Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Backspegeln

Ike Turner — The Godfather of Rock ’n’ Roll är död

Ike Turner.Den 12:e december 2007 dog en legend. En person vars musikaliska talang tog honom till världsberömmelse, men också till drogmissbruk och karriärmässig obskyritet. Hans namn var Ike Turner och med denna artikel vill vi hylla en av blaskans stora hjältar och musikaliska förebilder. Denna levnadsteckning är alltså lika mycket ett försök att hylla en av vår tids stora med alla hans fel och brister, men också hans stora geni genom musiken.

Ike Turner föddes den 5:e november1931 i Clarksdale Mississippi. Länge trodde han att hans namn var Izear Luster Turner på grund av en missuppfattning där han själv trodde han var döpt efter pappan, inte förrän han var vuxen kom han på andra tankar när han ansökte om sitt första pass och upptäckte att hans rätta namn var Ike Wister Turner. Hur missuppfattningen kom till fick han aldrig själv reda på då båda föräldrarna var döda då han upptäckte missen. Redan vid åtta års ålder tog Ike sitt första jobb, huvudsakligen för att familjen var utfattig men det skulle snart visa sig att det inte var helt bortkastat trots den alltför unga åldern och att skolan kom i andra hand. Jobbet gick ut på att agera hisspojke, det vill säga att köra hissen upp och ner åt människor på väg till och från jobb. I byggnaden där han jobbade låg en lokal radiostation och en dag tyckte discjockeyn att den unge mannen som alltid hängde utanför fönstret genom vilket man kunde se radiostationens anställda jobba, att det var dags att bjuda in den uppenbarligen nyfikne pojken. Han visade den unge pojken hur man skötte skivspelarna och hur man bytte skivor, han lärde ut tricket som alla discjockeys börjar med nämligen hur man håller en redan förberedd skiva till det är dags att släppa den för att spela upp den. Så snart ynglingen var upplärd kunde discjockeyn njuta av sin andra last — kaffe och den unge Ike Turner lämnades själv med ansvaret att sköta skivorna om än tillfälligt. Detta var Ikes första kontakt med musik och han har beskrivit den som rent magisk. Snart var han anställd i studion istället för i hissen och hans första uppgift var att kånka instrument och förstärkare åt artister som kom för att spela live för radiolyssnarna. På detta sätt träffade han Robert Nighthawk, Sonny Boy Williamson, Howlin’ Wolf, Elmore James, Muddy Waters, Little Walter och Pinetop Perkins, men framför allt fick han höra dem spela vilket han också beskrivit som ”hänförande”. Alla dessa artister var bluesartister och det var med andra ord bluesen som blev både hans första kontakt med musiken och hans första kärlek. Pinetop Perkins gick så långt att han lärde den unge mannen med en sådan förkärlek för musik, att spela boogie-woogie på pianot som Pinetop trakterade. Snart var Ike inte bara helt såld på det här med musik utan också fullärd i hur branschen fungerade och i hur man trakterade både gitarr och piano. Dessa kunskaper tog han med sig i framtiden där han kom att jobba som musikvärldens diversearbetare då han kom att börja jobba både som musiker, bandledare, talangscout och skivproducent under olika perioder av sitt liv.

I slutet på 40-talet skapade han som bandledare musikgruppen The Kings of Rythm. Det var med denna annars bluesbaserade grupp han fick hitten Rocket 88, en låt som länge diskuterats om den inte var världens första rocklåt. 1951 var i varje fall året den kom ut, intresserade lyssnare och läsare uppmanas att skaffa låten och själv avgöra om det är en rocklåt eller inte. Själv tillhör jag definitivt den skara som envist hävdar att detta är världens första rocklåt och att rocken officiellt uppfanns av Ike Turner ingen stinkande Bill Haley. Det var faktiskt under namnet Jackie Branston and His Delta Cats som låten först dök upp på listorna och detta berodde på att dels var Jackie Branston den som spelade sax men framför allt sjöng låten, för det andra berodde det på att Jackie Branston stod som medkompositör till låten tillsammans med Ike Turner och för det tredje att Rythm Kings backade upp Jackie Branston.

Rock eller inte rock så var låten i varje fall först med en annan sak och det var gitarrdistortion som ingen ens hört talas om förut. Bakgrunden var i själva verket en ren olyckshändelse. Strax innan inspelningen hade någon lyckats stöta till gitarrförstärkaren som dansade i golvet. På den här tiden var gitarrförstärkarens hjärta elektronröret och dessa gick lätt sönder, ingen hade några reserver utan bandet fick spela med ett elektronrör trasigt vilket gav upphovet till ett murrigt ljud som nästan morrade.

Efter succén flyttade bandet till närliggande St. Louis för att de skulle kunna komma närmre ett lokalt skivbolag som man nu signat och också för att kunna framträda i lokala tv-shower.

Rocket 88 hade spelats in för det lilla men snart ökända skivbolaget Sun Records. Detta bolag blev snart arbetsgivare åt Ike Turner när han tog anställning som talangscout och A & R. Genom denna nya roll kunde han ge storheter som Sonny Boy Williamson, Elmore James och Otis Rush kontrakt. Så långt alltså en bluesinriktning med andra ord, men bara några år senare skulle Sun Records bli kända som labeln där storheter som Elvis Presley, Johnny Cash och Jerry Lee Lewis var signade — med andra ord dåtidens hetaste label.

Förutom den nya rollen som skivbolagsanställd fortsatte Ike Turner att framträda som medhjälpare vid många inspelningar. Det var framför allt som gitarrist han var efterfrågad då han hade blivit känd för en ganska egen spelstil där han med hjälp av svajarmen fick fram ett hårt och samtidigt wobbligt sound. I denna nya roll framträdde han med flera bluesartister i deras inspelningar. Några exempel på de artister han bidrog till med sitt gitarrspel var Howlin’ Wolf, Otis Rush och Buddy Guy. Han fortsatte att spela med Rythm Kings men bara live, skivinspelningar inskränkte sig till andra artisters.

Ike Turners liv genomgick en stor förändring när han träffade den fortfarande tonåriga Anna Mae Bullock eller mer känd som Tina Turner. Han hade sett henne för första gången då hon uppträdde live på en av klubbarna i St Louis där hon framförde blueslåtar av BB King med sin karaktäristiska raspiga röst. Ursprungligen kom hon från Nutbush i Tennessee, men hon hade sökt sig söderut för att söka lyckan som sångerska. Ike blev så imponerad att snart var hon medlem i hans band som bakgrundssångerska. Inom ett år hade hon dock tagit steget upp och spelat in en demo som egentligen var avsedd att sjungas av en manlig sångare. Sångaren som var tänkt att sköta micken till låten dök dock aldrig upp och därför fick Tina chansen istället. Demon kom snart ut på en mindre konkurrerande label för den var bra, riktigt förbaskat bra. I samband med denna release byttes hennes namn till Tina efter namnet Sheena som förekom som karaktärsnamn i filmer. Namnet på låten var A Fool in Love och den kom ut 1960, den nådde som bäst andra-platsen på R & B-topplistan och den blev naturligtvis en stor hit. Namnet på bandet som framförde låten hade fastnat på The Ike & Tina Turner Revue och under detta namn kom man att göra en fullständig braksuccé. Med denna låt som startpunkt kom Ike & Tina Turner, då de nu hade hunnit gifta sig 1962, att bli en av de hetaste akterna inom R & B och denna saga skulle komma att vara ända fram till 1976 där flertalet hits som It’s Gonna Work Out Fine, River Deep Mountain High, Proud Mary, Ain’t Too Proud to Beg, Take You Higher och naturligtvis Nutbush City Limits ingick i repertoaren. Gruppen blev inte bara en nydanare inom musiken utan också inom sättet att framträda. The Ikettes var bakgrundskören som för alltid nyskapade bakgrundssångarnas roll inom musiken genom att dels bli en del av dansakten och dels bli en förnyare av sångstilen.

Succén ledde också fram till skapandet av den Los Angeles-baserade The Bolic Studio som kom att bli navet för Ike & Tina Turner i deras skapande men också för flertalet andra afro-amerikanska band.

Omkring 1965 och 1966 hade bandet blivit en så stor kraft att ett världsgenombrott låg runt hörnet. Man hade fått flera hits på europeiska listor och framför allt i Storbritannien var bandet stort. Själva höjdpunkten i karriären var när musikerparet på flera stora konserter i flertalet länder och världsdelar fick agera förband åt självaste The Rolling Stones på deras världsturné 1969.

Men allt gick inte i rosenrött, framför allt inte för Ike. Ett tilltagande drogintag och efterföljande humörssvängningar som framför allt gick ut över Tina i form av påstådda misshandelsscener var väl tillräckligt för att sänka de mest stabila av konstruktioner. Ike har i sin egen biografi och i intervjuer förnekat detta så ingen vet egentligen hur sanningen ser ut, men att Ike vänstrade rätt hårt med The Ikettes har han däremot tillstått och detta blev en ständig källa till slitningar mellan Ike och Tina. Under 70-talets inledning stod det klart att Ike & Tina Turners storhetstid höll på att ta slut då skivförsäljning och inkomsterna sjönk. De kunde fortfarande leva ett liv få förunnat om det inte varit för Ikes numer bisarra drogintag, men som sagt storhetstiden var över. 1976 brakade hela bygget samman när Tina fick nog och tågade ut — gruppen var död och skilsmässan mellan Ike och Tina var ett faktum. Den officiella förklaringen var att Ike åter hade haft för roligt med ytterligare en av tjejerna i Ikettes och att Tina slutligen hade tyckt att nog fick vara nog. Denna gång var det Ann Thomas som fick Ikes känslor att svalla, en Ikette som för övrigt blev fru nummer tre 1981, Ike hade nämligen varit gift en gång innan han gifte sig med Tina. Ike försökte återupprätta sitt skamfilade rykte genom att fortsätta skivinspelningar under eget namn men efter två plattor var fiaskot ett faktum. Hans liv var dessutom en enda lång drogodyssé vilket inte gjorde saken bättre. 80-talet blev i övrigt en enda lång plåga för Ike, kokain och alkohol höll på att knäcka honom och det var inte förrän i början på nittiotalet som han kunde komma igen. Under den här perioden stod han dessutom åtalad vid flertalet tillfällen och fick spendera några år i finkan. Så sent som 1991 skakade han galler en tid.

Tina kunde däremot notera större framgång, den multisäljande plattan Private Dancer är fortfarande med dagens mått mätt en brakframgång. Filmroller följde i till exempel Mad Max II och till sist skrev hon sin självbiografi What’s Love Got to Do with It där Ike hängdes ut för att torka. Boken blev dessutom film med samma titel som boken, Laurence Fishburn och Angela Bassett spelade huvudrollerna som Ike och Tina och också filmen blev en framgång som fick det att rassla ganska mycket extra i Tinas plånbok. Ike framställdes i både boken och filmen som en hustrupiskande, notorisk förförare och allmän skitstövel. Hur det var med den saken vet jag inte och jag bryr mig inte eftersom boken och filmen är en persons version av vad som hände. För att få hela bilden måste man läsa bådas versioner av de olika händelserna och förhoppningsvis ligger sanningen någonstans i mitten.

2001 blev året då han började ta tag i sitt liv och vände hela den självdestruktiva stilen till ett mer normalt liv. Han började med att ge ut biografin Taking Back My Name, 2004 gav han ut den egna skivan Here and Now och 2005 framträdde han på Gorillaz album, Blur’s Damon Albarn’s fritidsband som numer blivit en fulltidssysselsättning, där han spelade piano i låten Every Planet We Reach Is Dead. Dessutom gifte han sig för fjärde gång 1995 med ytterligare en av tjejerna i Ikettes Jeanette Bazell. Så sent som i år gav han ut skivan Risin’ with the Blues och gav en konsert på Berns som Dr. Indie och jag till vår stora belåtenhet bevistade. Men den 12:e december tog sagan Ike Turner alltså slut då han stilla dog i sviterna av lungemfysem i sitt hem i St Marcos California. Kvar lämnar Ike Turner en rik musikskatt, ett innehållsrikt liv som trots detta ändå inte var utan tragik och en historia om kärleken till musiken som gav en person en chans i livet få har fått eller kommer att få.

Som alltid lever stora musiker kvar efter döden genom sin musik och Ike är inget undantag från den regeln. Vad man än har att säga om honom som person kan man inte ducka för att detta musikaliska geni som på ett så förtjänstfullt sätt förvaltade den svarta amerikanska musikens arv, har en given plats i musikens historieböcker. Han kan ha varit den som egentligen uppfann rocken, han var en av många ambassadörer för R & B och soul och som hjälpte till att göra denna musikform stor och han förvaltade samtidigt sitt ursprung i form av bluesen med stor pondus och integritet. Han var vidare långt före sin tid som skivbolagsanställd där han satte standarden för hur branschen kom att se ut i framtiden och till sist utvecklade han musikutövandet med att hantera både piano och gitarr på ett högst personligt sätt. Så att förakta denna man för hans svagheter under de svåra åren är att se en bråkdel av en man som hade så mycket mer att ge. Så gör dig själv en tjänst upptäck detta multimusikaliska geni, han är väl värd det.

Dr. Da Capo

Diskografi

Diskografi Jackie Branston & His Delta Cats
UtgivningsårTitelFormat
1951Rocket 88Single
Diskografi Ike & Tina Turner
UtgivningsårTitelFormat
1960A Fool in LoveSingle
1960Whole Lotta LoveSingle
1960The Soul of Ike & Tina TurnerLp
1961It’s Gonna Work Out FineSingle
1961I Idolize YouSingle
1962Poor FoolSingle
1962Tra La La LaSingle
1962You Shoulda Treat Me RightSingle
1962Dance With Ike & Tina Turner and Their Kings of Rythm BandLp
1962Festival of Live PerformancesLp
1963Don’t Play Me CheapLp
1963DynamiteLp
1963It’s Gonna Work Out FineLp
1963Please Please PleaseLp
1964I Can’t Believe What You Say (For Seeing What You Do)Single
1964The Ike & Tina Turner Revue LiveLp
1965Live! The Ike & Tina Turner ShowLp
1965Ike & Tina Show 2Lp
1965Ooh Poo Pak DooLp
1966River Deep Mountain HighSingle
1966River Deep Mountain HighLp
1966Tell Her I’m Not HomeSingle
1966A Love Like YoursSingle
1966Ike & Tina Turner and the RaelettesLp
1966Live! The Ike & Tina Turner ShowLp
1966Live! The Ike & Tina Turner Show Vols. 1 & 2Lp
1968So FineSingle
1969I’m Gonna Do All I Can (To Do Right By My Man)Single
1969Outta SeasonLp
1969I’ve Been Loving You Too LongSingle
1969Ike & Tina Turner in PersonLp
1969The HunterSingle
1969The HunterLp
1969Bold Soul SisterSingle
1969FantasticLp
1969Get It TogetherLp
1969Her Man and His WomanLp
1970On StageLp
1970Come TogetherSingle
1970I Want To Take You HigherSingle
1970Come TogetherLp
1970Workin’ TogetherSingle
1971Ooh Poo Pah DooSingle
1971Workin’ TogetherLp
1971‘Nuff SaidLp
1971Proud MarySingle
1971Something Gotta Hold on MeLp
1971What You Hear Is What You GetLp
1971Funkier Than a Mosquito’s TweezerLp
1972Feel GoodLp
1972Up In HeahSingle
1973Let Me Touch Your MindLp
1973Early One MorningSingle
1973Nutbush City LimitsSingle
1973Nutbush City LimitsLp
1973The World of Ike & Tina LiveLp
1974Strange FruitLp
1974Sexy IdaSingle
1974Sweet Rhode Island RedLp
1974Tina Turns The CountryLp
1974Sweet Rhode Island RedSingle
1974The Gospel According to Ike & TinaLp
1974The Great AlbumLp
1975Baby Get It OnSingle
1975Sixteen Great PerformancesLp
1977Delilah’s PowerLp
Diskografi Ike Turner
UtgivningsårTitelFormat
2005Here And NowCD
2007Risin’ With The BluesCD