Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Debatt

Trafikfunderingar

”Privatpoliserna”, mestadels äldre gubbar med keps, är en direkt livsfara för andra förare. De ligger oftast under angiven hastighet, när det dyker upp en raksträcka och en chans för bakomvarande att köra om då hittar de plötsligt gaspedalen, och slickar samtidigt mittlinjen för att hindra omkörning.

Äldre kvinnliga förare som kör 5-10 km/h under gällande hastighetsgräns i vänsterfil på motorväg, är ett annat exempel på farliga förare. De har väl inte tittat i backspeglarna sedan bilen köptes kan man tro.

En annan kategori livsfarliga förare hittar vi bland de utländska buss/lastbilschaufförer som inte heller tittar i sina backspeglar, inte använder blinkers utan de kastar bara ut långtradaren/bussen i vänster körfält, helt på måfå kan tyckas (störst kör först).

Många av dem bländar inte heller av vid möte, de kör med helljusen på utan hänsyn till andra trafikanter.

Sedan har vi de undermåliga vägarna i Sverige.

Vi bilägare betalar så himla mycket väg/bensinskatt och borde väl åtminstone kunna få farbara vägar, som läget är nu så är det ju bitvis så dålig väg att länkarmar, hjul och stötdämpare ryker all världens väg.

Vägverket tycks lägga alla resurser på fartkameror.

Så vill jag också kasta ett ont öga till de BMW förare som tror att de står över lagen, och kör som idioter för att de tror att de får bryta mot alla trafikregler bara för att de äger en BMW.

Sedan har vi den ständiga diskussionen huruvida dubbdäck ska förbjudas eller ej, helt vansinnigt med tanke på de olika vinterväglag som råder i detta land.

Dubbdäcken är de mest trafiksäkra och bör av den anledningen vara kvar.

De livräddande fartkamerorna

Innan Tingvall får tillstånd att sätta upp fler fartkameror (plåtpoliser) så vill jag se någon form av bevis att de verkligen räddar liv, som Clas Tingvall påstår.

Det blev inte fler olyckor på E6 i Halland trots höjd fartgräns till 120.

Det blev knappast ens höjd medelhastighet, trots vägverkets skrämselpropaganda innan höjningen.

Vägverket måste förstå att säkrare vägar leder till minskad dödlighet på våra vägar, inte fler fartkameror. Sverige har nog Europas sämsta vägar, så snälla vägverket, lägg åtminstone ner ”lite” energi och resurser på att rusta upp våra vägar under 2008.