Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Svensk pop

Standfast — Beneath & Beyond

En liten indieakt utgiven på det egna skivbolaget Beastie Music Records för att slippa stressen och opersonligheten stora bolag kan servera. Det handlar om duon Standfast som fick en framgång 2001 har vilat upp sig för att satsa på sit nya album. Det blir lite fransk 60-talspopkänsla och framförallt får jag Johnny Boys magnifika pop från förra året i skallen.

Nu har Standfast ändå skrivit 12 nya låtar som andas många influenser och dom har flera infallsvinklar och musiken har flera olika riktningar som leder mig in på essensen av popmusikens kärna. För duon har verkligen träffat rätt med en skiva som innehåller smaker och safter från en skimrande låtskrivarpenna.

Men andra ord är det nysvetsat delikat pop som jag har framför mig på denna runda cirkelformade skiva.

Så har yrkesproffset Christoffer Lundquist rattat bakom skivan precis som har gör med andra indieakter såsom Moneybrother eller The Plan.

Men till skillnad från dom förra banden så gör Standfast internationell klassisk pop med en liten udd riktat mot tristessen. Dom har mera gemensamt med The Concretes popvärld än Roxettes durkdrivna pop. Utan dom lägger sig i den fåra där fransk 60-talspop eller The Hollies tar sig framåt i verkligheten. Standfast är lite unika med sin personliga tilltal och säregna sångerska som vågar smyga, viska fram låtarna men utan att störa harmonin på skivan.

Som avslutning på skivrecensionen vill jag tillägga att det var värd 6 års väntan på en skiva som blev så här bra.

Musik

Intervju & recension

Standfast

Standfast — Beneath & Beyond

Black Sabbath — The Dio Years

Blank & Jones — Relax Edtion Three, Ministry of Sound — Chillout Classics & Paul Wall — Get Money Stay Free

Bright Eyes — Cassadaga & Noise Floor Rarities 1998–2005

Bryan Ferry — Dylanesque

Dark Tranquillity — Fiction (Miss Vampyria)

Dolly Parton — The Very Best of Dolly Parton

François Couturier — Nostalghia: Song for Tarkovsky

Ghostface Killah — Hidden Darts & Big Mike — March Madness 2

Good Charlotte — Good Morning Revival, Baby Shamble — Blinding & HorrorPops — Hell Yeah!

James Brown — Number 1s

Katharina Nuttall — This Is How I Feel

Kings Of Leon — Because of Times

Koko Taylor — Old School

Korn — MTV Unpugged

Korta musikrecensioner XXVII

LCD Soundsystem — Sound of Silver

Little Man Tate — About What You Know, Hot Gossip — Angles & Goldrush — The Heart Is the Place

Lloyd — Street Love & Joss Stone — Introducing… Joss Stone

Macy Gray — Big

Måns Jälevik — For the Loveless & the Heartless

Masterplan — Mk V.2

Modest Mouse — We Were Dead Before the Ship Even Sank, Lodger-How — Vulgar & The Redwings — Love in the Ladies

Neil Young — Live at Massey Hall 1971

Redman — Red Gone Wild: Thee Album, Prodigy — Return of Mac & Timbaland — Timbaland Presents Shock Value

Rickie Lee Jones — The Sermon on Exposition Blvd.

Rob Zombie — Educated Horses (Miss Vampyria)

Rockin’ Hepcat Rockablly

Rotting Christ — Theogonia (Miss Vampyria)

Ry Cooder — My Name Is Buddy

Simply Red — Stay

Skinny Puppy — Mythmaker, Static X — Cannibal & Pro Pain — Age of Tyranny: The Tenth Crusade

The Alan Parsons Project — The Essential, Stevie Nicks — Crystal Visions: The Very Best of Stevie Nicks & Elton John — Rocket Man: The Definitive Hits

The Doors — The Best of The Doors: 40th Anniversary Mixes

The Hi-Winders — The Hi-Winders Story 1994–1996

The Horrors — Strange House

Therion — Gothic Kabbalah (Miss Vampyria)

Tiesto — Elements of Life

Tool — 10,000 Days (Miss Vampyria)

Trojan Lovers & The Kings of Reggae

Type O Negative — Dead Again