Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Sham 69-special

Tillbaka till Sham 69

Sham 69.Att få vara 14-15 årig punkare i slutet av 70-talet och få uppleva punkens centrala kraft som drabbade mig hårt omkring 1978 var underbart. Musiken blev en del av mitt väsen i jaget då allting handlade om musik, böcker och att upptäcka den där fantastiska känslan av att det var härligt att närma sig dessa underbara varelser som flickorna med sina lockande ljuvligheter kombinerades med rå punk. Energin som laddades upp i min själ var ofelbar ren puritan elektricitet och inget annat, som fick mig att vibrera av oerhörd sexig animalisk men ändå estetiska emotioner.

Det var då jag hörde dom låtar som kom att förändra min musikkänsla igen då Jimmy Pursey stod och framkallade den råa energi som hittills enbart The Sex Pistols lyckades få mig att leva upp på ett nytt sätt, upptäcka att låtarna Ulster Boy och Bortstal Breakout slog omkull mig totalt. Så var det även på deras konserter, dom hade ett aggressiv psykologisk hat mot en trist omvärld. Deras upplevelsebetonade konserter gav mig skit under naglarna och rå kraft från det band som fortfarande hade sina rötter kvar i arbetarklassen. Jag själv har bakgrund i arbetarklassen och var stolt över detta faktum och arbetar inom gamla hederliga järnvägen, så rötterna vill jag fortfarande ha kvar men allting förändras naturligtvis.

Sham 69 — Tell Us the Truth.Jag minns när jag först hörde deras debutalbum Tell Us the Truth från 1978 fast jag köpte albumet först ett år senare och fick även tag i deras andra album That’s Life som båda slog sönder mina tankar om vad som var musik. För dom hade nu en plats i samma hjärta där enbart The Clash hade funnits som reserverad urpunkband.

Vad det handlade om var i grunden hur vi ungdomar fick en egen musikalisk filosofi som dessutom förändrade hela musikens koncept för alltid var givetvis något man inte riktigt begrep inom punkens själva epicentrum när man befann sig där.

Sham 69 — Live at CBGB’s.Men då kunde vi alla förenas till Sham 69 anthem If the Kids Are United så var det en signaturmelodi för en västvärld som bara ville störta den livströtta borgliga brackigheten i dess rikemanssväng av dekadens. För vad punken handlade om var att allting tog eller kunde ta olika vägar det fanns inga hinder förrän punkens egna sabotörer började uppträdda som poliser och blev puritaner, så här skall punk låta enligt mallen. Men dom förstod nog aldrig punkens inre dynamiska liv hur den fungerade då fantasin var punkens egna berättare.

Sham 69 — Kings & Queens.Sham 69 stod för den egentliga arbetarklassen inom punken och var stolt över sina gruvarbetar eller fabriksarbetarrötter och spelade skitigare punk än vad du kunde ana. Jag själv har tidstypiska drag från arbetarklassen och det gör mig stolt som en hök. Det var därför som jag älskade deras attityd. Dom gjorde hårdare musik och slogs för sin musik. Det var därför deras skivor väckte mitt intresse och gjorde mig till en älskare av deras skivor.

Sham 69 blir därför år 2007 fortfarande ett nödvändigt band.

Skivtips:

Samlingen King & Queens utgiven 1995

Sham 69 Live utgiven 1995

Live at CBGB’s utgiven 1991

Musik

Black Sabbath — The Dio Years

Blank & Jones — Relax Edtion Three, Ministry of Sound — Chillout Classics & Paul Wall — Get Money Stay Free

Bright Eyes — Cassadaga & Noise Floor Rarities 1998–2005

Bryan Ferry — Dylanesque

Dark Tranquillity — Fiction (Miss Vampyria)

Dolly Parton — The Very Best of Dolly Parton

François Couturier — Nostalghia: Song for Tarkovsky

Ghostface Killah — Hidden Darts & Big Mike — March Madness 2

Good Charlotte — Good Morning Revival, Baby Shamble — Blinding & HorrorPops — Hell Yeah!

James Brown — Number 1s

Katharina Nuttall — This Is How I Feel

Kings Of Leon — Because of Times

Koko Taylor — Old School

Korn — MTV Unpugged

Korta musikrecensioner XXVII

LCD Soundsystem — Sound of Silver

Little Man Tate — About What You Know, Hot Gossip — Angles & Goldrush — The Heart Is the Place

Lloyd — Street Love & Joss Stone — Introducing… Joss Stone

Macy Gray — Big

Måns Jälevik — For the Loveless & the Heartless

Masterplan — Mk V.2

Modest Mouse — We Were Dead Before the Ship Even Sank, Lodger-How — Vulgar & The Redwings — Love in the Ladies

Neil Young — Live at Massey Hall 1971

Redman — Red Gone Wild: Thee Album, Prodigy — Return of Mac & Timbaland — Timbaland Presents Shock Value

Rickie Lee Jones — The Sermon on Exposition Blvd.

Rob Zombie — Educated Horses (Miss Vampyria)

Rockin’ Hepcat Rockablly

Rotting Christ — Theogonia (Miss Vampyria)

Ry Cooder — My Name Is Buddy

Simply Red — Stay

Skinny Puppy — Mythmaker, Static X — Cannibal & Pro Pain — Age of Tyranny: The Tenth Crusade

The Alan Parsons Project — The Essential, Stevie Nicks — Crystal Visions: The Very Best of Stevie Nicks & Elton John — Rocket Man: The Definitive Hits

The Doors — The Best of The Doors: 40th Anniversary Mixes

The Hi-Winders — The Hi-Winders Story 1994–1996

The Horrors — Strange House

Therion — Gothic Kabbalah (Miss Vampyria)

Tiesto — Elements of Life

Tool — 10,000 Days (Miss Vampyria)

Trojan Lovers & The Kings of Reggae

Type O Negative — Dead Again