Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Konst

Auguste Rodin & Carl Milles — Ett mästarmöte

Carl Millesgården

När jag beskådar Auguste Rodins skulpturer så har dom livaktig vitalitet, rörelse och energi i sina sydländska konstnärliga strukturer. Där blir Carl Milles egna verk ganska så kantiga, nordiska torra i sin granithårda kärna i jämförelse med den skönhet som Auguste Rodin hade lagt in i sina verk. Men när du vandrar omkring i parken så kan uppleva att även Carl Milles verk får liv och rörelse då den hamnar i en utemiljö. Inne i själva konsthallen så blir Carl Milles verk märkligt livlösa.

Rodin är mästaren som influerade många konstnärer såsom hans älskarinna Camille Claudel eller under en tid rumänen Brancusi som blev en av kubismens stora namn. Rodin gjorde klassiska verk som fick även den unge Carl Milles att börja skapa egna stora verk som tillät honom att bli den store skulptören som vi vant oss med.

Ett av Milles största och hans första var en idé om att skissa upp Dantes inferno som Milles sett Rodin göra tidigare. Milles kom till Paris i slutet av 1890-talet där han såg Rodins sena verk vilket fick honom att ta ställning över vad han ville med sin konst.

När jag nu ser på Rodins och Milles separata verk så hamnar Rodins ännu mera i blickfånget då hans verk verkar vara mera dynamisk och levande i varje drag i sina ansikten eller motiv. Milles och Rodin delar samma urgrund i bildning när det gäller den grekiska och romerska mytologin. Men deras verk har små skillnader som är viktiga och relevanta och gör att utställningen har blivit en levande sommarutställning. En intressant skulpturutställning som levandegör två stora konstnärer.

Musik

Angie Stone — Life Goes On

Brian Simpson — Above the Clouds

Buffalo Tom — Three Easy Pieces

Divine Heresy — Bleed the Fifth, Nemesea — In Control & Prong — Power of the Damager

D-I-Y/Do It Yourself: The Rise of the Independent Music Industry After Punk

DJ Tiesto — Mastermix II, Paul Van Dyk — In Between & Galaxy Dance Anthems

Dr. Indie lyssnar på Gillian Welchs americana och rootsmusik

Elvis Costello — The Best of Elvis Costello: The First 10 Years

Robert Forster & Grant McLennan — Intermission: The Best of the Solo Recordings 1990–1997

Alan Jackson — 16 Biggest Hits, Joe Nicols — Real Things, Jason Meadows — 100% Cowboy, Taylor Swift — Taylor Swift & Billy Bob Thornton — Beautiful Door

Jens Lekman — Night Falls over Kortedala & Timo Räisänen — Love Will Turn You Around

Joe Cocker — Classic Cocker

Josh Rouse — Country Mouse City House

Kanye West — Graduation, Aesop Rock — None Shall Pass & DJ 31 Degreez — The Forecast 10

Korta musikrecensioner XXXII

Kula Shaker — Strangefolk

Lisa Lövbrand — Embraceable

Lotta Wenglén — In the Core

Manu Chao — La Radiolina

M.I.A. — Kala

Oh No Ono — Yes

Oscar Danielson — En bild av lycka att spara på & Tom Malmquist — Fish in a Tear

Per Gessle — Kung av sand: en liten samling 1983–2007

Prodigy — Return of the Mac, Swizz Beatz — One Man Band Man & UGK — Underground Kingz

No Use for a Name — All the Best Songs, Heideroosjes — Chapter Eight the Golden State, Against Me — New Wave, Rentokill — Antichorus & Paramore — Riot

Razorlights — Hold On, Stereophonics — Pull the Pin, The Brunettes — Structure & Cosmetics & The Coral — Roots & Echoes

The Bee Gees — Spicks & Specks

The Korgis — The Best of The Korgis

The Remains — The Remains

The Tough Alliance — A New Chance

TLC — The Very Best of TLC: Crazy Sexy Hits

Ulla Billquist — den gudomliga sångerskan