Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Indiepop

Bright Eyes — Cassadaga & Noise Floor Rarities 1998–2005

Bright Eyes.Connor Oberst som utgör den stadige medlemmen och låtskrivaren i gruppen Bright Eyes intervjuas i senaste Mojo om hur hans sånger blir politiska efter det han tillsammans med REM, Bruce Springsteen och Neil Young var emot Bush i valet. Hans nya skiva speglar sin känslostämning i USA och de medvetna sångerna låter som om dom spränger fram lyriken. Han är arg och musiken är textmässigt arg. Men mjuk melodisk ändå trots allt. Bright Eyes har provat sig fram i sina skivor. En del skivor har vandrat mellan elektroniskt ljudfilter med avantgardiskt resultat. Eller så gör hans om Elliott Smith eller Ron Sexsmith, en del folkrockiga altcountrysånger med behaglig stämningar som ger oss skogens lugna mörker.

Hans nya skiva är relevant och har många fina sidor som jag plockar fram. Inom indierocken är Bright Eyes den mest sofistikerade, där påminner han om Will Oldhams mörka skrönor från världen.

Men Bright Eyes är ingen inåtvänd människa utan hans känslor lagras i låtarna han spelar och sjunger på skivan. Hans små ljudspår som finns samlat på hans andra skiva är väl inte de mest stora bidragen han gjort. Utan dom medföljer mest som utsmyckningar eller knastriga sångpålägg. Fjärran från Bright Eyes nya viktiga platta som berättar mer än gärna om viktiga saker som ha tänkt på då han skrev skivans spår. Så ta med dig skivan i minnet och få dig till livs en av dom bättre sångskrivarna i USA för tillfället. Bright Eyes vågar tala om det förbjudna i USA. Det är en modig ung man med andra ord.

Musik

Black Sabbath — The Dio Years

Blank & Jones — Relax Edtion Three, Ministry of Sound — Chillout Classics & Paul Wall — Get Money Stay Free

Bright Eyes — Cassadaga & Noise Floor Rarities 1998–2005

Bryan Ferry — Dylanesque

Dark Tranquillity — Fiction (Miss Vampyria)

Dolly Parton — The Very Best of Dolly Parton

François Couturier — Nostalghia: Song for Tarkovsky

Ghostface Killah — Hidden Darts & Big Mike — March Madness 2

Good Charlotte — Good Morning Revival, Baby Shamble — Blinding & HorrorPops — Hell Yeah!

James Brown — Number 1s

Katharina Nuttall — This Is How I Feel

Kings Of Leon — Because of Times

Koko Taylor — Old School

Korn — MTV Unpugged

Korta musikrecensioner XXVII

LCD Soundsystem — Sound of Silver

Little Man Tate — About What You Know, Hot Gossip — Angles & Goldrush — The Heart Is the Place

Lloyd — Street Love & Joss Stone — Introducing… Joss Stone

Macy Gray — Big

Måns Jälevik — For the Loveless & the Heartless

Masterplan — Mk V.2

Modest Mouse — We Were Dead Before the Ship Even Sank, Lodger-How — Vulgar & The Redwings — Love in the Ladies

Neil Young — Live at Massey Hall 1971

Redman — Red Gone Wild: Thee Album, Prodigy — Return of Mac & Timbaland — Timbaland Presents Shock Value

Rickie Lee Jones — The Sermon on Exposition Blvd.

Rob Zombie — Educated Horses (Miss Vampyria)

Rockin’ Hepcat Rockablly

Rotting Christ — Theogonia (Miss Vampyria)

Ry Cooder — My Name Is Buddy

Simply Red — Stay

Skinny Puppy — Mythmaker, Static X — Cannibal & Pro Pain — Age of Tyranny: The Tenth Crusade

The Alan Parsons Project — The Essential, Stevie Nicks — Crystal Visions: The Very Best of Stevie Nicks & Elton John — Rocket Man: The Definitive Hits

The Doors — The Best of The Doors: 40th Anniversary Mixes

The Hi-Winders — The Hi-Winders Story 1994–1996

The Horrors — Strange House

Therion — Gothic Kabbalah (Miss Vampyria)

Tiesto — Elements of Life

Tool — 10,000 Days (Miss Vampyria)

Trojan Lovers & The Kings of Reggae

Type O Negative — Dead Again