Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Konst

Moderna Museet presenterar William Kentridge — Fragment för George Méliès/Black Box/Chambre Noire

William Kentridge.Min vackra väninna Susan och jag såg den man som blivit omtalat i Sverige med sina animationer och politiska verk. Hans verk symboliserar Tyskland och Europas erövring av Sydafrika och i förläggningen hela Afrika. Men hans verk är inte så övertydliga. Utan det finns gammal stumfilmestetik, ingenjörsteknik och en teater med bilder och rörliga figurer som går omkring på en sorts kasperteaterscen som ser ut som en riktig teaterscen. Jag fick lite Staffan Westberg i skallen när jag såg hans verk. Men min väninna och jag diskuterade om det handlade om metakonst — där konstnären fördjupar sig i sina verk och transformerar in sig själv i verken. Det är intressant originell utställning som inte alls pekar med sin politik utan det klarar vi av att se själva. Jag gillar den svarta tonen i salen där hans processer i ett rum utspelar sig parallellt med varandra som tre olika historier som tar egna beslut och går egna vägar.

Ibland måste konst få leva på egna villkor utan att sätta sitt finger där man står, utan låter besökaren försöka finna koden till William Kentridges egen bildvärld. Egentligen så gör jag inte så många tolkningar då verken är som en kodad berättelse om hur historien förändrar människor och landets struktur. Afrikas tillgångar blir den vite mannens egen skattgömma. Han visar det på ett väldigt personligt och eget sätt att berätta Syd-Afrikas tragiska historia om utnyttjande och rasism.

Jag har nog sällan sett en sådan briljant utställning som man går därifrån lite extra glad.

Jag gissar att anledningen att man ställer ut William Kentridges verk är att man fortsätter där utställningen Africa remix påbörjade att visa upp kontinentens nya konstnärskap.

Men bra var det i alla fall. Utmanade och intellektuellt spännande på samma gång. Nu är tyvärr utställningen slut.

Moderna Museet: Africa Remix

Musik

Anthony Hamilton — Southern Comfort

Arctic Monkeys — Favorite Worts Nightmare

B.B. King — Sings Spirituals & Eric Burdon — Soul of a Man

Black Sabbath — Best of Black Sabbath & Chris Caffery — Pins and Needles

David Bowie × 3

Dimmu Borgir — In Sorte Diaboli (Miss Vampyria)

Dinosaur Jr — Beyond

Dr. Hook — Hits and History

Elliott Smith — New Moon

Electric Light Orchestra × 5

Erasure — Light at the End of the World

Franky Lee — Cutting Edge

Gary Moore — Close as You Get, Fu Manchu — We Must Obey & Porpucine Tree — Fear of a Blank Planet

Genesis — 1976–1982 & Gongs 70-tal

Grinderman — Grinderman

Groove Armada — Soundboy Rock, Feist — The Reminder & Björk — Volta

Head Cat — Fool’s Paradise

Hallucinations: Psychedelic Pop Nuggets from the WEA Vaults & The Shadows — Greatest Hits Live

Isolation Years — Sign Sign & Pelle Carlberg — In a Nutshell

Joe — Ain’t Nothing Like Me, Bobby Valentino — Special Occasion & The Eclectic Collective — The Flux

Jorn — The Gathering & Unlocking the Past

Korta musikrecensioner XXVIII

Manowar — Gods of War

Maria McKee — Late December

Ne-Yo — Because of You & Robin Thicke — The Evolution of Robin Thicke

Nikki Sudden — The Truth Doesn’t Matter

Nine Inch Nailes — Year Zero

Norman Brown — Stay with Me & Holly Cole — Holly Cole

Punk Rawk & Only Crime — Virulence

Rockhistorik × 4

Rush — Snakes & Arrows

Sahara Hotnights — What if Leaving Is a Loving Thing

The Ark — Prayer for the Weekend

The Concretes — Hey Trouble

Tom McRae — King of Cards & Tori Amos — American Doll Posse