Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Backspegeln

Hasil Adkins — Världens förste punkare

Punken innefattade inte bara musiken. Det var en livsstil, det var ett ställningstagande som sa ”ge faen i mig” men det var också vi-kan-göra-det-själv-filosofin. Musiken, ibland inspelningarna, producerandet, framförandet vara alla exemel på det som man många gånger fick klara själv med egna resurser och eget initiativ. Allt detta för att få så mycket kreativ frihet själv utan att någon lade sig i eller för att man inte hade några resurser helt enkelt. Den bästa musiken var oftast inspelad i någons källare med instrument och stärkare som var lånade eller till och med snodda. Den producerades aldrig av en producent, pålägg var bannlysta och ljudet skulle vara så skitigt som möjligt, live rakt upp och ner och rakt in i bandaren var modellen. Det enda man hade som inspelnignskälla var en rullbandspelare eller en primitiv porta. Hela denna beskrivnig stämmer in på en ännu tidigare figur — Hasil Adkins. Redan 1955 kom hans första egna rockinspelningar som präglades av skit och undermåliga inspelningsljud men som hade en sak nästan alla glömmer bort — känslan.

Hasil Adkins.Hasil Adkins föddes 1937 som yngst i en barnaskara av 10 ungar i Pennsylvanias Appalachberg, ett av de fatttigaste hörnen av USA. Redan tidigt kunde man konstatera att den lille Hasil var hyperaktiv (ADHD?) men musiken kom som en räddande ängel och redan 1949 började den unge mannen komponera musik. Till en början blev det de muusikstilar som så länge präglat hemtrakten nämligen country och blues. Omkring 1954 började dock bluesens inriktning ändras och sakta började rocken utmejslas med hjälp av artister som t.ex. Screaming Jay Hawkins. Blandar man Blues med Country och lägger till Rock så får man Rockabilly som blev Hasils nya musikaliska hemvist. Redan 1955 började så en hoppfull Hasil spela in sina demolåtar för att skicka in till olika skivbolag som han ville ha kontrakt med då rocken just 1955 blev superhet. Besvikelsen blev desto större när de stockkonservativa skivdirektörerna skickade tillbaka inspelningarna med ett tackbrev som vänligt men bestämt avböjde kontrakt då det tyckte att den unge Hasils musik sög getfisar. Besvikelsen blev inte mindre av att det inte bara damp ner ett sådant här brev utan flera. Hasil gav dock inte upp utan fortsatte oförtrutet att spela in nya låtar, men också dessa blev refuserade. Alltför oproffsigt och osofistikerat var omdömet. Hasil som hittills hade gjort allting med musiken själv där han spelade alla instrumeten, skrev nästan all musik själv, spelade in själv, tyckte att han redan gjorde nästan allt så varför inte några saker till. Sagt och gjort Hasil skapade sitt egna skivbolag som skulle ge ut hans alster — Norton Records var ett faktum. Norton Records började så ge ut Hasil Adkins låtar i en rasande takt, det sägs att under sin livstid skrev Hasil Adkins mer än 9000 låtar. Stilen var som sagt Rockabilly men med en twist, nämligen det supersunkiga ljudet som bidrog till den skitighet som snabbt blev Hasils adelsmärke, att Hasil hade den enorma förmågan att svänga så till den milda grad att till och med mormor kastade rollatorn bidrog nog också. Hasil Adkins blev snabbt en kultfigur som stod i bjärt kontrast till de stora etablerade artisterna som Fete-Elvis eller Tommy Steele. Skitigt skrev jag och skitigt är det, få artister är eller var så skitiga i sin stil som Hasil Adkins. Skrammel, marskattsskrin, undermåligt ljud, enkelhet där endast 2-3 instrument plus sång används, bastanta beats och ett rövsväng från rockens himmel var bara några av de saker Hasil Adkins lyckades frammana. Låtarna var och är nästa kapitel. Superstarka låtar vars tonvikt ligger på ett toksväng som sällan skådats, primitiva med få instrument i arret och avskalade tills själva kärnan/själen i låtarna är helt blottlagda. Inlevelsen Hasil lägger ner gör att inspelningarna vibrerar och man är skakad men inte rörd efteråt. Stilen Hasil Adkins kom att skapa har senare stämplats som Psycho-billy. Själv skulle han nog kallat sin stil rockabilly.

Skitigheten gör Hasil Adkins till världens förste punkare supreme, egensnickeriet och gör-allt-själv-metodik sätter kronan på verket. Hasil gjorde allt själv, vilket gjorde honom till en förgrundsfigur för alla punkare från 1976. Det var nämligen specifikt för delar av den engelska punkrörelsen att göra saker själv. För dessa var naturligtvis Hasil husguden.

Hasil Adkins.För många inte bara inom punkrörelsen, är Hasil Adkins en ledstjärna. Också inom den nutida Psychobilly-rörelsen som Hasil Adkins var med och skapade, finns ännu idag devota skaror av fans. Cramps skulle aldrig ens funnits utan Hasil Adkins. Cramps har för övrigt gjort en version av en Hasil Adkins låt som heter She Said som återfinns på plattan Off the Bone. Också grupper som Meteors kan tacka sin stora idol Hasil för inspirationen. Hasil själv sadlade så småningom om och gick tillbaka till Countryn, inte ett så stort strömhopp som ni kanske tror då det finns spår av country i den ursprungliga rockabilly. 2005 dog tyvärr Hasil Adkins. Kvar finns arvet efter honom i form av musik och den dör inte i första taget. En rik låt- och skivskatt ligger och väntar där ute för inköp. Ska jag ge er ett tips så försök inte att gå in till din genomsnittlige skivmånglare och tro att skivorna ska finnas där för det gör de oftast inte. Nej, satsa på att få tag på skivorna via online-skivaffärer. I synnerhet amerikanska sådana är relativt välsorterade. Köp hem dem en masse, det är Hasil Adkins mer än värd.

Dr. Da Capo

Musik

Aerosmith — Devil’s Got a New Disguise

Beat Butchers — Femton år & Bolagsstämman

Consequences — Consequences

CSS — Cansei de Ser Sexy

Damien Rice — 9

Dr. Indies musikmix VII

Faithless — To All New Arrivals & Hans Appelqvist — Naima

Ghostface Killah — More Fish & Mos Def — Tru3 Magic

Ice-T — Gangsta Rap & Fat Joe — Me Myself & I

Incubus — Light Grenades & Linkin Park — Project Revolution

Janet Jackson — 20 Y.O. & George Michael — Twenty Five

Jarvis Cocker — Jarvis

Jay-Z — Kingdom Come, Snoop Dogg — The Blue Carpet Treatment & Mary J. Blige — Mary & Friends

Joanna Newsom — Ys

Joe Bonamassa — You & Me

John Lee Hooker — King of the Boogie

Korta musikrecensioner XXIII

Oasis — Stop the Clocks

Orup — Faktiskt

Scissor Sisters — Ta Dah

Slayer — Christ Illusion (Miss Vampyria)

Strip Music — Hollywood & Wolfman

Svensk Indie 1988–2006: En kärleks historia

The Acacia Strain — The Dead Walk (Miss Vampyria)

The Beatles — Love

The Hidden Cameras — Awoo

The Legends — Facts and Figures & The Plan — Walk for Gold

The Long Blondes — Someone to Drive You Home

The Magic Numbers — Those the Brokes

The Rapture — Pieces of the People We Love

The Who — Endless Wire

Yusuf — An Other Cup (Dr. Da Capo)

Yusuf — An Other Cup (Dr. Indie)