Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Musikintervju

Collmar

Collmar är en duo som jag inte alls kände till förrän skivan kom hem till mig och jag läste på lite angående deras nya skiva som nyligen har kommit ut. Collmar består av det gifta paret Johan och Aino Collmar enligt pressinformationen gör sin egen speciella musik som inte finns någon annanstans i vårt musikerklimat. Jag kan nästan hålla med det omdömet.

Deras nya skiva är svårartad och känns verkligen privat, så privat att det i första ögonblicket kan vara svår att greppa. Det verkar vara en kärleksplatta, ett tema där deras kärlek är det som berörs på skivan. Men det är ändå en skiva som du belönas av när du väl har greppat skivans svårforcerade känslovärldar ( Det är jag tycker är lite svår greppbar musik). Men efter ett tag så blir musiken mera subtilare och bättre då text och ton blir en helhet i min värld.

Vi på Blaskan presenterar en intervju med Collmar här nedan.


Fråga
Den musik som jag lyssnar på känns som om det är en sorts musikalisk dialog mellan två älskade, är det så eller bara min upplevelse av det?
Svar
All bra musik är på sätt och vis en dialog, som vi ser det. All musik om brustna hjärta, drömmar som inte blev osv. men också musik som vill tala om något som gäller oss alla, kärlek oftast. Just vår singel låt, den första på albumet är uppbyggd som en dialog mellan två älskade i refrängen, precis som du upplever det. Den enkla lyckan över att vara två. Men att hela skivan skulle vara det, har vi inte tänkt på. Man kan säkert uppfatta det så. Intressant tanke! Men visst, det är en väldigt kärleksfull skiva. Musik-all konst, har så länge handlat om att "sparka upp dörrar". Vi vill göra musik som "lagar dörrar". Vad annars kan man göra, när alla dörrar är uppsparkade?
Fråga
Vad finns det för historia bakom skivan "Collmars tillkomst"?
Svar
Vi började redan under början 2000-talet att göra demolåtar tillsammans. Men först efter 2003 började det sätta fart, då vi upptäckte Basstone studios hemma hos vår granne i ett rosa radhus i Haninge utanför Stockholm. Där spelade vi sedan in hela skivan i tätt samarbete med Thomas Hultgren. Ingen av oss visste hur skivan skulle bli, så det var en upptäcktsresa i Collmars "sound" som växte fram allt efter som. Det har varit en lång resa, både musikaliskt och praktiskt, eftersom vi har gett ut den själva helt och hållet. Allt har varit nytt och uråldrigt. Både musiken och allt runt omkring, alla hinder för att nå ut.
Fråga
Eftersom Collmar är en ny bekantskap för mig så kan väl ni för Blaskans läsare berätta lite om er själva, vilka ni är och musikalisk bakgrundshistoria?
Svar
Vi är ett gift par som skrivit musik, mitt emot varandra vid köksbordet, i trädgården och vid havet på somrarna, när tid funnits. Våra inspirationskällor har varit all musik vi älskar, äppelblom och våra tre barn. Vi har spelat ute, när vi fått chans. Största problemet har varit att få människor att lyssna, eftersom vår ton är lågmäld och prestigelös. Typiskt för rockmusik är annars just volym, attityd och poser, särskilt i Stockholm. Vi är inte "coola" men drömmande. Även om en av våra fans på myspace från Kalifornien, tycker att vi just är "Cool and dreamy." Sverige är ett litet land och det är svårt att göra musik på svenska som inte är precis som allt annat som görs, det skapar oro i leden.
Fråga
När ni beskriver musiken säger ni: musiken har en unik ton och utifrån, från ett annat håll, samtidigt som den i allra grad kommer insidan. Det är en sublim och poetisk synsätt på mer musik. Men dessa ord tyder på en sorts andlig insikt, högst personlig sådan. Kan ni utveckla vad musiken har för betydelse för Collmars inre liv?
Svar
Musik betyder allt för oss. Musik är det som händer, en upplevelse av "nuet" som är svårt att finna någon annanstans. När man gör musik tänker man inte så mycket, man bara gör. För vår del har det blivit så, i allra högsta grad, eftersom vi inte skapat musik med utgångspunkten att vara till lags. Vi tar risken att försöka vara fullständigt ärliga. Vi har gjort den för oss själva, för att i bästa fall nå in hjärtat hos andra. På riktigt försöka säga något om oss alla. Om vi känner så här måste det finnas fler? Om vår musik verkligen kan betyda något för några få, är det värt att försöka.
Fråga
Det är en privat skiva på många sätt, åtminstone känns det så. Finns det någon privat dimension av ert liv med när texterna skrev liksom musiken?
Svar
Privat kan ha en "dålig" klang, eftersom det inte angår andra om det är privat. Men om man menar privat, i bemärkelsen intimt, något privat hos oss alla är det bra. "Det finns egocentriska konstnärer, men ingen egoistisk konst, när det är bra." Men visst är texterna högst privata, då man alltid måste utgå från sig själv och sitt liv. Att försöka vara så ärlig som möjligt innebär alltid en risk, när man vill säga något allmängiltigt. Om vi inte lyckas med det, är det bara privat.
Fråga
Som sista fråga vad kommer att ske nu med Collmar efter det att nya skivan släpps?
Svar
I skrivande stund, har vi just haft ett framträdande på vår release fest. Vi spelar akustiskt, trots att skivan är allt annat än det. Men att nå en närvaro i live spelningar kräver kontroll. Då har vi bara en gitarr och två röster att utgå ifrån. Men kanske det är då vi är som bäst. Vi kommer att fortsätta spela in skivor, snart. Spela ute på ställen, för dem som vill höra. Fortsätta försöka berätta något om oss alla, genom oss själva. "Laga några dörrar" i en trasig värld.
mvh Aino och Johan Collmar

Musik

Bob Luman — Let’s Think About Livin’ & Carl Mann — Rockin’ Mann

Cat Power — Jukebox

Dr. Indies musikmix X

Drive-By Truckers — Brighter than Creation’s Dark (Dr. Da Capo)

Drive-By Truckers — Brighter than Creation’s Dark (Dr. Indie)

Hästpojken — Caligula

Hot Chip — Made in the Dark

Jack Johnson — Sleep Through the Static & Johnny Logan & Friends — The Irish Connection

Jarlsmark — Revolution

Jean Michel Jarre — Oxygene: Live in Your Living Room & Tangerine Dream — Madcap’s Flaming Duty & Springtime in Nagasaki: Part One from the Five Atomic Seasons

Joe Henry — Civilians

Marc Almond — Stardom Road

Mårten Janssons favoritskivor

Miss Kittin — Batbox

Nada Surf — Lucky; The Magnetic Fields — Distorsion & The Low-Lows — Shining Violence

Niccokick — The Good Days We Shared, Were They So Bad?

Panda Bear — Person Pitch

Robben Ford — Truth; Robert Cray — The Definitive Collection & Michael Katon — Live and on the Prowl!

Snoop Doggy Dogg — Getcha Girl Dogg

The Mars Volta — The Bedlam in Goliath

Thurston Moore — Trees Outside the Academy