Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Visor/Vispop

Dan Berglund — Såna som vi…

Lars Demian — Välkommen hit

Dan Berglund — Såna som vi…Det är en specifik känsla att lyssna på den skiva som signalerar en värdig comeback av Dan Berglund. En stark poetisk skiva som har den ton som vi känner igen från våra svenska klassiska vispoeter från en rak och nedstigande tradition. Vi skriver då ned namn som Bellman, Lucidor och så vidare fram till Fred Åkerström på 1900-talet. Det är fin och stolt historia vi kan visa fram när det gäller vackra vissånger.

Dan Berglund är inte bara en skald av modernt snitt utan har även en fot i den svenska proggrörelsen sedan 70-talet. Det var då hans skarpaste texter kom fram i början av sin karriär. Dom skivor som han då släppte var mer eller mindre politiska manifest som skulle skildra arbetarklassens villkor. Det var kommunismen som var hans ledstjärna i livet. Men Dan Berglund bröt med kommunismen som ideologi för att skapa nya texter som jag tycker bättre om därför att dessa texter är personliga och kommer direkt från hans eget bultande hjärta. Det är fina texter som berör själva livets essentiella väsen.

Hans nya skiva har oerhört fina texter som jag tycker tillför mycket för att beskriva något som sker i omvärlden. Det är politiska plakattexter utan Dan Berglund målar med tunna personliga färgade emotioner på sina novellartade texter. Dan Berglund finner så mycket fint och även dess motsats tragedin i vår omvärld. Jag lyssnar på en sann poet som vill uttrycka sin ångest liksom kärlekens helande förmåga på en av det mest värdiga skivor jag hört på länge.

Lars Demian — Välkommen hit.Lars Demian däremot speglar världen ur ett satiriskt perspektiv och gör det bra. Ibland tycker jag texterna kanske balanserar mot ett enklare persongalleri och att det kan bli lite tunt. Men det skall vägas upp mot att Lars Demian gör en teaterskiva där estraden har karaktärer som står som symboler för vad som händer i dagens Sverige. Lars Demian gör här ett stort konstverk genom att filmiskt beskriva sina nya typer som alla har en del i Sveriges moderna utveckling.

Detta gör att jag lyssnar på en fullvärdig platta med en sann konstnär som känner sig sviken av förlorade ideal och ser välfärdsstatens förfall. Allt detta gör att skivan brinner passionerad och musiken som för tankarna till Mikael Wiehes hederliga Cabaréorkester. Båda artisterna kunde göra cirkusmusik eller teatermusik som komponerades till välskrivna texter. Lars Demian gör också en bra skiva som jag tror kommer leva länge i vårt medvetande och bli en klassiker i Lars Demians produktion.

Musik

Arbogast — Too Proud to Stick to Winners

Bad Brains — Build a Nation

Dan Berglund — Såna som vi… & Lars Demian — Välkommen hit

Bonde do Rolê — With Lasers

Boz Scaggs — Runnin’ Blue

CocoRosie — The Adventures of Ghosthorse and Stillborn

The Detroit Cobras — Tied & True & Nick Lowe — At My Age

Editors — An End Has a Start, Tunng — Good Arrows, Richard Hawley — Lady’s Bridge, Joseph Ruarri — Tales of Grime & Grit, Unkle Bob — Sugar and Spite, The Enemy — We’ll Live & Die in These Towns & The Marzipan Man — Stories

Green Day — Transmissions

Ian Hunter — Shrunken Heads

Iron Savior — Megatropolis

Korn — Untitled & Nick Black — Hollow

Korta musikrecensioner XXXI

Mörbyligan — persona non grata?

Prince — Planet Earth

Soulsavers — It’s Not How Far You Fall, It’s the Way You Land & Specimen — Electric Ballroom

Taken by Trees — Open Field

The High Llamas — Can Cladders

The White Stripes — Icky Thump

Turbonegro — Retox

Wicked Little Dolls — Wicked Little Dolls