Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Evenemang

The Horrors Live på Debaser Slussen B.B.B.

The Horrors, The Horrors

The Horrors, Englands nya kelgrisar på indiesleeze-scennen, som jag med ett glatt leende gav en femma för deras debutplatta, har varit i stan för en konsert på debaser vid slussen. Lördagen den 21 april kom bandet för första gången till Sverige, och konserten präglades av det underbara kaos som har blivit bandets kännemärke.

Bandet tågade in efter att förbandet Dandi Wind från Kanada, tågat av scenen. Konserten inleddes lite överraskande med en version av Joy Divisions Leaders Of Men. Det var nog tyvärr inte många i publiken som uppfattade detta då medelåldern hos dem som sökt sig dit var låg, i vissa fall för låg med tanke på alkohol och annat. Direkt efter öser man på med excelent choice från nya plattan, och stället kokar. Sångaren kastar sig ut i en tvättäkta stagedivning och kaoset tilltar. Nästa låt sparkar igång nästan med en gång och denna gång hänger sångaren i taket som en annan orangutang. När han ändå hänger där öser han ut lite foliebitar som antagligen gömts i ett lönnfack innan konserten. Så här fortsätter konserten bandet levererar publiken svarar och allt är frid och fröjd om det inte varit för en liten detalj. Musiken öser men vill liksom inte lyfta, det är som en baktung albatross som springer och springer, flaxar och flaxar men det vill liksom ändå inte bli någon luft under vingarna. Bandet börjar titta sig lite vilse omkring när den inledande orkanvinden övergått till lite lätt bris ute i publiken. Man fortsätter plikttroget ändå, men det är inte riktigt samma sak som förut. Mot slutet av konserten repar bandet mod och återhämtar lite av den förlorade marken.

Till slut tågar bandet ut och efter inrop kommer man in för extranummer. Dessvärre blev speltiden med extranummer inte längre än cirka 50 minuter. Jo, jag vet inträdet var inte dyrare än 90 spänn, men 50 minuter konsert är i kortaste laget ändå.

Sammanfattat och klart kan resultatet inte bli mer än sådär Speltiden är mycket för kort för att kunna kalla detta en konsert, det känns mer som om detta är en promotionspelining det vill säga en spelning för att skapa uppmärksamhet kring ett debuterande band. Nästa skäl till varför detta kändes lite halvt avslaget är det faktumet att det ville aldrig riktigt lossna efter tredje låten. Bandet ansträngde sig visserligen och gjorde ett stort jobb, men det ville sig ändå inte riktigt och detta berodde nog mer på halvträiga publiken, den var helt enkelt fel och ville därför inte riktigt vara med på noterna vilket var synd. Men vad förväntar man sig när de yngsta i publiken kretsade kring 14 års ålder, vilket fick mig att känna mig som en fullfjädrad pensionär. Det gör mig både lite förbannad att man släpper in småttingar och oroad över att The Horrors hotar att bli ett fjortisband, vilket man inte förtjänar. De som borde ha varit där, alla punkare, svartrockare, och rockfrälsta lyste med sin frånvaro, istället fick vi hålla till godo med kindergarten on holiday. Någon kanske tycker att jag gnäller över ovidkommande detaljer, men faktum kvarstår att om inte debaser gör något åt den låga åldern hos vissa kommer det att bädda för problem. Fortfarande märks det dock att bandet har potential att bli ett liveband av rang, ge detta lite tid och mer material och jag tror på det. Nu räcker det inte utan blir så där.

Dr. Da Capo

Musik

Anthony Hamilton — Southern Comfort

Arctic Monkeys — Favorite Worts Nightmare

B.B. King — Sings Spirituals & Eric Burdon — Soul of a Man

Black Sabbath — Best of Black Sabbath & Chris Caffery — Pins and Needles

David Bowie × 3

Dimmu Borgir — In Sorte Diaboli (Miss Vampyria)

Dinosaur Jr — Beyond

Dr. Hook — Hits and History

Elliott Smith — New Moon

Electric Light Orchestra × 5

Erasure — Light at the End of the World

Franky Lee — Cutting Edge

Gary Moore — Close as You Get, Fu Manchu — We Must Obey & Porpucine Tree — Fear of a Blank Planet

Genesis — 1976–1982 & Gongs 70-tal

Grinderman — Grinderman

Groove Armada — Soundboy Rock, Feist — The Reminder & Björk — Volta

Head Cat — Fool’s Paradise

Hallucinations: Psychedelic Pop Nuggets from the WEA Vaults & The Shadows — Greatest Hits Live

Isolation Years — Sign Sign & Pelle Carlberg — In a Nutshell

Joe — Ain’t Nothing Like Me, Bobby Valentino — Special Occasion & The Eclectic Collective — The Flux

Jorn — The Gathering & Unlocking the Past

Korta musikrecensioner XXVIII

Manowar — Gods of War

Maria McKee — Late December

Ne-Yo — Because of You & Robin Thicke — The Evolution of Robin Thicke

Nikki Sudden — The Truth Doesn’t Matter

Nine Inch Nailes — Year Zero

Norman Brown — Stay with Me & Holly Cole — Holly Cole

Punk Rawk & Only Crime — Virulence

Rockhistorik × 4

Rush — Snakes & Arrows

Sahara Hotnights — What if Leaving Is a Loving Thing

The Ark — Prayer for the Weekend

The Concretes — Hey Trouble

Tom McRae — King of Cards & Tori Amos — American Doll Posse