Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Konsert

Per Gessle på Sjöhistoriska Museet 12 augusti

Per Gessle är på ovanligt gott humör denna kväll och han får fullständig kärlek från oss i publiken. Showen är nästan perfekt och han blandar låtar från sina egna skivor och material från Gyllene Tiders sångskatt. När hans spelar låtar från senaste skivan En händig man så låter titelsången så mycket bättre än vad den gör på skivan. Skivan är relativt svag men på konserten får låten kraft och plötsligt så slår Per Gessle till med rock, pop och lite discotrumma väcker liv i en konsert som ser till att allting går på högvarv.

Jag gillar hur Per Gessle spelar sina ballader vilket får den reaktion att hela publikhavet att sjunga med och känna igen melodierna. Det är en familjepicknick med en salig mix i åldrar. Men framförallt är det min generation som är över 40+ som dansar och sjunger med i låtarna. Jag ser även nästa och nästa generation sjunga med i de sånger som Per Gessle gjort till odödliga svenska öronhängen. Dom ingår i svenska sångskatten och så blir låtarna mera svenska och förblir välbevarade i vår folksjäl. Jag faller stenhård för hans mera rockigare versioner av sina låtar och de rockar verkligen bra om musiken så att låtarna får fastare grund i sina nyare scenversioner. Sångerna är välbekanta men Per Gessle har lagt in lite mera tyngd i musiken och just denna tyngd gör att konserten till slut blir en vacker folkfest för oss alla.

Med andra ord så blev underhållningen som Per Gessle serverade en perfekt njutbar avslutning på dagen. En av årets finaste konserter.

P.S. Per Gessle har en suverän musiksmak. Vilket vi kunde avlyssna på Gyllene Tiderkonserten på Stockholm stadium 2004. Då spelades det utmärkt musik ur högtalarna. Nu kunde vi på Per Gessles konsert höra på bra musik innan konserten började. Vi fick även se cirka 45 minuters rockvideos från svenska musikhistorien. Det var verkligen roligt att påminnas av tider som försvunnit. Det var som små överraskningar strax före Pers egen entré på scenen.

Musik

Angie Stone — Life Goes On

Brian Simpson — Above the Clouds

Buffalo Tom — Three Easy Pieces

Divine Heresy — Bleed the Fifth, Nemesea — In Control & Prong — Power of the Damager

D-I-Y/Do It Yourself: The Rise of the Independent Music Industry After Punk

DJ Tiesto — Mastermix II, Paul Van Dyk — In Between & Galaxy Dance Anthems

Dr. Indie lyssnar på Gillian Welchs americana och rootsmusik

Elvis Costello — The Best of Elvis Costello: The First 10 Years

Robert Forster & Grant McLennan — Intermission: The Best of the Solo Recordings 1990–1997

Alan Jackson — 16 Biggest Hits, Joe Nicols — Real Things, Jason Meadows — 100% Cowboy, Taylor Swift — Taylor Swift & Billy Bob Thornton — Beautiful Door

Jens Lekman — Night Falls over Kortedala & Timo Räisänen — Love Will Turn You Around

Joe Cocker — Classic Cocker

Josh Rouse — Country Mouse City House

Kanye West — Graduation, Aesop Rock — None Shall Pass & DJ 31 Degreez — The Forecast 10

Korta musikrecensioner XXXII

Kula Shaker — Strangefolk

Lisa Lövbrand — Embraceable

Lotta Wenglén — In the Core

Manu Chao — La Radiolina

M.I.A. — Kala

Oh No Ono — Yes

Oscar Danielson — En bild av lycka att spara på & Tom Malmquist — Fish in a Tear

Per Gessle — Kung av sand: en liten samling 1983–2007

Prodigy — Return of the Mac, Swizz Beatz — One Man Band Man & UGK — Underground Kingz

No Use for a Name — All the Best Songs, Heideroosjes — Chapter Eight the Golden State, Against Me — New Wave, Rentokill — Antichorus & Paramore — Riot

Razorlights — Hold On, Stereophonics — Pull the Pin, The Brunettes — Structure & Cosmetics & The Coral — Roots & Echoes

The Bee Gees — Spicks & Specks

The Korgis — The Best of The Korgis

The Remains — The Remains

The Tough Alliance — A New Chance

TLC — The Very Best of TLC: Crazy Sexy Hits

Ulla Billquist — den gudomliga sångerskan