Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Retro XXXI

Dr. Indie upplever AOR-rockens mest kommersiella grupp Boston

Boston — Boston.Aha, tänker jag när man nu tar tag i den genre som jag i normala fall tillhör världens tristaste, aor-rockens mörkaste hörn. Där lyssnade jag på dess flaggskepp Boston och deras mest kommersiella album någonsin under hela 70-talet. Jag skrev en nekrolog på Bostons sångare Brad Delp som tog livet av sig nyligen och då föddes min tanke att köpa deras debutalbum Boston. Där har vi deras största hit More Than a Feeling som också kan sägas vara en av musikhistoriens mest uttjatade sång, enligt Mr. Snaggus utsaga. Men visst är det så. Skivans åtta spår som är skrivna av Brad Delp eller gitarristen Tom Scholz har bra melodier och en stark text som fångas in av Brad Delps fina röst. Särskilt hitlåten är hur bra som helst. Men det som överraskar mig mest är att låtarna är så pass bra att dom får mitt hjärta att vekna. Jag trodde knappast att deras debutskiva skulle kännas vara så stark rytm/lyrik. Brad Delp fångar upp låtarna väldigt bra och dess sköna text smaka bra i mina öron. Allt flyter på då den finstämda gitarren starkt står för sig själv medan Brad Delp går in i djupet på sångerna. Dom bygger upp en vass struktur som utgör skivan verkliga skickliga färgskalor. Bostons debutplatta var bättre än vad jag trodde. Det är den stora överraskningen.

Beatles — Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band

The Beatles — Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band.1967 var det år som Beatles släppte sitt mästerverk med dom låtar jag älskade under många år, men så upptäcker jag att skivan alla spår inte längre känns så roliga att lyssna på därför att dom har en monoton känsla. Jag upplever plötsligt att skivan haltar och det är bara 4 eller 5 låtar som är riktigt bra. För det deras psykedeliska tankar genomsyras av deras indiska influens. Men helheten är inte alls så bra längre och dessutom innehåller den här en extra mix på titellåten som knappast behövs. Synd att återupptäcka skivan och tappa intresset för densamma.

Slade — Get Your Boots On: The Best of Slade 2004

Slade — Get Your Boots On: The Best of Slade.Nu måste jag erkänna att Slade är ett fantastiskt band trots att jag under flera år har ansett detta band vara uselt. Det var Sweet som gällde för mig helt enkelt. Fastän denna samling från 2004 övertygar mig ännu mera om att deras enkla rock ’n’ rollsånger är lika bra som Sweet eller tidiga Kiss. Skivan tar ett stort steg in i kartläggningen av Slades karriär. Sent skall Dr. Indie vakna ur mitt konstruerade avsky för Slade. Nu är dom även mitt band.

Jonathan Richman — Action Packed: The Best of 2002 & I’m So Confused 1998

Jonathan Richman.Han tillhörde New Yorks punkscen fast verkade vid sidan om och gav oss de mest ironiska synvinklar på livet ungefär så som Randy Newman kunde göra på sina plattor. Jonathan Richman bildade i början av 70-talet sitt band The Modern Lovers med prominenta musiker som Jerry Harrison vilket senare bildade Talking Heads tillsammans med David Byrne. John Felice, David Robinson, Rolfe Anderson och Ernie Brooks ingick första versionen av bandet som spelade bakom Jonathan Richman.

Det var Kim Fowley som upptäckte Jonathan Richman omkring 1971 och lät John Cale från gamla The Velvet Underground producera deras första demo och singel.

Kim Fowley upptäckte senare tjejerna i The Runaway med det är annan historia. Dom inspelningar The Modern Lovers gjorde med John Cale ingick senare på deras debutplatta. Bandet bytte sättning och Jonathan Richman ombildade The Modern Lovers till ett nytt band som backade upp hans roliga spännande låtar.

Det är även Jonathan Richman som i filmen Den där Mary som alltid dyker upp och sjunger sånger som leder filmen framåt.

Hans två skivor som jag under juni månad gick drömde mig bort med fångar in essensen i den musik som gör honom till en stor artist med superbra texter som mot förmodan lockar in världen i diverse kul saker. Det är värd att upptäcka hans musik.

Nico — Chelsea Girls 1967

Nico.Få kvinnor har varit mera omskriven för sin kyliga skönhet och som firad europeisk fotomodell så var hon med i Fellinis film La Dolce Vita i en liten roll. Fick barn med Alain Delon 1965 och fick erotisk uppmärksam av Rolling Stones manager Andrew Loog Oldham. Hon spelade in en tidig platta med Jim Page och Brian Jones i bakgrunden som floppade. Men det var ändå när Andy Warhol gjorde henne till ett eko av estetisk kylig skönhet då hon blev ikonen som fick alla att avguda henne. Hon hamnade på The Velvet Undergrounds första debutplatta tack vare Andy Warhol och blev Lou Reeds flickvän och knarkarvän. Hon hoppade av bandet 1967 och spelade in Chelsea Girls 1967 tillsammans med Jackson Brown, John Cale och Lou Reed i bakgrunden. Det är en klassisk vacker platta som tar fram styrkan, iskalla sköna stunder med ballader som skär rakt igenom själen med sin poesi.

Hon föddes 1938 och avled 1988. Hon var kvinnan alla ville ha. Iggy Pop, David Bowie med flera var hennes älskare och vänner i grym värld som till slut gjorde slut på hennes liv genom knarket. Men skivan är ändå något av det bästa som kom ut på 60-talet.

Leo Sayer från det förflutnas tempel

Leo Sayer.Han hade krulligt hår med en vass blick som fanns där på tv när han hade sin stora hit 1979 When I Need You vilket slog igenom stort i världen. Jag minns hur han sjöng den låten på Mupparnas klassiska show i slutet av 70-talet. Då var Leo eller Gerard Sayer en man på pophimlen att räkna med. Född 1948 så genomgick han en period i ett bluesband i England för att spela vidare i bandet Patches tillsammans med David Courtney. Courtney är ett namn som inte säger så mycket förutom att han ville få Adam Faith att ha bandet som sitt. Men det blev ett misslyckande. Till slut fann jag på nätet att The Whos egen Roger Daltrey blev impad av Leo Sayer som soloartist istället för att skapa ett band. Leo Sayer började sin stora karriär som varade under 70-talet framtill tidigt 80-tal. När jag lyssnade genom flera greatest hitsalbum med Leo Sayer så gillar jag verkligen hans musik. Det är en varm och trevlig musik som varken bullrar eller gör stort väsen. Utan det är mera delikat enkla poplåtar som har kärleken som bärande tema. Hans finurliga discolåtar håller bra klass fortfarande och dom är också välskrivna produktioner som borde bli moderna klassiker. Han gör fortfarande musik såg jag men inga större åthävor som världen eller jag bryr mig om att lyssna på. Det räcker med hans 70-tal för det var ändå där hans bästa sånger tillkom — det är enbart dom som räknas.

Le Tigre — Le Tigre 1999

Le Tigre — Le Tigre.Chick on Speed och Le Tigre är feministiska attacker på mansvärlden men med humor och bra indieelektroniska instrument så slog de sönder männens självklara rätt att härska överallt. Stackar fantasilösa män som utmanades av snygga briljanta musiker och humorister som ger tillbaka. Le Tigres debutalbum är bland det bästa som finns bland radikala politiska feministiska rockband av i dag. Julie Ruin hade med sitt projekt Bikini Kill hade några delar av Le Tigre bakom sig som kompband. Kathleen Hanna, filmregissören Sadie Benning, Johanna Fateman och till slut J.D Samson som ingår i detta fascinerande band som formade sig under slutet av 90-talet till dagens mest attraktiva band som sätter kvinnans problem och tankevärldar i centrum. Deras debutplatta är ett måste.

Musik

50 Cent — B.C. Before Curtis & T.I. — T.I. vs. T.I.P.

Akon — In My Ghetto

Aleksandr Skrjabin — Vers la flamme

Alf — Din gråtande clown

Bon Jovi — Lost Highway

Crowded House — Time of Earth

Dale Watson — From the Cradle to the Grave

Dark Tranquillity — Fiction (Miss Vampyria)

Dr. Indies musikmix IX

Evanescence — Justice

Freedom Call — Dimensions

Gary Glitter — Many Happy Returns: The Hits & Sweet — Hit Collection

Graham Parker — Don’t Tell Colombus

Happening, Alive and Nasty: The EMI Punk Singles Collection & Bad Religion — New Maps of Hell

Interpol — Our Love to Admire

Justice — Cross, Lifehouse — Who We Are & David Guetta — Pop Life

Korta musikrecensioner XXX

Marilyn Manson — Eat Me, Drink Me

Mauro Scocco — Ljudet av tiden som går & Per Gessle — En händig man

Mavis Staples — We’ll Never Turn Back & Carla Thomas — The Queen Alone

Mustasch — Latest Version of the Truth

Nouvelle Vague — Bande a part

Patti Smith — Twelve

Poison — Poisond & Velvet Revolver — Libertad

Ryan Adams — Easy Tiger

Lisa Rydberg & Gunnar Idenstam — Bach på svenska

Scariot — Momentum Shift

Smashing Pumpkins — Zeitgeist

Soundtrack för sommaren

Svensk Postpunk Klassiker

The Police — The Police, Tim Armstrong — A Poets Life, Social Distortion — Greatest Hits & No Fun at All — Touchdown

The Polyphonic Spree — The Fragile Army

This Perfect Day — Setting Things Straight 1987–2007

Tinariwen — Aman Iman: Water Is Life

Traveling Wilburys — The Traveling Wilburys Collection

W.A.S.P. — Dominator (Miss Vampyria)