Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Populärkultur

Svenska folkhemmet i seriens betraktelse

Max Andersson.Folkhemmet kunde inte få någon bistrare tolkning än vad kriminallitteratur eller serier kunde tolka Sveriges utveckling i dystopisk eller ur bittert perspektiv. Du kan läsa Max Anderssons nästan obehagliga stora klatschiga bilder som han målar i breda perspektiv i sina många album. Han har länge varit en av dom främsta i svensk seriekonst med dystopiska makabra upplägg. Läs bara hans finurliga seriefigurer som Pixy, vakuumneger eller lilla söta dödens äventyr i svenska samhällets förvridna grotesker i senaste samlingsvolymen Container (2005 Kartago förlaget före detta Tago-förlaget) som brusar av infall men den är knappast trevlig underhållning utan fastnar i halsen med något tjockt när du läser hans serier från cirka 15 års produktion. Max Andersson är nattsvart så är nestorn i svenska serier Joakim Pirinen en satiriker av rang när han lanserade kultserien Socker-Conny Det finns två bra samlingsalbum som är bra att läsa när det gäller Joakim Pirinens världsbild: Den stora boken om Socker-Conny och Kvarteret Kniven. Dom är den utblick som visar hur bra svenska serier var omkring 80-talet till tidigt 90-tal. Sedan verkade marknaden bara dö ut i kommersiell mening. Jag och Mr. Snaggus har ägnat oss i timtal åt att diskutera seriernas utveckling då dom här svenska serierna verkligen exploderade ut förr om åren för att nu gå tillbaka in i skuggan av sin forna dåtida storhet då allting händer på seriefronten.Socker-Conny. Mr. Snaggus har haft svårt för Pirinen när jag har höjt honom till skyarna för sin begåvning. Men det trista är som vi på redaktionen konstaterad nyligen så verkade de svenska serierna baseras på några få stora serieskapare såsom Max Andersson, Joakim Pirinen eller Ulf Lundkvist underfundiga humor som alltid har funnit sig tillrätta med sina album. Det var dom plus några till som upprätthöll vårt rykte som serieskapande nation. Men återväxten har vi funderad på vad som sker där idag. Vi har då och då gjort nedslag i serieflorans värld men alltför sällan för att ha den där riktigt stora bilden av seriekonsten. Men om vi går till vad som sker ute på vanliga marknaden och vad som säljs är det en dyster bild som framträder med få titlar. Det är mest seriespecialisterna som har dom dyra albumen att köpa. Men det innebär att vi måste ha gott om pengar.

Så vi önskar en mera lättillgängligare distribution ut till den stora massan som innehåller intressanta titlar. Men det är bara en fåfäng dröm i dagens marknad. Vi har vad vi får se och uppleva. Men som tur var är biblioteken räddningen i nöden om inte borgarna mördar bibliotekstanken förstås.

Musik

Amy Grant — Time Again: Amy Grant Live All Access

Atlantic R&B 1955–1957 Volym 3

Basement Jaxx — Crazy Itch Radio

Beck — The Information

Bob Dylan — Modern Times

Bob Marley — The Ultimate Collection, The Best of Bob Marley & Colour Collection

Dionysus — Fairytales and Reality

Dixie Chicks — Taking the Long Way

Eddie Wheeler — Humble Plea

Elton John — The Captain and the Kid

En liten notering om The Rolling Stones

Evanescence — The Open Door & Black Label Society — Shot to Hell

Fibes, Oh Fibes! — Still Fresh & Emotional

Punkfunkens urfäder — Gang of Four och The Pop Group

Grandaddy — Just like the Family Cat

Hip Hop Best: The Collection

Justin Timberlake — Future Sex, Love Sounds & Beyonce — B’Day

Kasabian — Empire

Klaxons nya låtar på nätet & Junior Boys — So This Is Goodbye

Korta musikrecensioner XXI

Los Lobos — The Town and the City

Mando Diao — Ode to Ochrasy

Marit Bergman — I Think It’s a Rainbow

Nelly Furtado — Loose

OHM — Star Fall

Pete Rock — Underground Classics

Peter Nordwall Ensemble — Kanon

REM — And I Feel Fine: The Best of the I.R.S. Years 1982–1987

Scott Stappt — The Great Divide

The Killers — Sam’s Town & Barenaked Ladies — Barenaked Ladies Are Me

The Lemonheads — The Lemonheads

The Mars Volta — Amputechture

Theatre of Tragedy — Storm

Ultravox — Systems of Romance & Level 42 — Retroglide

Veruca Salt — IV

Wilson Pickett — In Philadelphia

Wolfmother — Wolfmother

Yellowcard — Lights and Sounds

Yo La Tengo — I Am Not Afraid of You and I Will Beat Your Ass