Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Musikbok

Josefin Ekman — Rockabilly: En bok om de sista romantikerna

Atlas

Rockabilly.Det finns två sorters perspektiv man kan anta på begreppet rockabilly — att det är en reaktion nostalgisk längtan tillbaka till 50-talets värderingar eftersom man inte trivs i den moderna tiden. Man vill ”frysa” fast det ögonblicket då man var man och kvinna var kvinna så att värderingarna var fasta och normerna klara i könsroller och i teknik. Allting bygger också på ett par paradoxer och skenbilder kring 50-talet. Man tror att livet var enklare och allting var lugnare tempo. Men faktum är att industrialismen och materialismen började frodas ännu mera och den politiska utvecklingen gick mot kalla krigets upptrissade krigsretorik. Visserligen blev det rekordårens triumf men det var också rasism och viss intolerans i samhället, särskilt i rockabillys hemland USA. Ungdomskulturen blommade upp som en första positiv händelse men USA och världen var ganska konform i livsstil. Rock och beatpoesi gjorde sina riktiga upprorsrörelser relevanta för tiden. Men paradoxen i att bevara 50-tal som det var då blir felaktig då 50-talet var den naiva framtidens decennium. Man trodde på rymden och vetenskapens triumfer. Man ville framåt och inte bakåt som delar av rockabilly verkar tro i sin fasta tilltro på bevarandet av ett sedan länge försvunnit decennium.

Rockabilly.Men så kan vi lyfta fram det andra perspektivet på rockabillykulturen. Det handlar om att man genuint vill bevara dom avtryck i tiden som formade mycket av vår uppfattning av hur rockmusiken klev in våra liv och förändrade allting så att ingenting blev sig likt igen. För att 50-talet hade en häftig design, klädstil och framförallt musiken för tusan, den delikata rocken som erövrade varje sinne vi har i livet. För mig blir rockabilly då en verklig positiv känsla av det genuina, så länge det inte blir fanatism i det hela som allting har så lätt att bibringas i. Renlärigheten mot dogmen eller kulturen som man även ser existera inom rockabillykulturen tar jag avstånd från för den förstör så lätt allting. Jag ser dessutom rockabilly som något väsenskilt från dagens simpla usla raggarkultur. Den grupp som först tog in och upplevde 50-talets livsstil men urartade sedan minst 35 år tillbaka till en reaktionär korkat suparkultur.

Därför förstår jag alltmera varför rockabillymänniskorna drar en stark linje mellan dom och raggarna. Rockabilly bygger på skönhet i kläder, stil och klass. Man lever som sina ideal och förverkligar sina drömmar. Dagens raggarkultur är nedsupna korkade fåntrattar som dricker Pripps blå direkt ur burken och går med fula kläder medan dom spyr i buskarna. Urk. Det är den fula enfaldiga Eddie Meduzapubliken som mest är vulgära reaktionärer som förut mest skulle slå ned allt som dom inte fattade något av.

Nej då tillför rockabilly livet något roligare om man så säger.

Josefin Ekmans reportage är riktigt djuplodande och nära sina objekt och vill förstå vad det innebär att tillhöra en subkulturell rörelse. Hon blandar historiska tillbakablickar och ser dagens rockabilly i den tid dom lever i. Men det bästa är att hon fattar att grejer är själva musiken som är dess själ och hjärta. En viktig och framförallt rolig bok om en värld jag visste alltför lite om hur den fungerar i dag så att säga.

Men så har rockabilly också en förbaskat ljuvlig musiksmak. Bara det mina vänner — smäller högt i Blaskans värld.

Några bra länkar om rockabilly — Rockabilly

Sveriges främsta skivbolag för rockabilly. Nytt som gammalt — Enviken Records — Worldwide shipping of qualitymusic!

Musik

Albert Hammond Jr. — Yours to Keep

Amon Amarth — With Oden on Your Side & Vader — The Art of War

Anti-Flag — For Blood and Empire, Cumshot Hookers — Heartbreakers, New Found Glory — Coming Home & Alien Ant Farm — Busted & Up in the Attic

Atomic Swing — The Broken Habanas

Badly Drawn Boy — Born in the U.K.

Bo Kaspers orkester — Hund

Bob Seger — Face the Promise

Cajsa Stina Åkerström — Kärleken finns överallt

Cassie — Cassie, The Game — Doctor’s Advocate, Kelly Price — This Is Who I Am & Lady Sovereign — Public Warning

Diana Ross — I Love You & The Definitive Collection

Dr. Indies musikmix VI

Grattis Musikbyrån som fyllt 10 år

J.J. Cale & Eric Clapton — The Road to Escondido

Jerry Lee Lewis — Last Man Standing (Dr. Indie)

Jerry Lee Lewis — Last Man Standing (Mr. Snaggus)

Johnny Cash — American V: A Hundred Highways

Koop — Koop Islands

Korta musikrecensioner XXII

Lacuna Coil — Karmacode

Lisa Miskovsky — Changes & The Kooks — Inside In/Inside Out

M. Ward — Post-War

Meat Loaf — Bat out of Hell III: The Monster Is Loose, My Chemical Romance — The Black Parade & The Who — Endless Wire

Midnight Cryin’ Time: Teen Angst Classics from the Rock ’n’ Roll Era

Moby — Go: The Very Best of Moby

Monica Borrfors — På ren svenska

Willie Nelson — Songbird, Billy Ray Cyrus — Wanna Be Your Joe & Jill Johnson — The Woman I’ve Become

Nisse Hellberg — Snackbar Blues

Patty Griffin — Impossible Dream & Sarah McLachlan — Wintersong

Paul Stanley — Live to Win

Prince — 3121

Promoe — White Man’s Burden

Rihanna — A Girl like Me, Etta James — All the Way, John Legend — Once Again & Live at the House of Blues & Natalie Cole — Leavin’

Robbie Williams — Rudebox

Rod Stewart — Still The Same: Great Rock Classics of Our Time

Sleepy Brown — Mr. Brown & Monica — The Makings of Me

Stereolab — Serene Velocity: A Stereolab Anthology

Tony Bennett — Duets: An American Classic