modern Times

Bob Marley — The Ultimate Collection, The Best of Bob Marley & Colour Collection

Dionysus — Fairytales and Reality

Dixie Chicks — Taking the Long Way

Eddie Wheeler — Humble Plea

Elton John — The Captain and the Kid

En liten notering om The Rolling Stones

Evanescence — The Open Door & Black Label Society — Shot to Hell

Fibes, Oh Fibes! — Still Fresh & Emotional

Punkfunkens urfäder — Gang of Four och The Pop Group

Grandaddy — Just like the Family Cat

Hip Hop Best: The Collection

Justin Timberlake — Future Sex, Love Sounds & Beyonce — B’Day

Kasabian — Empire

Klaxons nya låtar på nätet & Junior Boys — So This Is Goodbye

Korta musikrecensioner XXI

Los Lobos — The Town and the City

Mando Diao — Ode to Ochrasy

Marit Bergman — I Think It’s a Rainbow

Nelly Furtado — Loose

OHM — Star Fall

Pete Rock — Underground Classics

Peter Nordwall Ensemble — Kanon

REM — And I Feel Fine: The Best of the I.R.S. Years 1982–1987

Scott Stappt — The Great Divide

The Killers — Sam’s Town & Barenaked Ladies — Barenaked Ladies Are Me

The Lemonheads — The Lemonheads

The Mars Volta — Amputechture

Theatre of Tragedy — Storm

Ultravox — Systems of Romance & Level 42 — Retroglide

Veruca Salt — IV

Wilson Pickett — In Philadelphia

Wolfmother — Wolfmother

Yellowcard — Lights and Sounds

Yo La Tengo — I Am Not Afraid of You and I Will Beat Your Ass