Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Pop

Lindsey Buckingham — Under the Skin

Lindsey Buckingham — Under the Skin.Det sägs att det var Lindsey Buckingham som förändrade Fleetwood Macs sound till ett mera rumsligt, luftigare och atmosfärisk musik. Det var den förändring som Fleetwood Mac verkligen behövde som gjorde dom kommersiellt till det världsband dom förtjänade att få uppleva. Bandets bluesursprung försvann alltmera när Peter Green försvann in i dimmorna. Så Mick Fleetwood stötte på duon Buckingham Nicks som även hade Stevie Nicks som självklar stjärna. Det var nu den nuvarande klassiska uppsättningen tillkom som innehöll Mick Fleetwood, Lindsey Buckingham, Stevie Nicks och Christine McVie. Lindsey Buckingham fick bandet att skapa mästerverket Rumours som är en av världens mest sålda plattor. Jag följde slaviskt varje utsläpp fram till 1987 års Tango in the night. Då hoppade Lindsey Buckinham av Fleetwood Mac för att ta sin egen karriär under uppsikt.

Hans egna soloplattor är det två skivor som jag uppskattade:

Law and Order 1981 och 1984 års Go Insane. Båda skivorna älskade jag då att lyssna på men om jag idag skulle uppskatta samma skivor är mera tveksam. För senaste albumet är en torr trist skiva där Lindsey Buckingham sjunger på ett sätt som påminner om Flash And The Pan. Fast så sjöng han även delvis på sina tidigare skivor. Men nya skivan är svårare fastän enklare producerad. Men den känns konstig på något sätt. Skivan är obegriplig och kryptisk men ändå har den kommersiella potentialen finns där medvetet kvar som fond till musiken. Lindsey Buckingham ville förena kommersiella villkoren med kvalitet. På den nya skivan är allt detta bortkastat. För det möglar mest omkring skivans sega ljudbild.

Musik

Alcaline Trio — Remains

Ambassador 21 — Drunken Crazy with a Gun

Arcade Fire — Neon Bible

Asta Kask — Dom får aldrig mig & En för alla ingen för nån

Cannibal Corpse — Kill (Miss Vampyria)

Dead Poetic — Vices

Dusty Springfield — The Very Best of Dusty Springfield

Ebba Forsberg — Ebba Forsberg

Elephant Man — Energy God: Monsters of Dancehall

Elliott Murphy — Come Home Again

Explosions in the Sky — All of a Sudden I Miss Everyone

Fall Out Boy — Infinity on High

Field Music — Tones of Town & Naked Lunch — This Atom Heart of Ours

Frida Hyvönen — Pudel

Further Beyond Nashville

Gerald LeVert — In My Songs & Missippi — The Book of Life Chapter 1

Ginuwine — I Apologize & Marques Houston — Veteran

Jean Michel Jarre — Teo & Tea

John Lee Hooker Jr. — Cold as Ice & Charlie Musselwhite — Delta Hardware

John Mellencamp — Freedom’s Road

Kaiser Chiefs — Yours Truly Angry Mob

Klaxons — Myths of the Near Future

Korta musikrecensioner XXVI

Kristin Hersh — Learn to Sing like a Star

Lindsey Buckingham — Under the Skin

Lucinda Williams — West

Mikael Herrström — The Second Waltz

Pat Travers & Carmine Appice — Bazooka

Saxon — The Inner Sanctum

Sofia Talvik — Street of Dreams & Sophie Zelmani — Memories Loves You

SUSA — Små rara hemligheter

The Earlies — The Enemy Chorus

The Stooges — The Weirdness

The Used — Berth & The Blackfield — Blackfield II

Timbuktu — Oberoendeframkallande

Weeping Willows — Fear & Love

Within Temptations — The Heart of Everything

Yes Boss — Look Busy