Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Intervju

Oscar Danielson

Blaskans redaktör intervjuar författaren och musikern Oscar Danielson angående en ny bra skiva.


Fråga
Som författare och musikartist så skriver du texter på olika sätt. Därför har jag en fråga som jag delar upp i två delar.
a) När du skriver låttexter och skriver böcker, vilken skillnad är det i skaparprocessen när du skapar de olika texterna?
Svar
När jag skriver en låttext gör jag så här. Först väntar jag på en bra idé. Ibland kan jag få vänta rätt så länge. När jag väl har fått den så väntar jag på inspiration, och när den kommer skriver jag klart låten på en eftermidddag.
När jag skriver en roman jobbar jag som en dåre i fyra år.
Fråga
b) Hur relaterar du till dina olika roller som författare alternativt musiker?
Svar
Jag har den senaste tiden börjat kalla mig själv för författare allt oftare, har jag märkt. Inte bland folk, mest när jag är för mig själv. Jag känner lite på det. Man kan ju inte vara popartist hela livet. Men jag tycker att det är härligt att vara popartist också. Jag tycker om att spela live.
Fråga
Du har gjort skivor sedan mitten av 90-talet. Hur kom det sig att du började spela in skivor och uppträdda?
Svar
Det är roligt. Jag har gjort det sedan jag gick på högstadiet. Jag vet inte varför, men så länge jag kan minnas har jag velat hålla på med musik.
Fråga
Dina böcker har fått bra recensioner och dom har speciell fin ton i språket. En viss form av estetik som jag uppskattar. Kan du berätta för våra läsare lite om hur det kom sig att du blev författare och vad du finner ditt stoft ifrån till dina berättelser.
Svar
Det var en tjej på ett förlag som gillade mina låtar och frågade om jag hade skrivit något. Det sa jag att jag hade, fast jag inte hade det. Och så skrev jag något, snabbt som ögat, och skickade in det till förlaget. Men då hade hon slutat.
Som tur var så ordnade det sig ändå.
Mitt stoft hittar jag i mitt eget liv och i min familj. Mina två första böcker har utgått en del från min mormor.
För några år sedan köpte jag en folkbåt i trä. Så min nästa bok ska handla om att segla folkbåt.
Fråga
Din nya skiva har fina relevanta texter och framförallt är det fina visor för en modern tid. Jag vill gärna att du beskriver arbetet med nya skivans tillkomst.
Svar
Först skrev jag tio låtar. Sedan satte jag ihop ett band. Tillsammans åkte vi en vecka till ett hus utanför Valdemarsvik. Vi spelade in och hade det bra. Sedan fortsatte inspelningarna i Stockholm. Jag åkte runt till de olika musikerna och spelade in dem i deras vardagsrum.
Till sist åkte jag till Johan Lindström som la på en hel del instrument och mixade skivan.
Fråga
Jag vill gärna se dig som en poet som gjort en skiva med poetiska texter. Är det poeten inom dig som skriver ned texterna som formuleras så fint på skivan? Är det något speciellt du kände när du skrev texterna inför nya skivan?
Svar
Poeten i mig längtade ut i skogen. Han var trött på reklam, media, internettrafik, kulturdebatt, ja på allting egentligen.
Och om man har kontakt med den lilla poeten i sig, han som skulle vilja lämna allt bakom sig och flytta ut i skogen och börja odla potatis, har man bättre förutsättningar att leva ett lyckligt här i vårt moderna kommunikationssamhälle.
Han bor i oss alla, den lilla poeten som längtar bort, och man ska inte förneka att han finns. Då kan man råka illa ut.
Fråga
Är du nöjd med nya skivans produktion och arrangemang?
Svar
Jag är i stort sett nöjd. Helt nöjd blir jag aldrig. Men jag har gjort mitt allra bästa. Jag har inte slarvat.

Musik

Intervju

Oscar Danielson

Angie Stone — Life Goes On

Brian Simpson — Above the Clouds

Buffalo Tom — Three Easy Pieces

Divine Heresy — Bleed the Fifth, Nemesea — In Control & Prong — Power of the Damager

D-I-Y/Do It Yourself: The Rise of the Independent Music Industry After Punk

DJ Tiesto — Mastermix II, Paul Van Dyk — In Between & Galaxy Dance Anthems

Dr. Indie lyssnar på Gillian Welchs americana och rootsmusik

Elvis Costello — The Best of Elvis Costello: The First 10 Years

Robert Forster & Grant McLennan — Intermission: The Best of the Solo Recordings 1990–1997

Alan Jackson — 16 Biggest Hits, Joe Nicols — Real Things, Jason Meadows — 100% Cowboy, Taylor Swift — Taylor Swift & Billy Bob Thornton — Beautiful Door

Jens Lekman — Night Falls over Kortedala & Timo Räisänen — Love Will Turn You Around

Joe Cocker — Classic Cocker

Josh Rouse — Country Mouse City House

Kanye West — Graduation, Aesop Rock — None Shall Pass & DJ 31 Degreez — The Forecast 10

Korta musikrecensioner XXXII

Kula Shaker — Strangefolk

Lisa Lövbrand — Embraceable

Lotta Wenglén — In the Core

Manu Chao — La Radiolina

M.I.A. — Kala

Oh No Ono — Yes

Oscar Danielson — En bild av lycka att spara på & Tom Malmquist — Fish in a Tear

Per Gessle — Kung av sand: en liten samling 1983–2007

Prodigy — Return of the Mac, Swizz Beatz — One Man Band Man & UGK — Underground Kingz

No Use for a Name — All the Best Songs, Heideroosjes — Chapter Eight the Golden State, Against Me — New Wave, Rentokill — Antichorus & Paramore — Riot

Razorlights — Hold On, Stereophonics — Pull the Pin, The Brunettes — Structure & Cosmetics & The Coral — Roots & Echoes

The Bee Gees — Spicks & Specks

The Korgis — The Best of The Korgis

The Remains — The Remains

The Tough Alliance — A New Chance

TLC — The Very Best of TLC: Crazy Sexy Hits

Ulla Billquist — den gudomliga sångerskan