Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

titel: Dikter

författare: Malte Persson

förlag: Bonniers

Sockerbetstorgsutsikt

Han Malte Persson ställer till det, alltid när jag skall kritisera hans böcker är jag nollställd, vad den mannen kan dansa på intellektets känslonål, jag ryms inte där sticka mig in, jag flyter in i fingerborg sämre än Diogenes tunnamodell vanställd för honom alla pluggar. Vad är felet, jag försöker nu sjukt frenetiskt finna några diktrader jag kan citera uti hans, söker och finner inte, läser, beläser, förläser, samma sak om om igen, vad finns där, han lever i konstig tankevärldh när skriver, inte ordinär, inte konstig heller, han har kunnande och får till med eviga stundtalsexempel, just av ordet, det anflyktas på något sätt till ganska vanskapt strandsättande.

Han Malte Persson sitter med en sockerbetstorgsutsikt, blir bitvis hela processen. Vad jag störs, sötstörs av hos hans diktning, att jag inte kan citera med att förvränga, jag skulle ha ändrat i av honom tagna citat, förbättrat något, låtit det gå för fullt som strikt citat, gjort honom i ögat tjänst, lekt med hans text, men var lyckas jag för lyckas inte, och kategorisk är ett lås, han är finska Abloy, aktiebolaget L, aktiebolaget [Lås, Lukko] oy. Jag vet inte om jag har rätt här. Har Absolut rätt att han förlåser sin text, sina diktrader, däremot är jag inte säker på om min etymologi är rätt med abloy, aldrig hört om så här förhåller sig, eller knäcker jag bara ordleken produkt-firmanamnet på måfå, råkade nu bara trots att jag miljoner gånger öppnat min husdörr med abloynyckel, dock första gången jag ser det skrivet i egen text. Men de Maltes diktpärmar, hur många gånger ska jag öppna dem. Lärd jävel han Malte. En rad kan jag med säkerhet säga att han inte mera är nöjd med ”än en gång en knivsudd”, förhelvéte Malte, vilken bra diktare skriver på en så kort rad eller av lång två gånger samma ena, 2 x ”en”, vilket klavér, vilket nybörjarfel, ingen garvad diktare gör så, nå Malte gör få fel än, ibland har lite för mycket tankestreck, som om han osäkrar tanken närmast, onödiga citattecken kommer, ett jävla onödigt bindestreck som förtar en hel dikt, en del tankar är inte metaforer utan något i diket för läsaren fastän pockas på som, påstår jag. Är udden av kniv, eller görs sudd? Annars skapligt bra väl. Malte, kolla för övrigt maltesen på burklös terra, du finns.

Stefan Hammarén

textråd, lyxpoet

Musik

Alcaline Trio — Remains

Ambassador 21 — Drunken Crazy with a Gun

Arcade Fire — Neon Bible

Asta Kask — Dom får aldrig mig & En för alla ingen för nån

Cannibal Corpse — Kill (Miss Vampyria)

Dead Poetic — Vices

Dusty Springfield — The Very Best of Dusty Springfield

Ebba Forsberg — Ebba Forsberg

Elephant Man — Energy God: Monsters of Dancehall

Elliott Murphy — Come Home Again

Explosions in the Sky — All of a Sudden I Miss Everyone

Fall Out Boy — Infinity on High

Field Music — Tones of Town & Naked Lunch — This Atom Heart of Ours

Frida Hyvönen — Pudel

Further Beyond Nashville

Gerald LeVert — In My Songs & Missippi — The Book of Life Chapter 1

Ginuwine — I Apologize & Marques Houston — Veteran

Jean Michel Jarre — Teo & Tea

John Lee Hooker Jr. — Cold as Ice & Charlie Musselwhite — Delta Hardware

John Mellencamp — Freedom’s Road

Kaiser Chiefs — Yours Truly Angry Mob

Klaxons — Myths of the Near Future

Korta musikrecensioner XXVI

Kristin Hersh — Learn to Sing like a Star

Lindsey Buckingham — Under the Skin

Lucinda Williams — West

Mikael Herrström — The Second Waltz

Pat Travers & Carmine Appice — Bazooka

Saxon — The Inner Sanctum

Sofia Talvik — Street of Dreams & Sophie Zelmani — Memories Loves You

SUSA — Små rara hemligheter

The Earlies — The Enemy Chorus

The Stooges — The Weirdness

The Used — Berth & The Blackfield — Blackfield II

Timbuktu — Oberoendeframkallande

Weeping Willows — Fear & Love

Within Temptations — The Heart of Everything

Yes Boss — Look Busy