Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Intervju

Dan Berglund

Här följer en intervju med Dan Berglund och här är länken till recensionen av hans nya skiva


Fråga
Först vill jag välkommna dig tillbaka med en vass skiva efter 20 års frånvaro från skivbranschen. Varför tog det så lång tid att göra skivor igen? Vad fick dig att inspireras att göra en ny skiva?
Svar
Jag körde fast, jag la visorna på hyllan.
Egentligen hade jag väl aldrig sett mig som en artist. Man betraktar en balettföreställning och man tänker kanske: —Oj, där är en sorts människor som ägnar sig åt balettkonsten! Likadant tänkte jag om musiker, det gick inte riktigt in i skallen på mig att jag kunde vara en av dem.
Det gick tio år och jag hade, trodde jag, helt förlikat mig med tanken på att visorna var ett avslutat kapitel. Men så ställde jag mig på scenen igen och kände att jag måste ta upp trådändan igen. Medan tid var. Jag var ute efter en viss blond, ungdomlig stämning som fanns i mina allra tidigaste försök, sådant jag skrev som 17-18-åring, strax innan de mera karska låtarna på En järnarbetares visor tillkom.
Fråga
Många av mina gamla vänsterkamrater som tillhörde ung vänster på tidiga 80-talet älskade naturligtvis dina gamla proggplattor. Själv tycker jag som järnvägsarbetare att det kul att din första klassiska platta har järnvägsanknutning. Hur ser du på dina gamla 70-talslåtar idag?
Svar
Vad jag på såhär på tretti års avstånd gläder mig mest åt är den artikulerade vreden. Det händer fortfarande att jag sjunger vissa av dom där låtarna.
Fråga
Jag läste att Dylan, Cohen, Ivar Lo. Pablo Neruda var dina tidiga influenser. Då kan man förstå att arbetarlitteraturen betydde mycket för dig som artist/människa. Jag vill gärna veta vad du har för litterära känslor i dag, vilka författare kan få dig att må bra?
Svar
Då får jag kanske dra till med namn på några poeter: Sczymborska, Milosz, Christensen. På prosasidan: Oates, Melville, Cervantes. Jag lider nog av litterär bulimi. Jag förbrukar litteratur som en dokumentförstörare. Kapten Stofil får mig också att må bra.
Fråga
Dina texter är nästan litterära precis som Conerlis, Fred Åkerström eller Olle Adolpson kunde vara. Hur förhåller du dig till vår traditionella viskultur i Sverige?
Svar
Jag skaffade mig tidigt, redan i tonåren, en god överblick av den svenska vistraditionen. Undantaget var Lars Johanson Lucidor den olycklige, som jag inte förrän på senare tid kommit att stifta närmare bekantskap med. Jag misstänker att det som fortfarande utövar starkast inflytande på mig är psalmerna.
Fråga
Kan du berätta lite om texterna och hur du arbetade fram dom?
Svar
Visans fjäril fladdrar förbi. Jag rusar efter med håven och fångar den. Nu är fjärilens vingar söndertrasade, pulvriserade, eftersom håven visade sig vara vävd av taggtråd. Och utan vingar ser man ju vad fjärilen egentligen är: den är en stekel. Ett rekonstruktionsarbete måste vidta som kan ta månader, i värsta fall år.

Musik

Intervju

Dan Berglund

Lars Demian

Arbogast — Too Proud to Stick to Winners

Bad Brains — Build a Nation

Dan Berglund — Såna som vi… & Lars Demian — Välkommen hit

Bonde do Rolê — With Lasers

Boz Scaggs — Runnin’ Blue

CocoRosie — The Adventures of Ghosthorse and Stillborn

The Detroit Cobras — Tied & True & Nick Lowe — At My Age

Editors — An End Has a Start, Tunng — Good Arrows, Richard Hawley — Lady’s Bridge, Joseph Ruarri — Tales of Grime & Grit, Unkle Bob — Sugar and Spite, The Enemy — We’ll Live & Die in These Towns & The Marzipan Man — Stories

Green Day — Transmissions

Ian Hunter — Shrunken Heads

Iron Savior — Megatropolis

Korn — Untitled & Nick Black — Hollow

Korta musikrecensioner XXXI

Mörbyligan — persona non grata?

Prince — Planet Earth

Soulsavers — It’s Not How Far You Fall, It’s the Way You Land & Specimen — Electric Ballroom

Taken by Trees — Open Field

The High Llamas — Can Cladders

The White Stripes — Icky Thump

Turbonegro — Retox

Wicked Little Dolls — Wicked Little Dolls