Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Konst

Moderna Museet: Africa Remix

När jag och vän strövar omkring i dom två lokaler där utställningen är väl placerad så börjar jag undra vad det självständiga avtrycket i konsten finns när jag ser dom utställda — för allting verkar vara så influerad av västerländska modernistiska eller nutida konstnärer. Men så händer det där som gör att jag börjar revidera min uppfattning. För det är så enkelt att börja förstå sammanhangen och hur det afrikanska börjar ta form och få strukturer. Jag måste bara skala bort dom onödiga tankefiltren så att de kan upplösas totalt. För det är väl självklart att väst har influerad Afrika på grund av kulturimperialism från förr eller nuvarande korsbefruktning. Liksom att afrikanska kulturella impulser helt enkelt gav oss i väst möjlighet att skapa kubismen till exempel. För nu när jag ser närmare så får vi dagens Afrika sin färg att lysa större och bättre än någonsin. Det finns en vägg med korrugerad plåt och gamla träddörrar med gamla avlagda saker som hänger på väggen lite slumpvis. Först förstår jag inte syftet men så förstår jag det. För det är symboler för hur materialet eller tingen som savannens byar eller mindre städer kunde ha som material när dom byggdes upp. Jag finner flera symboliker i verken till västvärldens ekonomiska makt som står som motsats till det Afrika som vill befria sig från fattigdom och bli en del i världen på lika villkor. För konstverken hänvisar till olika aspekter av Afrikas nutida historia men verken är demokratiska öppna verktyg för att finna Afrikas moderna identitet men det som följer är ändå en hänvisning till kulturen och det förflutna.

Men det är verkligen skönt att se att det nyskapande konstnärliga verken så som jag upplever det, kommer numera från andra kontinenter, som Afrika. Det är en visuell stark konceptuell utställning med flertalet genialiska verk som påverkar mig starkt och därför är det skönt att se hur allting gör så att konsten av idag hos mig får en social och politisk betydelse. Det är verkligen dags att konsten får sin funktion som bärare av det som ifrågasätter världen. Det är och en fascinerande utställning så på slutet av året.

Musik

Aerosmith — Devil’s Got a New Disguise

Beat Butchers — Femton år & Bolagsstämman

Consequences — Consequences

CSS — Cansei de Ser Sexy

Damien Rice — 9

Dr. Indies musikmix VII

Faithless — To All New Arrivals & Hans Appelqvist — Naima

Ghostface Killah — More Fish & Mos Def — Tru3 Magic

Ice-T — Gangsta Rap & Fat Joe — Me Myself & I

Incubus — Light Grenades & Linkin Park — Project Revolution

Janet Jackson — 20 Y.O. & George Michael — Twenty Five

Jarvis Cocker — Jarvis

Jay-Z — Kingdom Come, Snoop Dogg — The Blue Carpet Treatment & Mary J. Blige — Mary & Friends

Joanna Newsom — Ys

Joe Bonamassa — You & Me

John Lee Hooker — King of the Boogie

Korta musikrecensioner XXIII

Oasis — Stop the Clocks

Orup — Faktiskt

Scissor Sisters — Ta Dah

Slayer — Christ Illusion (Miss Vampyria)

Strip Music — Hollywood & Wolfman

Svensk Indie 1988–2006: En kärleks historia

The Acacia Strain — The Dead Walk (Miss Vampyria)

The Beatles — Love

The Hidden Cameras — Awoo

The Legends — Facts and Figures & The Plan — Walk for Gold

The Long Blondes — Someone to Drive You Home

The Magic Numbers — Those the Brokes

The Rapture — Pieces of the People We Love

The Who — Endless Wire

Yusuf — An Other Cup (Dr. Da Capo)

Yusuf — An Other Cup (Dr. Indie)