Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

50-talsrock/rockabilly

Roddy Jackson — Central Valley Fireball Ace

Fats Domino — Fats Rocks Bear Family Records

Smiley Lewis — Mama Don’t Like It 1950–56 Rev-Ola

Jag tar mig genom jukeboxålderns tidevarv, runtomkring amerikanska 50-talets största stunder. Särskilt artister som växte upp i New Orleans och gav världen rockmusiken och cajunrockens stolstaste ögonblick. Blues, jazz och rock var de uramerikanska stilarter som skapades i New Orleans. Världens viktigaste kulturcentrum för oss musik älskare.

Både Fats Domino och Smiley Lewis växte upp i staden och gav dess särprägel liv. Det var två artister som delvis gav varandra blod i inspelningarna som gjordes i slutet av 40-talet och i 50-talsrockens tidigaste alster.

Roddy Jackson — Central Valley Fireball.Roddy Jackson var en vildsint ung man som hade sitt mixade band Blue Notes med svarta, spanska och vita musiker, ett band som han vägrade lämna därför att det var mixen som gjorde hans vilda rock så bra. Roddy Jackson härjade som mest omkring slutet av 50-talet och tidiga 60-talet. Den stora stjärnan Sonny Bono (innan han mötte Cher) producerade Roddy Jacksons första singlar med elegans. Det är därför kul att man på skivbolaget Ace ger ut singlar och outgivna spår på denna utsökta samling med bra rockabillylåtar. Roddy Jackson har en underbar färgad stark lite gnällig röst. Han hamrar på sitt piano precis som hans idol Jerry Lee Lewis, gjorde under sina bästa stunder. Roddy Jackson är tyvärr alltför bortglömd i dag för att någon skall minnas hans starkaste låtar. Jag blir djupt förälskat i den här skivan. Den behövs verkligen. I innerpåsen så finns det en intervju med Roddy Jackson där han berättar om inspelningar i studion och om hur han förehöll sig till sitt band kontra skivbolag. Bandet Blue Notes ger färg och anarki åt den allt mindre välpolerade Roddy Jackson. Han är väl omkring 68 år gammal vid det här laget. Roddy Jackson fortsätter än i dag att spela sin musik enligt de lärda som jag läste nyligen på nätet.

Fats Domino.Tyska bolaget Family Bear ger ut en adekvat samling med Fats Dominos inspelningar under sina mest aktiva år. De flesta har du förmodligen redan. Men det finns några spår från det tidiga 60-talet som jag inte har hört själv, som ger samlingen ett värde. Den utsökta skribenten Rock Coleman skriver ett raffinerat tematiskt historik över fats dominos musik. Han fastslår hur mycket New Orleans verkligen ger impuls och vars själ faktiskt finns inne i själva musikens puls. Fats Domino är verkligen del i det han skapar. New Orleanssoundet. Rick Coleman skrev för något år sedan en mycket bra bok om Fats Domino och den kulturmiljö som omgav honom, influerade honom.

Smiley Lewis — Mama Don’t Like It 1950–1956.En annan New Orleansfigur var Smiley Lewis som var en man som påverkade Fats Domino. Ftas Domino medverkade som pianist på några av Smiley Lewis låtar i början av 50-talet.

Smiley Lewis levde mellan 1913-1966. Han var mannen som sjöng in originalet till sången I Hear You Knocking. Det var den låten som Dave Edmunds fick sitt stora genombrott med 1971 och det är en av mina favoritlåtar. Men Smiley Lewis inspelning i början av 50-talet är mörkare och råare. Den här samlingen innehåller 33 inspelningar från den majestätiska sångaren Smiley Lewis. Som en liten detalj så finns det en man som heter David Bartholomew som fanns med i bakgrunden till både Fats Domino och Smiley Lewis låtar. Han hade ett finger med i varje klassisk inspelning som kom ut i 50-talets guldålder. Han menade att Smiley Lewis var en av de stora i musikens New Orleansscen.

En utsökt samling att ta till ditt hjärta.