Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Musikbok

Cecilia Lindqvist — Qin

Bonniers Förlag

Cecilia Lindqvist.Cecilia Lindqvist kan konsten att skriva vackra böcker om Kina eftersom hon är en av våra få riktiga kännare av landet men väljer att skriva om landet Kina på ett sätt att man ständigt längtar till landet annorlunda eller himlens land. Förut skrev hon om landets skrivspråk genom att ge oss tecknens metafysiska gestaltning nu plockar hon fram instrumentet Qin som är ungefär 120 centimeter stor och skall spelas på ett bord. Cecilia Lindqvist skriver om dess form, tillverkningsprocess, strängarnas hemlighet och tonerna som kommer ut från instrumentet. Även dess förmåga att forma kinesiska ritualer och traditionen. Qin.För i Kina är det alltid traditionen som allting skall ses i. Det förflutna är alltid nära vår samtid så att säga. Det finns inga direkta noter utan det tillkom senare. Så nuvarande qin-stycken måste överföras till våra västerländska notsystem för att vi skall kunna tolka dess skönhet. Boken är vackert illustrerad och fina sagor och myter förknippade med instrumentet återberättar Cecilia Lindqvist med förförande stilsäkerhet. Det är ett speciellt instrument som låter väldigt annorlunda. Tänk er vår traditionella luta men det har annorlunda tonlägen. Jag vill återknyta till vad Mr. Snaggus anser att Kinas musik som inte följer den tonala musiken där grundtonen sår över många andra toner då man bara följer en ton som blir grundkonceptet där alla andra toner bygger sin ton runtomkring. Men i kinesisk musik, ta Pekingoperan som exempel så blir det inte alls så utan den verkar följa andra sätt att spegla klangvärlden. En mera monoton spegling i tonarterna utifrån mitt sätt att se på dess musik. Lyssna på den medföljande cd-skivan med qin-låtar så får du höra hur kinesisk musik låter.

Men till slut måste jag säga att boken är ren poesi och det är precis sådana böcker som kan bygga upp intresset för andra länders specifika kultur. Ett mästerverk till bok så att säga.

Musik

Musikbok

Cecilia Lindqvist — Qin

Anne Sofie von Otter — I Let the Music Speak

Big Apple Rappin’: The Early Days of Hip-Hop Culture in NYC 1979–1982

Bloc Party — A Weekend in the City & Klaxons — Xan Valleys

Butchering The Beatles: A Headbashing Tribute

Carly Simon — Into White

Chet Baker — Riverside Profiles & Keith Jarrett — The Carneige Hall Concert

Ciara — The Evolution & Brian McKnight — Ten

Dr. Indie tar sig titt på Anton Newcombe i The Brian Jonestown Massacre

Eminem — The Re-Up, Talib Kweli — Kweli Confidential & Bow Wow The Price of Fame

Fontella Bass — The Very Best of Fontella Bass & Loleatta Holloway — The Anthology

Helmet — Monochrome & Deftones — Saturday Night Wrist

Jet — Shine On & The Datsuns — Smoke & Mirrors

Korta musikrecensioner XXIV

Marillion — Smoke

Midge Ure — Move Me +

Moneybrother — Pengabrorsan

Nas — Hip Hop Is Dead

New York Noise Vol. 3

Nicolai Dunger — Nicolai Dunger sjunger Edith Södergran

Nils Lofgren — Sacred Weapon

Punk: God Save This Box

Punk & Osfug

Sparklehorse — Dreamt for Light Years in the Belly of a Mountain

Stuart Staples — Leaving Songs

Talib Kweli & Madlib — Liberation

The Clash — Clash on Broadway

The Decemberists — The Crane Wife

The Fugees — Besides

The Hold Steady — Boys and Girls in America & Separation Sunday

Towers of London — Blood Sweat & Towers

Woven Hand — Mosaic