Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Underjordisk New York avantgardism

New York Noise Vol. 3: Music from the New York Underground 1977–1984

New York Noise Vol. 3.Precis som med förra samlingen med punkfunken som exploderade då disco mötte punk i Soul Jazz Records undersökning satt jag undertecknad och Mr. Snaggus nästan i himlen då musiken från underground sprängde ramarna för hur det skulle låta. Nu har denna tredje volym också fortsatt i spåren för att fånga in ännu flera märkliga artister och denna gång handlar det om artister som jag knappt hört talas om eller blir helt nya upplevelser som artister för mig. Men det väsentliga är att det handlar om den känslan då allting hände under New Yorks hänseende då punken ersattes av en helt ny nyfikenhet på hur musiken kunde utvecklas och framförallt hur framtidens syntmusik satte sina spår. Martin Rev ana halvan från Suicide gör på skivan en dystopisk nattsvart låt Temptation som är 7 minuter ångestladdad mardröms syntorgie. Samma sorts musik Suicide gjorde på slutet av 70-talet då Martin Rev och Alan Vega var dom som var först med den här sortens syntpunk. Varenda artist på skivan gör en verklig exceptionell musik som inte lät som något annat som kom ut under punkeran. För det var lika mycket scenografi, teater, konst och performance som ren musik. Se bara Lydia Lunchs märkliga band Teenage Jesus & The Jerks när jag första gången hörde henens musik och vad den inspirerare världen till. Även Patti Smiths beatpoesi var minst lika viktig som influens till avantgardescenen. Men även Laurie Anderson, Philipp Glass eller filmaren Jim Jarmuch var alla med på den scen som kokade över av musik. Det finns på den här skivan en rad band och artister som skapade grunden. Bland dom få jag ägde singlar var Ike Ward som dök upp ett kort tag på det tidiga 80-talet och dom gjorde suggestiv syntpop med en dos av det mörker som endast Joy Division kunde uppnå. Skivan är det perfekta arkivutsläppet då den tar musiken på fullt allvar och visar vad som verkligen skedde på en musikscen som knappast nådde fram till oss fullt ut.

Musik

Anne Sofie von Otter — I Let the Music Speak

Big Apple Rappin’: The Early Days of Hip-Hop Culture in NYC 1979–1982

Bloc Party — A Weekend in the City & Klaxons — Xan Valleys

Butchering The Beatles: A Headbashing Tribute

Carly Simon — Into White

Chet Baker — Riverside Profiles & Keith Jarrett — The Carneige Hall Concert

Ciara — The Evolution & Brian McKnight — Ten

Dr. Indie tar sig titt på Anton Newcombe i The Brian Jonestown Massacre

Eminem — The Re-Up, Talib Kweli — Kweli Confidential & Bow Wow The Price of Fame

Fontella Bass — The Very Best of Fontella Bass & Loleatta Holloway — The Anthology

Helmet — Monochrome & Deftones — Saturday Night Wrist

Jet — Shine On & The Datsuns — Smoke & Mirrors

Korta musikrecensioner XXIV

Marillion — Smoke

Midge Ure — Move Me +

Moneybrother — Pengabrorsan

Nas — Hip Hop Is Dead

New York Noise Vol. 3

Nicolai Dunger — Nicolai Dunger sjunger Edith Södergran

Nils Lofgren — Sacred Weapon

Punk: God Save This Box

Punk & Osfug

Sparklehorse — Dreamt for Light Years in the Belly of a Mountain

Stuart Staples — Leaving Songs

Talib Kweli & Madlib — Liberation

The Clash — Clash on Broadway

The Decemberists — The Crane Wife

The Fugees — Besides

The Hold Steady — Boys and Girls in America & Separation Sunday

Towers of London — Blood Sweat & Towers

Woven Hand — Mosaic