Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Intervju

Juni Järvi

Den artist som gjorde årets främsta svenska album är utan tvekan Juni Järvi. Jag vet inte hur det skedde men både singeln och fullängdsskivan sänkte mig totalt och Juni Järvis musik blev mitt soundtrack för året 2006 i alla dess färgskalor och regnbågsnyanser. Jag gick och log hela tiden då skivan spelades. Därför ville jag så gärna göra en liten mailintervju med årets främsta svenska skivutsläpp detta år.

Se mina recensioner på dessa länkar — Juni Järvi — The Stars Above Indian Lake | Juni Järvi — Wherever Thou Art


Fråga
Ditt album har i år varit den stora överraskningen i år med den perfekta balansen av mjukhet och texternas snygga lekfullhet.
Jag vet att det har blivit mycket jämförelser med Jens Lekman. Men det är framförallt den rika melodiska mjukheten som ni har gemensamt. Så jag undrar varifrån kommer dina influenser och impulser ifrån när du skapar musik?
Svar
För att vara ärlig så vet jag inte riktigt. Det smyger sig på mig titt som tätt. Jag har nog en massa musik och toner och melodier i huvudet hela tiden och om jag lyssnar noga och är uppmärksam kan jag fånga dem. Jag blir uppmärksam oftast när jag är i olika sinnesstämningar som kan komma lite när som helst, därför bär jag alltid med mig min skrivbok som förmodligen är in käraste ägodel. Där finns allt nertecknat. Men jag vill inte veta för mycket om min skaparprocess. Jag tror den måste vara lite mystisk även för mig själv. Om jag kommer på hur det funkar kanske jag inte längre kan känna musiken, utan bara tänka den och det vill jag inte.
Fråga
Texterna har du lyckas verkligen bra med. Dom är lekfulla och känns lite ironiska. Vad baserar du dina texter på när du komponerar och bygger upp musiken?
Svar
Texterna är mer eller mindre självbiografiska. Lite som att lyssnaren får läsa min dagbok med undantaget att jag bestämmer vad du får läsa. Jag vet inte om jag är ironisk. Jag har själv svårt att förstå ironi… Jag kanske bara är så tragisk att det verkar ironiskt?
Fråga
Din stora skiva kallar jag ditt album för eftersom den kom och slog ut så mycket annat i mitt liv. Därför undrar jag om du som musiker hade förstått att din skiva skulle kunna väcka så många känslor hos lyssnaren som den faktiskt gör?
Svar
Åh, det där är jättesvårt. Näe, jag tror inte det. Jag skriver musik för att det är underbart och vackert och håller mig vid liv. Så klart att jag hade en förhoppning att människor skulle lyssna på min musik och känna glädje, sorg eller vad som helst egentligen. Men när jag hör att människor har min skiva på repeat och att jag har påverkat deras liv på olika sätt får jag nästan svindel. Det är ogreppbart.
Fråga
Nu när din nya skiva blivit en smärre succé i Sverige och börjar gå bra utomlands vad jag förstått. Många artister ser och verkar uppleva konceptet att turnera och göra skivor som en helhet. En del artister ser det som ett jobb andra som ett kall i livet. Hur förhåller du dig som artist med det här att uppleva publikkontakt?
Svar
Det är fantastiskt att stå inför en bra publik som verkligen vill lyssna på en själv och ens musik. Jag har aldrig tagit några droger men jag kan tänka mig att det är samma känsla av att vara hög när jag går av scenen efter en riktigt bra spelning.
Men jag har ingen önskan att turnera året om, över hela världen som många artister gör. Det jag vill göra är att skapa musik och spela in den. Och sedan krydda med spelningar. Jag har inget emot om jag skulle kunna leva fullt ut på min musik men för mig har ordet jobb en negativ klang, som betyder att du måste arbeta för att få pengar. Jag vill arbeta för att må bra och ha roligt.
Fråga
Inom litteraturen talar ofta författaren om sin skaparprocess och den kraft dom erhåller från det skrivna ordet. Som textförfattare måste väl även du ha en relation till din text. Hur relaterar du dig som musiker till det skrivna ordet när du själv skall skriva dina texter till sångerna?
Svar
Öhh … ähh … jag vet inte. Tidigare har texterna varit det svåraste att göra i låtskrivandet. Jag har slitit mig i håret ett par gånger över texter som jag inte får ihop. Men nu har det vänt och nu skriver jag texter snabbare än jag hinner göra musik. Men jag skriver alltid till en melodi, en egen eller så lånar någon annans.
Texten är väldigt viktig men den måste alltid bäras upp av en minst lika viktigt melodi. Texten ska förstärka stämningen i melodin och melodin ska i sin tur förstärka stämningen i texten. Jag har ingen aning om jag har svarat på din fråga överhuvudtaget men nu orkar jag inte tänka mer.
Fråga
Som sista fråga vill jag gärna veta hur din närmaste framtid kommer att gestalta sig?
Svar
Wherever Thou Art släpps i USA till våren så det är möjligt att det blir en liten turné där. Jag letar också efter labelar och distributör i övriga Europa.
Jag fortsätter också att producera andra artister i min och Rasmus studio. Just nu arrangerar jag och spelar in Pretty in Panic, Jenny Kellermans soloprojekt. Det finns på www.myspace.com/prettyinpanic. Lyssna, det är sjukt bra. Hon är en fantastisk låtskrivare.
Och så har jag precis avslutat min Spanienturné och har inga bokade spelningar i Sverige förrän till våren. Så nu har jag tid att fokusera på att skriva klart och börja spela in nästa skiva. De flesta låtarna är klara men de behöver nog vila lite innan det är dags att spela in dem. Dessutom planerar jag att släppa en cover EP i vår. Jag har en massa idéer, det gäller bara att hitta medlen för att förverkliga dem.

Tack för året och musiken Juni Järvi vill jag säga så här på slutet. Mera personlig pop kan jag inte tänka mig.

Musik

Intervju

Juni Järvi

Aerosmith — Devil’s Got a New Disguise

Beat Butchers — Femton år & Bolagsstämman

Consequences — Consequences

CSS — Cansei de Ser Sexy

Damien Rice — 9

Dr. Indies musikmix VII

Faithless — To All New Arrivals & Hans Appelqvist — Naima

Ghostface Killah — More Fish & Mos Def — Tru3 Magic

Ice-T — Gangsta Rap & Fat Joe — Me Myself & I

Incubus — Light Grenades & Linkin Park — Project Revolution

Janet Jackson — 20 Y.O. & George Michael — Twenty Five

Jarvis Cocker — Jarvis

Jay-Z — Kingdom Come, Snoop Dogg — The Blue Carpet Treatment & Mary J. Blige — Mary & Friends

Joanna Newsom — Ys

Joe Bonamassa — You & Me

John Lee Hooker — King of the Boogie

Korta musikrecensioner XXIII

Oasis — Stop the Clocks

Orup — Faktiskt

Scissor Sisters — Ta Dah

Slayer — Christ Illusion (Miss Vampyria)

Strip Music — Hollywood & Wolfman

Svensk Indie 1988–2006: En kärleks historia

The Acacia Strain — The Dead Walk (Miss Vampyria)

The Beatles — Love

The Hidden Cameras — Awoo

The Legends — Facts and Figures & The Plan — Walk for Gold

The Long Blondes — Someone to Drive You Home

The Magic Numbers — Those the Brokes

The Rapture — Pieces of the People We Love

The Who — Endless Wire

Yusuf — An Other Cup (Dr. Da Capo)

Yusuf — An Other Cup (Dr. Indie)