Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Ny Syntpop

Erasure — Light at the End of the World

Erasure.Erasure är berättelsen om 80-talets mest lättsinniga syntfantom eller geni om man så vill — Vince Clark. Geni, tja på något sätt är han i alla fall mannen bakom många av 80-talets bästa och främsta syntpophits eller new romantic om man vill placera in Vince Clark in i denna genre efter punkens blomstertid. Han var mannen bakom Depeche Mode men hoppade av dom, vilket var bra då Vince Clark mest förvandlade bandet till en liten snygg lekfull grupp. Depeche Mode blev bättre utan Vince Clark. Men snart hade han gjort ett par riktigt bra skivor tillsammans med underbara Alison Moyet under gruppnamnet Yazzo. Efter det sammarbetet så träffade han på forna The Undertonessångaren Feargal Sharkey och bildade The Assembly. Dom släppte ett bra album som jag fortfarande kan lyssna på med behag. Men den duon gick i graven och snart dök Andy Bell ( Ej Ride/Oasishjälten Andy Bell) upp på scenen och dom bildade Erasure. Ett band som nu har hållit på med samma sorts syntpop från 80-talet sedan 1985 då dom debuterade. Deras skivor har varit lite av blandad kvalitet. Men den nya plattan är bara trist, fantasilös och jag ser inga förändringar eller något som skulle kunna locka min tankevärld. Visserligen älskar jag när dagens grupper utnyttjar 80-talets ljudbilder men då blir av pur kärlek eller med ren rolig lycka över att få upptäcka syntpopen. Men Erasures nya skiva låter bara tröttsam och energilös utan några bra hållbara musikaliska idéer. Jag trodde på originalet från 80-talet skulle hålla i sig. Men det blev bara trött musik med gubbvarning. Så det här var bara en bedrövlig skiva, som man inte orkar lyssna på mer än några gånger. Lägg den till handlingarna.

Musik

Anthony Hamilton — Southern Comfort

Arctic Monkeys — Favorite Worts Nightmare

B.B. King — Sings Spirituals & Eric Burdon — Soul of a Man

Black Sabbath — Best of Black Sabbath & Chris Caffery — Pins and Needles

David Bowie × 3

Dimmu Borgir — In Sorte Diaboli (Miss Vampyria)

Dinosaur Jr — Beyond

Dr. Hook — Hits and History

Elliott Smith — New Moon

Electric Light Orchestra × 5

Erasure — Light at the End of the World

Franky Lee — Cutting Edge

Gary Moore — Close as You Get, Fu Manchu — We Must Obey & Porpucine Tree — Fear of a Blank Planet

Genesis — 1976–1982 & Gongs 70-tal

Grinderman — Grinderman

Groove Armada — Soundboy Rock, Feist — The Reminder & Björk — Volta

Head Cat — Fool’s Paradise

Hallucinations: Psychedelic Pop Nuggets from the WEA Vaults & The Shadows — Greatest Hits Live

Isolation Years — Sign Sign & Pelle Carlberg — In a Nutshell

Joe — Ain’t Nothing Like Me, Bobby Valentino — Special Occasion & The Eclectic Collective — The Flux

Jorn — The Gathering & Unlocking the Past

Korta musikrecensioner XXVIII

Manowar — Gods of War

Maria McKee — Late December

Ne-Yo — Because of You & Robin Thicke — The Evolution of Robin Thicke

Nikki Sudden — The Truth Doesn’t Matter

Nine Inch Nailes — Year Zero

Norman Brown — Stay with Me & Holly Cole — Holly Cole

Punk Rawk & Only Crime — Virulence

Rockhistorik × 4

Rush — Snakes & Arrows

Sahara Hotnights — What if Leaving Is a Loving Thing

The Ark — Prayer for the Weekend

The Concretes — Hey Trouble

Tom McRae — King of Cards & Tori Amos — American Doll Posse