Korta bokrecensioner XXIV

Jasper Fforde —Var är Jane Eyre?

Leopard förlag

Ett fall för Torsdag Nesta som är litteraturkriminalare i en sort jordisk värld där litteraturen har fått egna lagar där historien vrids om ordentligt. Allting ställs på sin spets då Krimkriget mellan England och Ryssland fortfarande gäller sedan 1854 och Wales blivit egen diktatur. Skurkar börjar stjäla litterära originalmanuskript och ställer det med upprörda litteratursällskap som löper amok. Det är Monty Pyton som möter en förvriden världsbild. Det är bildande och roligt när superskurken Acheron Hades stjäl Charles Dickens originalmanus eller börja kidnappa Jane Eyre och tidsresor blir vardagsmat då är det dags att börja läsa ordentligt. För på något sätt är boken deckare i science fictionformat. En hejdlöst intelligent och rolig bok på samma gång som läsvärd. En bok med Harry Potterkänsla för vuxna som du böjer dig inför helt enkelt.

Maria Küchen — De heliga

Maria Küchen.Det finns en undanliggande vrede i hennes bok, där kärleken får betala priset för manlig grabbighet och försök att gå vidare i världen. Boken centrala kärna är den manliga vänskapen mellan Uppsalastudenterna Mikael, Petrus och Erik som har coverbandet The Saints efter Cris Baileys gamla punkgrupp samma namn. Mikael var den enda som tog musiken på allvar och tog steget till att bli en internationell rocksångare. Petrus som är romanens berättare är berömd poet och forskare som ger oss hela berättelsen om vänskapen mellan männen och deras kvinnor som dyker upp och försvinner och blir ändå kittet för männens vänskap. Det är en av hennes mest sammansatta böcker som jag läst hos henne på länge.

David Toscana — Klagosång över Miguel Pruneda

Pocky

Vi har inte haft en bra och intressant författare översatt från Mexico på länge i svensk språkdräkt. Men med David Toscana har vi en modern författare som ger ut romaner som tar tag i kryddade starka berättelser från en man som heter Miguel Pruneda. Det är en berättelse om erotik och mannens förhållanden till kvinnan. Men lika mycket är det en klassisk lärdomsvandring i Mexicos kulturella och sociala skeenden som får liv genom Miguel Prunedos dialoger och kommunikationer med sitt lands historik. Man finner en mycket levande roman med häftiga bilder och psykologiska partier som förstärker hans författarskap. Så nu har Mexico en röst som talar dess eget språk med dess egna nyanser och bilder. En av dom där böckerna som du så gärna minns efter det du avslutat boken. Den dröjer sig kvar i minnet länge efter det du lagt den åt sidan.

Henry Jakobén — Fördrivningen

Megilla-Förlaget

En roman om polska judar som fortfarande efter andra världskrigets slut får veta att dom stundtals inte är önskvärda av kommunister inom östblocket. Den europeiska sjukan ”antisemitismen” går fortfarande som en signal att traditionen lever kvar. Men trots att en del judar överger sin tro eller tradition för att bli delar av den kristna kulturen finns föraktet för juden alltid kvar där som ett restlager i våra kollektiva minnen. Det är sådana starka böcker som Henry Jakobén skriver för att få oss förstå vad som händer i världen. Då som nu.

Malle Kivikas — Sibiriens kalla famn: Röster från en förlorad generation

Hjalmarson& Högberg

Baltstaterna var dom småstater som blev hårdast åtgångna när Sovjet ockuperade dessa Baltstater efter det nazismens försvann från den politiska agendan. Många av Estlands innevånare hade varit direkt delaktiga i nazismens judeutrotning. Men ändå straffades hela befolkningen av Sovjets armé. Man deporterade bort tusentals människor och en del överlevande började återkomma till faderslandet efter Stalins död. Nu träder en del av dom fram och berättar om kommunismens brott och det är bra att sanningen kommer så att kommunismen aldrig får fotfäste igen i någon världsdel i framtiden.

Ib Michael — Påven av Indien

Ib Michael.Få danska författare lyckas hålla sin litterära fana lika snyggt som Ib Michael och dessutom lyckas skriva starka romaner som är av hög internationell klass. Nya romanen på svenska handlar om den gamle lärda inkaprinsen Don Felipe som blev kristen men ser hur conquistadorerna skövlar och utrotar hans folk. Så han vill författa ett brev till spanske kungen som skall vissa omfattningen av det som pågår på andra sidan jordklotet. Han blir vän med en döstum liten flicka och skapar ett språk så att dom kan kommunicera med varandra. Brevet blir till slut skrivet och senare möter han sin sonson och beger sig ut på en lång strapatsrik resa. Allt skrivet i en resolut fin klar stringent ton rakt igenom hela boken.

Friedrich Christian Delius — Söndagen då jag blev världsmästare

Bokförlaget Tranan

En vacker liten barndomsbetraktelse över en pojke på elva år som växer upp i ett prästhem under 50-talet. Han lever för att läsa om hur Västtyskland slog Ungern i VM 1954. Men det är också efterkrigstid i Tyskland och landet är delad i två hälfter av politiska ideologiska skäl. Men pojken tänker inte så mycket på det utan försöker leva sitt eget liv i barndomens mindre trakter. En skör krönika över en tysk familj som vill överleva tiden efter andra världskrigets nazistiska terror. Den stora tyska kulturnationen tar sig för igen. Minne och fragment sätts ihop på ett underbart sätt av författaren. En fin bok som sagt.

Albert Hammond Jr. — Yours to Keep

Amon Amarth — With Oden on Your Side & Vader — The Art of War

Anti-Flag — For Blood and Empire, Cumshot Hookers — Heartbreakers, New Found Glory — Coming Home & Alien Ant Farm — Busted & Up in the Attic