Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Ordbok från baksidan

Titel: Norstedts svenska baklängesordbok

Förlag: Norstedts Akademiska Förlag

När jag för år sedan recenserade för Stockholms fria tidning Göran Walters ordbok ”Ord och motsatsord” uttryckte jag något sublimt och förvånansvärt i stil med att den här boka är härefter oumbärlig för mig som författare, att få i bulbill textblomma ur moder, slå upp och få uppslag. Påstod att det är nu min favoritordbok, även om ingen finns av en bästa. Åren har gått, jag har inte en enda gång rört ordboken med antonymerna. Blir baklängesordboken till mer nytta? Tänker mig att den endast kan vara till nytta och gagn för just författare i första krypin, för vem annan kan sitta hjärntom och tro sig få en öppning med någon alternerande glosa, med att tänka från baksidan till. Vad jag minns, har jag suttit förveten med att önskat något lämpligt ord alternera, som har samma slutled, kan ge pseudorim, eller blott berika i någon kalambur (ordlek). Palindromskit finns det förstås inte många taget av i själva ordet, och till ingen nytta vore heller för den delen, med fullständigt likabärande betydelse(r), som med t.ex. finskans löddriga, löjliga saippuakauppias, tvålförsäljare oavsett varifrån. Nog svenskan är inte det mest lekfulla språket, om ändå mer tönjbart än vad dårar till svenskalärare lär oss i sin terror och hjärnbegränsandets iver. Nå gör man (jag) något med min nya ordboka? Återstår att se. Vet bara, att jag nu i om den första bekantskapen har roligt med att slå upp i densamma, fungerar enligt slutled i orden av typ -ng, och med en massa massa andra efterled. Har ordboken brister, om en pensum varit rik nog? Tror inte, de har ju inte i allmänhet nog av sitt. Alltid saknas det en massa, nära som de bästa bitarna vill saknas. En insikt också, författare göre inte just alltför med ordböcker, texter blir sämre än utan, men som psykopatiskt stöd, visst, de ger bakvägen.

Stefan Hammarén

Not HT:

Bokförlaget h:ström — Text & Kultur — Blogg — Stefan Hammarén

Musik

Ani DiFranco — Canon

Animal Collective — Strawberry Jam, The Go! Team — Proof of Youth & Tellison — Contact Contact

Annie Lennox — Songs of Massdestruction

Babyshambles — Shotter’s Nation

Bruce Springsteen — Magic

Deborah Harry — Necessary Evil

Diana Krall — The Very Best of Diana Krall & Nina Simone — Remixed and Reimagined

Fink — Distance and Time, September — Dancing Shoes, Bob Sinclar — Soundz of Fredoom, Rooney — Calling the World & Lone Ranger — On the Other Side of Dub

Goodbye Nashville, Hello Camden Town: A Pub Rock Anthology

Hanoi Rocks — Street Poetry

HIM — Venus Doom

Ian Brown — The World Is Yours

Ice Cube — In the Movies, DMX — The Definition of X: Pick of the Litter, Talib Kweli — Ear Drum & Young Buck — Buck the World

Iron & Wine — The Shepherd’s Dog

Jim White — Transnormal Skiperoo

Jonas Game — ADHD

José González — In Our Nature

Kamelot — Ghost Opera (Miss Vampyria)

Kent — Ingenting

Korta musikrecensioner XXXIII

Lars Winnerbäck — Daugaya

Patti Scialfa — Play It as It Lays

Paul Potts — One Chance

PJ Harvey — White Chalk

Primal Fear — New Religion

Simian Mobile Disco — Attack Decay Sustain Release

Siouxsie Sioux — Mantaray

Sleepy Sleepers — Eurowiisut terveisiä perseestä

The Bee Gees — Bee Gees Greatest

The Cult — Born into This

The Proclaimers — Life with You, James Blunt — All the Lost Souls & K. T. Tunstall — Drastic Fantastic

Thunder Express — Republic Disgrace & The Soulshake Express — The Soulshake Express

Torsson — Det fjärde största bandet i Lund (Dr. Indie)

Torsson — Det fjärde största bandet i Lund (Dr. Rock)