Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Retro

Grungerockens företrädare — Mudhoney och Melvins

Mudhoney.Det var ett par år innan grungerocken blev det där stora miraklet under 90-talet med framförallt Nirvana i spetsen. Mudhoney — Blinding Sun.Men det var Mudhoney (som tog namnet efter en av Russ Meyers filmer) och The Melvins som kom till skivbolaget Sub Pop, där man först vågade satsa på dessa grupper som det nya alternativa hoppet inom amerikanska undergroundjorden. Mudhoney vars medlemmar gick omkring och spelade i olika lokala punkband, det mest kända var utan tvekan Green River som hade Sonic Youth som stora fans. Mudhoney — Mudhoney.Green River är det som utgjorde basen för hela Seattlescenen då det var Mudhoney, The Melvins och Soundgarden som hade folk i bandet. Vissa av Green Rivers medlemmar bildade senare Mother Love Bone som senare blev Pearl Jam. Men viktigaste är att bandets medlemmar som blev kvar tog namnet Mudhoney. Dom etablerade Sub Pop som det mest intressanta indieetikett i 80-talets hemska tråkiga pudelrock med usla powerballader. Då behövdes ett bolag som gav oss Mudhoney och The Melvins skivor.

Mudhoney.Jag köpte i London dom första skivorna med båda grupperna.

Med Mudhoney så köpte jag deras två första briljanta album:

Mudhoney 1989

Every Good Boy Deserves Fudge 1991.

Mudhoney — Every Good Boy Deserves Fudge.Med brutal uppriktig punkrock med viss hårdrockkänsla inom sig. Dessa skivor försökte jag genast få Dr. Rock att bli lika förhäxat över som jag själv blev över deras attityd. Melvins — Gluey Porch Treatments.Nirvana sög åt sig deras punkrock och lade det till sin egen mäktiga rockmusik. Men när dom lämnade Sub Pop redan 1993 efter ha släppt ett antal bra singlar för ett storbolag som Warner så blev jag inte alls så intresserat av deras fortsatta öden. Den sista singeln jag köpte blev deras Blindig Sun som hade kraften kvar. Deras punkrock blev inte allas så stark utan det kom några bra låtar här och där utspridda på deras olika album.

Melvins.Melvins skiva Gluey Porch Treaments från 1987 var min första skiva med bandet som var punkare med känsla för Black Sabbath tyngd. För faktum är att Black Sabbath är nog vid sidan av punken det som influerade hela grungescenen mest tror jag. Det märks med malande tonen och den långsamma tunga riffsen. Det är verkligen kärnan i grunge. Melvins som mixade punk med hårdrock gick längs ut med hårdheten i musiken. Men jag älskade deras tre eller fyra första album.

Lite kuriosa är att Melvins medlemmar var även inblandade i Mike Pattons olika projekt som Fantomas eller Tomahawk.

Min slutsats blir att det var band som Mudhoney och Melvins som vitaliserade rocken och i sluttampen gav oss det gudomliga Nirvana.

Musik

Anthony Hamilton — Southern Comfort

Arctic Monkeys — Favorite Worts Nightmare

B.B. King — Sings Spirituals & Eric Burdon — Soul of a Man

Black Sabbath — Best of Black Sabbath & Chris Caffery — Pins and Needles

David Bowie × 3

Dimmu Borgir — In Sorte Diaboli (Miss Vampyria)

Dinosaur Jr — Beyond

Dr. Hook — Hits and History

Elliott Smith — New Moon

Electric Light Orchestra × 5

Erasure — Light at the End of the World

Franky Lee — Cutting Edge

Gary Moore — Close as You Get, Fu Manchu — We Must Obey & Porpucine Tree — Fear of a Blank Planet

Genesis — 1976–1982 & Gongs 70-tal

Grinderman — Grinderman

Groove Armada — Soundboy Rock, Feist — The Reminder & Björk — Volta

Head Cat — Fool’s Paradise

Hallucinations: Psychedelic Pop Nuggets from the WEA Vaults & The Shadows — Greatest Hits Live

Isolation Years — Sign Sign & Pelle Carlberg — In a Nutshell

Joe — Ain’t Nothing Like Me, Bobby Valentino — Special Occasion & The Eclectic Collective — The Flux

Jorn — The Gathering & Unlocking the Past

Korta musikrecensioner XXVIII

Manowar — Gods of War

Maria McKee — Late December

Ne-Yo — Because of You & Robin Thicke — The Evolution of Robin Thicke

Nikki Sudden — The Truth Doesn’t Matter

Nine Inch Nailes — Year Zero

Norman Brown — Stay with Me & Holly Cole — Holly Cole

Punk Rawk & Only Crime — Virulence

Rockhistorik × 4

Rush — Snakes & Arrows

Sahara Hotnights — What if Leaving Is a Loving Thing

The Ark — Prayer for the Weekend

The Concretes — Hey Trouble

Tom McRae — King of Cards & Tori Amos — American Doll Posse