Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Debatt

Fildelningen och branschens perspektiv

Första oktober går ett nytt lagförslag ut från justitiedepartementet på remiss till samtliga partners och partier för svar på detta förlag.

Lagförslaget går kortfattat ut på följande: att bevara upphovsrättslagen genom att förenkla reglerna för artister och andra utövande att kunna gå direkt till civilrätten. Man skall kunna gå förbi dagens system med polis och åklagare och direkt till domstolen för att kunna få sina verk tillbaka liksom ekonomisk kompensation för sina förluster. Lagförslaget bygger i sin tur på EU:s direktiv rörande upphovsrätten och copyright.

Det intressanta är varför EU och svenska staten skall driva dessa frågor och få till stånd lagar gentemot fildelning. Det enda som är verkar vara logiskt i sammanhanget är att det är spel och musikbranschens lobbygrupper som verkat i EU:s korridorer för att lobba fram lagförslag i frågan.

För branschens olika organisationer som befinner sig i en kris måste bli tillräckligt desperata för att göra sina problem till ett samhällsproblem. Staten måste vara neutral i sina bedömningar när det gäller att stifta lagar. Men nu finns lagförslaget där ute för att bearbetas av olika distanser.

Pudelns kärna i debatten om fildelning är perspektivet på hur man definierar begreppet upphovsrätten. Jag talade med två motpartners i frågan. Piratbyrån som är för fildelning anser att man måste göra om hela begreppet upphovsrätten för att den skall följa dagens progressiva utveckling. Men Piratbyrån som jag talade med ansåg att upphovsrätten inte har följt med dagens tekniska utveckling och saknar förståelse att dagens generationer använder media på ett sätt som vi andra inte gör i samma utsträckning. Jag tror att det är en relevant invändning gentemot branschens lobbygrupper som är emot fildelning. För musikbranschen har stora problem med skivförsäljningen. Det handlar om att folk tröttnar på höga skivpriser och att det är för dyrt att nedladda på olika musiksajter. I USA sänkte branschen skivpriserna som ett försök men ändå rasar skivbranschen. Det kanske är så att monopolbolagen som alltid varit bortskämda håller på att tappa mark. För dom mindre indiebolagen och mindre skivbolag är nog vinnare då branschens jakter på profit håller på att dränera dom på resurser de stora elefanterna lägger ned på så mycket pr och annat.

Antipiratbyrån som jag också talade med, och är branschens eget juridiska ombud i fildelningfrågor. Dom menar på att inga fildelningsorganisationer har givit oss en modern revidering av upphovsrätten i debatten. Det florerar för många okunniga anser antipiratbyrån som diskuterar begreppet upphovsrätt. Det kan stämma att det är en ganska så tom debatt i Sverige då ingen verkar problematisera fildelningens konsekvenser kontra upphovsrätten. Massmedia tenderar antagligen att hylla fildelning eller fördöma den i debatten. Men få diskuterar med varandra och försöker förklara vad det egentligen handlar om. Vi har bara hört orden för och emot fildelning.

Där brukar debatten i normala fall ta slut i allmänheten mening och världen snurrar vidare.

Piratbyråns egen definition finns här — ::: Piratbyrån :::

Antipiratbyrån definierar upphovsrätten här — Svenska Antipiratbyrån

Jag ser själv att det finns problem med fildelning. Det är olagligt och vissa artister kan förlora på det. Men det finns också artister och skivbolag som själva lägger ut sin musik och det är gratis. Dessa grupper säljer sedan hur mycket skivor som helst sedan folk upptäckt deras gratisutsläpp i form av Mp3:or. Det har även kommit ut en undersökning som visar att folk som tankar ned musik även är dom som köper mest skivor vilket är en paradox i sammanhanget.

Det är små intressanta noteringar i debatten om fildelning.

Som slutord kan jag nämna att regeringen och justitiedepartementets tjänstemän som jag talade med — påpekar att det är EU:s direktiv som det handlar om i grunden. Ett direktiv som Sverige måste som EU-medlem skrivas in i grundlagen.

Debatten går vidare i Sverige.

Musik

Angie Stone — Life Goes On

Brian Simpson — Above the Clouds

Buffalo Tom — Three Easy Pieces

Divine Heresy — Bleed the Fifth, Nemesea — In Control & Prong — Power of the Damager

D-I-Y/Do It Yourself: The Rise of the Independent Music Industry After Punk

DJ Tiesto — Mastermix II, Paul Van Dyk — In Between & Galaxy Dance Anthems

Dr. Indie lyssnar på Gillian Welchs americana och rootsmusik

Elvis Costello — The Best of Elvis Costello: The First 10 Years

Robert Forster & Grant McLennan — Intermission: The Best of the Solo Recordings 1990–1997

Alan Jackson — 16 Biggest Hits, Joe Nicols — Real Things, Jason Meadows — 100% Cowboy, Taylor Swift — Taylor Swift & Billy Bob Thornton — Beautiful Door

Jens Lekman — Night Falls over Kortedala & Timo Räisänen — Love Will Turn You Around

Joe Cocker — Classic Cocker

Josh Rouse — Country Mouse City House

Kanye West — Graduation, Aesop Rock — None Shall Pass & DJ 31 Degreez — The Forecast 10

Korta musikrecensioner XXXII

Kula Shaker — Strangefolk

Lisa Lövbrand — Embraceable

Lotta Wenglén — In the Core

Manu Chao — La Radiolina

M.I.A. — Kala

Oh No Ono — Yes

Oscar Danielson — En bild av lycka att spara på & Tom Malmquist — Fish in a Tear

Per Gessle — Kung av sand: en liten samling 1983–2007

Prodigy — Return of the Mac, Swizz Beatz — One Man Band Man & UGK — Underground Kingz

No Use for a Name — All the Best Songs, Heideroosjes — Chapter Eight the Golden State, Against Me — New Wave, Rentokill — Antichorus & Paramore — Riot

Razorlights — Hold On, Stereophonics — Pull the Pin, The Brunettes — Structure & Cosmetics & The Coral — Roots & Echoes

The Bee Gees — Spicks & Specks

The Korgis — The Best of The Korgis

The Remains — The Remains

The Tough Alliance — A New Chance

TLC — The Very Best of TLC: Crazy Sexy Hits

Ulla Billquist — den gudomliga sångerskan