Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Månadens dumheter

Juli 2007

Nu när trängselskatteeländet införs permanent så träts det i korridorerna vad som egentligen är en miljöbil, Stockholms stad och trängselskattelagens syn på vad som ska klassas som miljöbil skiljer sig avsevärt.

Det har sålts miljöbilar som aldrig förr i Stockholm just för att folk vill slippa betala trängselskatten, nu ser sig många lurade just för att stockholms stad och trängselskattelagens definitioner för vad som ska klassas som miljöbil skiljer sig.

Just typiskt att man inte kan komma ut med ett färdigt koncept, men det är som vanligt när det gäller politiker och deras halvmesyrer.

Så här funkar det i alla fall förnärvarande.

Den som har en diesel- eller bensinbil kommer inte att vara undantagen från trängselskatt, oavsett hur lite miljöpåverkan bilen har.

Enligt trängselskattelagen är det bara bilar som drivs av el, etanol, gas, eller andra förnyelsebara bränslen som klassas som miljöbilar.

Nya miljödieslar med partikelfilter, eller riktigt snåla bensinbilar gör det inte.

Betalar man inte i tid så blir besöket i stockholm dyrt, dessa uppgifter hittade jag på vägverkets hemsida.

Expeditionsavgift

Om ett skattebeslut inte betalas i tid kommer en påminnelse per post där en expeditionsavgift på 70 kronor påförts.

Tilläggsavgift

Om obetald trängselskatt och expeditionsavgift inte betalas inom 30 dagar efter dagen för beslutet om expeditionsavgift påförs en tilläggsavgift på 200 kronor. Den sammanlagda tilläggsavgiften för en kalendermånad får inte överstiga 2 000 kronor per bil.

Skatt, tillsammans med expeditionsavgift och tilläggsavgift måste vara bokförda på Vägverkets konto för trängselskatt senast 30 dagar efter beslutet om tilläggsavgift. Obetalda skattebeslut överlämnas därefter till Kronofogdemyndigheten, som också debiterar 500 kronor i grundavgift.

Observera att expeditionsavgift och tilläggsavgift läggs på varje obetalt skattebeslut (varje dags sammanlagda, skattepliktiga passager). Den som inte betalar i tid för passager under flera dagar samma vecka, får alltså extra avgifter påförda för varje dags resande.

De har fortfarande inte löst problemet med stulna nummerplåtar.

Ett stort problem som uppstod under det plågsamma trängselskatteförsöket förra året, var att många blev av med sina nummerskyltar förra året och ägarna av dessa stulna nummerskyltar fick krav på obetalda trängselavgifter, som de själva inte förorsakat.

Jag har ett litet förslag, skriv av de nummerplåtar som blir stulna så att de inte existerar i systemet längre.

Lägg till en nuffra inom parantes ABC 123[1] på de ersättande nummerskyltarna, eller ersätt sista bokstaven med sista siffran och ta bort sista siffran och ersätt med sista bokstaven, så att det ser ut på det här viset. Vi säger att bilskylten som blivit stulen ser ut så här ABC 123 blir då följaktligen AB3 12C.

Fortkörning mellan kameror utreds

Vägverket utreder nu möjligheten att mäta bilisternas hastighet mellan de hastighetskameror som finns utplacerade längs vägarna. I framtiden kan även den som kör för fort mellan fartkameror komma att bötfällas, uppger Ekot.

Anledningen är att få en jämnare hastighet och stoppa de bilister som ökar farten mellan kameraskåpen.

Utredningen som sker tillsammans med polisen ska se hur det rent juridiskt är möjligt.

Storebror smyger allt närmare inpå knuten och din integritet tillintetgörs.

Så hädanefter måste man sitta på helspänn när man kommer in i fartkameraområdena, och titta på hastighetsmätaren hela tiden.

Hur ska man då hinna med att titta på vad som händer i den övriga trafiken, med en massa olyckor som följd.

Är det så vägverket och polisen vill ha det? Fler olyckor?

Jag föreslog ju tidigare i Blaskan att man kunde använda bilderna från fartkamerorna till passfoton, om detta system går igenom kommer man att bli fotograferad vid varje tillfälle som man passerar en fartkamera. Och då borde man ju kunna ringa vägverket och få en bild antingen som förstoring eller som passfoto på den bästa bilden för dagen.

Något borde man ju få tillbaka när man ofrivilligt ställer upp på myndigheternas plötsliga fotointresse.

Vi får snart döpa om kamerorna till paparazzikameror.

Musik

Arbogast — Too Proud to Stick to Winners

Bad Brains — Build a Nation

Dan Berglund — Såna som vi… & Lars Demian — Välkommen hit

Bonde do Rolê — With Lasers

Boz Scaggs — Runnin’ Blue

CocoRosie — The Adventures of Ghosthorse and Stillborn

The Detroit Cobras — Tied & True & Nick Lowe — At My Age

Editors — An End Has a Start, Tunng — Good Arrows, Richard Hawley — Lady’s Bridge, Joseph Ruarri — Tales of Grime & Grit, Unkle Bob — Sugar and Spite, The Enemy — We’ll Live & Die in These Towns & The Marzipan Man — Stories

Green Day — Transmissions

Ian Hunter — Shrunken Heads

Iron Savior — Megatropolis

Korn — Untitled & Nick Black — Hollow

Korta musikrecensioner XXXI

Mörbyligan — persona non grata?

Prince — Planet Earth

Soulsavers — It’s Not How Far You Fall, It’s the Way You Land & Specimen — Electric Ballroom

Taken by Trees — Open Field

The High Llamas — Can Cladders

The White Stripes — Icky Thump

Turbonegro — Retox

Wicked Little Dolls — Wicked Little Dolls