Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Ny engelsk indierock

Razorlight — Hold On

Stereophonics — Pull the Pin

The Brunettes — Structure & Cosmetics

The Coral — Roots & Echoes

Stereophonics.Det är intressant när det kommer ut två riktigt bra album som är trevliga och välgjorda plattor medan de två andra plattorna är identitetslösa och tomma på gester och framförs av livlösa musiker. Den mest blodlösa och fattiga plattor jag lyssnat på är Razorlight som nu fullbordar sin mix av Coldplay och U2 och kliver fram som en sämre version av båda banden inom arenarockfronten. Även Stereophonics gör så sömnig musik så att jag somnar in och klockan har stannat, frusit fast i en tid där jag helst vill glömma att det existerar sådana band Razorlight och Stereophonics.

The Brunettes — Structure & Cosmetics.Det är bara märkligt att båda banden säljer skivor i England medan The Coral äntligen gjort en skiva som man kan ta emot med glädje som borde pryda alla musikälskares hem och skivhyllor. Då borde alla göra stora vågen av ren glädje och verkligen ta till sig The Corals nya färska platta. The Coral — Roots & Echoes.Även The Brunettes är ett band som har både Nick Cave och Pulp som sina läromästare. Dom forskar i dom inre mörka regionerna som kan utgöra en kraft när indierocken tar fram allt som finns och ryms inom människan. Stereophonics nya skiva är återigen en trist upplevelse som låter likt Muse eller försök till Coldplayirrgångar inom musikens grottgångar. Jag står knappast ut vid en längre plågsam genomlyssning av detta stendöda band. The Coral och The Brunettes står för liv och lust helt enkelt.

Så kan vi se musiken avskiljas sig kraftigt när dom hamnar hos Dr. Indie för en recension. Det är roligt att lyssna på de bra skivorna och trist att behöva uppleva sega råttor utan smak.

Musik

Angie Stone — Life Goes On

Brian Simpson — Above the Clouds

Buffalo Tom — Three Easy Pieces

Divine Heresy — Bleed the Fifth, Nemesea — In Control & Prong — Power of the Damager

D-I-Y/Do It Yourself: The Rise of the Independent Music Industry After Punk

DJ Tiesto — Mastermix II, Paul Van Dyk — In Between & Galaxy Dance Anthems

Dr. Indie lyssnar på Gillian Welchs americana och rootsmusik

Elvis Costello — The Best of Elvis Costello: The First 10 Years

Robert Forster & Grant McLennan — Intermission: The Best of the Solo Recordings 1990–1997

Alan Jackson — 16 Biggest Hits, Joe Nicols — Real Things, Jason Meadows — 100% Cowboy, Taylor Swift — Taylor Swift & Billy Bob Thornton — Beautiful Door

Jens Lekman — Night Falls over Kortedala & Timo Räisänen — Love Will Turn You Around

Joe Cocker — Classic Cocker

Josh Rouse — Country Mouse City House

Kanye West — Graduation, Aesop Rock — None Shall Pass & DJ 31 Degreez — The Forecast 10

Korta musikrecensioner XXXII

Kula Shaker — Strangefolk

Lisa Lövbrand — Embraceable

Lotta Wenglén — In the Core

Manu Chao — La Radiolina

M.I.A. — Kala

Oh No Ono — Yes

Oscar Danielson — En bild av lycka att spara på & Tom Malmquist — Fish in a Tear

Per Gessle — Kung av sand: en liten samling 1983–2007

Prodigy — Return of the Mac, Swizz Beatz — One Man Band Man & UGK — Underground Kingz

No Use for a Name — All the Best Songs, Heideroosjes — Chapter Eight the Golden State, Against Me — New Wave, Rentokill — Antichorus & Paramore — Riot

Razorlights — Hold On, Stereophonics — Pull the Pin, The Brunettes — Structure & Cosmetics & The Coral — Roots & Echoes

The Bee Gees — Spicks & Specks

The Korgis — The Best of The Korgis

The Remains — The Remains

The Tough Alliance — A New Chance

TLC — The Very Best of TLC: Crazy Sexy Hits

Ulla Billquist — den gudomliga sångerskan