Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Intervju

Standfast

Här följer intervjun med skivaktuella Standfast. Se även min recension av deras nya skiva.


Fråga
Det har gått 6 år mellan skivorna och då infinner sig undran. Har det varit en lättare inspelningsprocess med den nya skivan, då ni har eget skivbolag och valt producenten Christoffer Lundquist gentemot att ge ut skivor på storbolag som med debuten.
Svar
Det har varit både en roligare och lättare inspelningsprocess den här gången. Framför allt så har det varit en process där vi gått från klarhet till klarhet. Vi har under den tid som förflutit mellan första och andra skivan skrivit och själva spelat in en hel skiva som vi senare kom att refusera. Vi fick helt enkelt börja om igen med att skriva låtar och kom då fram till att vi ville ha ett varmt sound på inspelningen och att vi skulle spela in i The Aerosol Grey Machine studion med Christoffer.
Själva inspelningen med Christoffer var fantastisk, det var som att vistas i en kreativ bubbla och det enda som existerade var att spela in musik. Christoffer utmanade oss och pushade oss att pröva för oss nya musikaliska uttryck så som intrumentering, arrangemang samt att vara mer spontana. Det var en magisk resa att spela in skivan.
Fråga
Under bortvaron från skivmarknaden i alla fall med Standfast. Vad har skett under tiden med er som musiker och människa?
Svar
Vi har blivit lite äldre, lite visare och mindre nervösa för vad folk ska tycka om vår musik. Vi bestämde oss för att göra en skiva så som vi själva ville ha den.
”Om ingen i hela världen tycker plattan är bra så finns det i alla fall två personer som tycker den är fantastisk.”
Plus att världen ändras och vi med den, digital nedladdning, live scenen har växt plus att sjunga och spela musik utan datorer och trix är i ropet igen.
Fråga
Förra gången då Standfast debuterade med en delikat popplatta och läcker lyrik så kändes det som om något personligt hade slagit till med roliga influenser från så många nya håll. Även nya skivan verkar vara rolig att spela in. åtminstone verkar det vara så i mina öron. Jag får känningar av fransk pop, Johnny Boy, Nancy Sinatra och lite ödesmättat 80-talssynt med Simple Minds, Duran Duran eller lite drag av Joy Division. Ja det är märkliga referenser kanske. Men er pop är så snygg och bra. Vad säger ni själva om er nya skapelse?
Svar
Incitamentet till plattan var följande: Den här skivan gör vi så som vi vill ha den, om det så är det sista vi gör som band. Det satte sin prägel på inspelningen.
Sen är det klart att man är inte bara en person, man är uppbygd av flera personligheter. Man spelar flera roller- jag är mina föräldrars son men också min sons far- beroende på situationen man befinner sig i. Så vi som band är kanske summan av våra influenser filtrerat genom oss och multiplicerat med Suzanne och Patrick.
Vi ville göra en tidlös platta som kunde åldras med värdighet och det känner vi att vi har gjort.
Fråga
I pressmaterialet står det att ”många låtar bottnade så rent och tydligt i bara oss själva” Vill du utveckla det lite närmare?
Svar
Både känslan i musiken och texterna handlar om våra liv på ett eller annat vis. Vi skrev merparten av låtarna i en stuga vid havet i England med en gitarr, papper och penna. Vi var i en miljö där vi kunde ”uppfinna” eller skapa oss själva och musiken på nytt utan att bli störda. I mångt och mycket så tror jag att vi lät våra liv och våra musikaliska influenser få skina igenom i musiken.
Fråga
Vad anser Standfast vara det mest primära i en skiva utveckla låtidéer eller skapa själva arrangemangen kring låtarna?
Svar
Det är två olika processer, men låt mig säga så här: ”Man kan få en fantastisk låt att lyfta genom bra arrangemang men en medioker låt blir bara en medioker låt med fantastiskt bra arrangemang.” Men det brukar gå hand i hand, en bra låt inspirerar till ett bra arr. I vårt fall så kommer låtarna i första rummet, det är alltid låtarna som är viktigast. Sedan tror jag att man kan lyfta låten med rätt inramning.
En typisk dag under inspelningen av Beneath & Beyond kunde se ut så här: först repade vi låten tills vi hade hittat rätt stuk på låten, under den processen växte instrumentering, spelsätt etc fram och när vi framåt lunch var klara så var det bara att spela in.
Fråga
Titeln på skivan Beneath & Beyond syftar den på något speciellt. Jag anar viss dubbelmening med den titeln?
Svar
Beneath & Beyond Under ytan och bortom en själv finns den undermedvetna sanningen.
Fråga
När nu skivan släppts så undrar jag vad händer med bandet nu i år?
Svar
Vi släpper skivan den 11:e april sedan tar vi en dag i taget. Kort sagt, vi har ingen aning. Förhoppningsvis blir det en turné.
Vi har spelat mycket live i Stockholmsområdet under vintern och våren, nu vore det väldigt kul att få spela i resten av landet.

Musik

Black Sabbath — The Dio Years

Blank & Jones — Relax Edtion Three, Ministry of Sound — Chillout Classics & Paul Wall — Get Money Stay Free

Bright Eyes — Cassadaga & Noise Floor Rarities 1998–2005

Bryan Ferry — Dylanesque

Dark Tranquillity — Fiction (Miss Vampyria)

Dolly Parton — The Very Best of Dolly Parton

François Couturier — Nostalghia: Song for Tarkovsky

Ghostface Killah — Hidden Darts & Big Mike — March Madness 2

Good Charlotte — Good Morning Revival, Baby Shamble — Blinding & HorrorPops — Hell Yeah!

James Brown — Number 1s

Katharina Nuttall — This Is How I Feel

Kings Of Leon — Because of Times

Koko Taylor — Old School

Korn — MTV Unpugged

Korta musikrecensioner XXVII

LCD Soundsystem — Sound of Silver

Little Man Tate — About What You Know, Hot Gossip — Angles & Goldrush — The Heart Is the Place

Lloyd — Street Love & Joss Stone — Introducing… Joss Stone

Macy Gray — Big

Måns Jälevik — For the Loveless & the Heartless

Masterplan — Mk V.2

Modest Mouse — We Were Dead Before the Ship Even Sank, Lodger-How — Vulgar & The Redwings — Love in the Ladies

Neil Young — Live at Massey Hall 1971

Redman — Red Gone Wild: Thee Album, Prodigy — Return of Mac & Timbaland — Timbaland Presents Shock Value

Rickie Lee Jones — The Sermon on Exposition Blvd.

Rob Zombie — Educated Horses (Miss Vampyria)

Rockin’ Hepcat Rockablly

Rotting Christ — Theogonia (Miss Vampyria)

Ry Cooder — My Name Is Buddy

Simply Red — Stay

Skinny Puppy — Mythmaker, Static X — Cannibal & Pro Pain — Age of Tyranny: The Tenth Crusade

The Alan Parsons Project — The Essential, Stevie Nicks — Crystal Visions: The Very Best of Stevie Nicks & Elton John — Rocket Man: The Definitive Hits

The Doors — The Best of The Doors: 40th Anniversary Mixes

The Hi-Winders — The Hi-Winders Story 1994–1996

The Horrors — Strange House

Therion — Gothic Kabbalah (Miss Vampyria)

Tiesto — Elements of Life

Tool — 10,000 Days (Miss Vampyria)

Trojan Lovers & The Kings of Reggae

Type O Negative — Dead Again