Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Vedmodspop

Katharina Nuttall — This Is How I Feel

Det är musik som är vemodig i både tilltal och i atmosfären. Vinterdagar där snön ligger puderlätt över mark och gnistrar lite snyggt i en kall sol som lägger sig över vinternorden som bara vinter kan vara i norden. Musiken är låtar som Ian Curtis i ett dystrare land som 70-talets England i industristaden Manchester skulle kunna ha sjungit i Joy Division. Så det är därför nästan logiskt att Katharina Nuttall gör en cover på New Orders Blue Monday som har isande skönhet i sången. Hon har i sina låtar så enkel känsla som när hon tacklar 9 låtar som materialiserar sig genom lagar av emotionella arrangemang som leder till hennes förebild David Bowie, särskilt hans Berlinplattor med Brian Enos ljudbilder. För det finns ljudbilder som lägger sig snyggt rakt genom hela skivan.

Det är en välproducerad skiva med Aftonbladets forne jazzskribent Tobias Fröberg och Ane Brun finns med på skivan som gästmusiker och Christoffer Lundquist är mannen som mixat ihop hela skivan. Allting är bara säkert upplagt och musiken estetiska kvaliteter är alltför sköna så att det är musik som växer sig större vid varje dröm som jag har om livet.

Tänk om alla nya skivor vore lika behagliga som Katharia Nuttalls mäktiga katedral av skimrande visor där hennes röst smyger sig in i texterna, ligger kvar och dröjer, för att ta sats ut ur texten för att sebare drabba oss lyssnare ordentligt. Kompositionerna om vardagslivet är en filosofi hon gör till sin egen melodramiska tankevärld. Detta är en debut platta så mogen, så skör men ändå starkare än vad många nya debutskivor brukar vara. Sällsynt lyster transformerar hennes röst för att bli stora stjärngnistor för mulna dagar och kristallklara nätter.

Jag har inte hört någon bättre svensk skiva som orkar vara så tätt sammanhållen och dessutom kan konsten att vara vacker i lyrik och tonkonst — själsmusik.

Musik

Black Sabbath — The Dio Years

Blank & Jones — Relax Edtion Three, Ministry of Sound — Chillout Classics & Paul Wall — Get Money Stay Free

Bright Eyes — Cassadaga & Noise Floor Rarities 1998–2005

Bryan Ferry — Dylanesque

Dark Tranquillity — Fiction (Miss Vampyria)

Dolly Parton — The Very Best of Dolly Parton

François Couturier — Nostalghia: Song for Tarkovsky

Ghostface Killah — Hidden Darts & Big Mike — March Madness 2

Good Charlotte — Good Morning Revival, Baby Shamble — Blinding & HorrorPops — Hell Yeah!

James Brown — Number 1s

Katharina Nuttall — This Is How I Feel

Kings Of Leon — Because of Times

Koko Taylor — Old School

Korn — MTV Unpugged

Korta musikrecensioner XXVII

LCD Soundsystem — Sound of Silver

Little Man Tate — About What You Know, Hot Gossip — Angles & Goldrush — The Heart Is the Place

Lloyd — Street Love & Joss Stone — Introducing… Joss Stone

Macy Gray — Big

Måns Jälevik — For the Loveless & the Heartless

Masterplan — Mk V.2

Modest Mouse — We Were Dead Before the Ship Even Sank, Lodger-How — Vulgar & The Redwings — Love in the Ladies

Neil Young — Live at Massey Hall 1971

Redman — Red Gone Wild: Thee Album, Prodigy — Return of Mac & Timbaland — Timbaland Presents Shock Value

Rickie Lee Jones — The Sermon on Exposition Blvd.

Rob Zombie — Educated Horses (Miss Vampyria)

Rockin’ Hepcat Rockablly

Rotting Christ — Theogonia (Miss Vampyria)

Ry Cooder — My Name Is Buddy

Simply Red — Stay

Skinny Puppy — Mythmaker, Static X — Cannibal & Pro Pain — Age of Tyranny: The Tenth Crusade

The Alan Parsons Project — The Essential, Stevie Nicks — Crystal Visions: The Very Best of Stevie Nicks & Elton John — Rocket Man: The Definitive Hits

The Doors — The Best of The Doors: 40th Anniversary Mixes

The Hi-Winders — The Hi-Winders Story 1994–1996

The Horrors — Strange House

Therion — Gothic Kabbalah (Miss Vampyria)

Tiesto — Elements of Life

Tool — 10,000 Days (Miss Vampyria)

Trojan Lovers & The Kings of Reggae

Type O Negative — Dead Again