Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Hip hophistorik

Big Apple Rappin’: The Early Days of Hip-Hop Culture in NYC 1979–1982

Big Apple Rappin’ The Early Days of Hip-Hop Culture in NYC 1979–1982.Soul Jazz Records gör en djupdykning i den underground kultur som frodas först i New Yorkpunken då konst och punk möter discovärlden. Grandmaster Flash.Musiken tog flera steg bort mot kommersiell kultur för att skapa en briljant känsla av frihet i punken namn där stilar möts hela tiden. Men även den svarta musiken gick från soul, funk och disco för att skapa en ny musikhybrid i framförallt i Bronx där allting hände då den tidiga hip hopen formar sina första element. Det var då den fantasifulla musiken med Kool Herc, Spoony Gee, Grandmaster Flash eller Afrika Bambaataa gav oss de coolaste låtar som dj:s och med soundsystem från Jamaica som började fylla discoklubbarna. Grandmaster Flash.Den här skivan är ett underverk från skivbolaget Soul Jazz Records då man med linenotes, intervjuer och fräna bilder som är 26 år gamla då hip hopen tog fart. Den började stiga över USA:s gränser och fångas in av The Clash och andra av oss punkare började fatta vidden av den tidiga hip hopen. Rapmusiken blev det nya tunga att räkna med i musiken och den förändrade musiken för evigt.

Afrika Bambaataa.Afrika Bambaataa var mannen som skapade Zulu Nation som skulle skapa dom sociala sambanden mellan hip hopens grunder som graffiti, dans, musik och poesi. Det var gatans sociala verksamhet och vardag som binder allting samman. Det var den svarta vardagen som speglades genom rapmusiken liksom att det var en svart musikform som utvecklades ur andra svarta musikformer. Men det var innan den vita maktens rötter tog över hip hopen och gjorde den till en vit angelägenhet. Men hip hopen har behållt vissa av sina särdrag. Men dess potential som nyskapande tycker jag inte hip hopen är längre utan den fylls av stereotyper och klichéer men å andra sidan bygger hela rockkulturen på klichéer vilket gör att den har överlevt.

Den här samlingen av låtar är så roliga och så sköna. Det är kända discolåtar som ligger samplat i bakgrunden medan artisterna lägger nyare text över beatsen. Det är mycket partyfeeling eller lite skrytrap över dessa pionjärverk. Men det svänger grymt som i klassiska Spoonin Gee i Spoonin Rap vilket är en av de roligaste låtarna jag vet. Cold Crush Brothers stenhårda danslåt Weekend är en verklig klassisk raphit från de förflutna som ändå alltid är närvaren i samtiden.

Musik

Anne Sofie von Otter — I Let the Music Speak

Big Apple Rappin’: The Early Days of Hip-Hop Culture in NYC 1979–1982

Bloc Party — A Weekend in the City & Klaxons — Xan Valleys

Butchering The Beatles: A Headbashing Tribute

Carly Simon — Into White

Chet Baker — Riverside Profiles & Keith Jarrett — The Carneige Hall Concert

Ciara — The Evolution & Brian McKnight — Ten

Dr. Indie tar sig titt på Anton Newcombe i The Brian Jonestown Massacre

Eminem — The Re-Up, Talib Kweli — Kweli Confidential & Bow Wow The Price of Fame

Fontella Bass — The Very Best of Fontella Bass & Loleatta Holloway — The Anthology

Helmet — Monochrome & Deftones — Saturday Night Wrist

Jet — Shine On & The Datsuns — Smoke & Mirrors

Korta musikrecensioner XXIV

Marillion — Smoke

Midge Ure — Move Me +

Moneybrother — Pengabrorsan

Nas — Hip Hop Is Dead

New York Noise Vol. 3

Nicolai Dunger — Nicolai Dunger sjunger Edith Södergran

Nils Lofgren — Sacred Weapon

Punk: God Save This Box

Punk & Osfug

Sparklehorse — Dreamt for Light Years in the Belly of a Mountain

Stuart Staples — Leaving Songs

Talib Kweli & Madlib — Liberation

The Clash — Clash on Broadway

The Decemberists — The Crane Wife

The Fugees — Besides

The Hold Steady — Boys and Girls in America & Separation Sunday

Towers of London — Blood Sweat & Towers

Woven Hand — Mosaic