Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Intervju

Tomas Ekström

Blaskanredaktionens chefredaktör har fått en ny favoritpoet vid sidan av vår egen Stefan Hammarén. Poeten Tomas Ekström har svarat på några av Dr. Indies anspråkslösa frågor.

Om ni är nyfiken på vår gode poet så finns hans fina hemsida att tillgå — Tomas Ekström


Fråga
När började du skriva och varför blev du en intellektuell poet?
Svar
Från början verkade det coolt att sitta på Kvarnen och säga att man var poet, jag hade en ganska romantisk bild av hela skaparprocessen. Sedan hamnade jag på en tvåårig författarutbildning i Skurup, och en hård litterär tuktning påbörjades. Så småningom insåg jag att det handlar om arbete, och väldigt mycket arbete dessutom. Det funkar liksom inte att bara sitta och pimpla vin och vänta på den där mystiska inspirationen. Det tog väl en fem, sex år innan jag kände att jag hade skrivit något som var riktigt jävla bra. Och poet, författare… det är bara ett yrke, varken bättre eller sämre än att köra taxi eller sopa golv. Jag beskriver världen som jag ser den.
Fråga
Ditt språk och texter blandar högt som lågt. Vad inspirerar dig när du skriver?
Svar
Det kan verkligen vara nästan vad som helst. Just nu skriver jag på en bok om Malmö, en stad som förändrades väldigt mycket under de tio år jag bodde där, och då är det långa promenader genom staden som gäller, tjuvlyssnande på andras konversationer på krogen och bussen. Doften i en närbutik, fyllot på torget, skivaffären Jukebox, tidningsrubriker, en absintfest i en förort, ensamheten och segregationen, högt och lågt, som sagt. Ofta börjar det med en rad jag läser i en bok eller en tidning, sedan spinner hjärnan i väg i sina egna banor. Inte sällan är det orättvisor i samhället, i både små och stora sammanhang, som får mig att gå igång.
Frpga
Språket är relevant för alla skrivande personer. Hur förhåller du dig till ditt eget språk i dina böcker?
Svar
Svårt att svara på, jag har kommit fram till något slags eget språk, eller uttryckssätt, under åren, så jag tänker inte så mycket på det längre. Jag har alltid försökt vara så rak som möjligt i mina dikter, men så har jag också mina husgudar hos beatförfattarna och diskbänksrealisterna. ”Den dikt som behöver förklaras är misslyckad.” sa Cid Corman, och det kan jag absolut skriva under på.
Fråga
Att turnera och att vara estradpoet är ett speciellt sätt att sprida poesi på. Jag undrar hur estradpoesin tas emot av läsare/åhörare och hur påverkar dig som skrivande poet?
Svar
Som i allt annat i livet är det i mötet med andra människor som det viktiga händer. Skrivandet är ju en ganska ensam sysselsättning, så det är verkligen nödvändigt att lufta sina dammiga texter inför en publik ibland. Inte sällan skriver jag om texter efter att ha läst dem live, ibland kommer idéer mitt under läsningen.
Fråga
Du har även spelat in poesi med musik på mp3 och singel. Hur lägger du upp det arbetet i förhållande röst, text och musikarrangemang?
Svar
Jag har gjort ett par samarbeten med musiker; det senaste var en turné med electronicaartisten Andreas Tilliander; vi var tre poeter som läste till hans musik, och det mesta var improviserat, vi anpassade oss efter varandra, lyssnade och ändrade texter efter musiken och tvärtom. En spännande upplevelse. Innan dess har jag spelat in en skiva tillsammans med Staffan Melin, under namnet Telegraf. Där gav jag texter till Staffan som han sedan gjorde musik till. Det blev bra, och sen provade vi att göra tvärtom, att Staffan gav mig några musikspår som jag sedan fick skriva texter till, och då blev det ännu bättre. Förutom musiksamarbetena har jag också spelat in en del diktläsningar själv, och lagt ut som mp3 på min hemsida, något jag vill göra mycket mer av i framtiden.
Fråga
Som verksam poet i Sverige, hur upplever du klimatet för nyskriven poesi?
Svar
Rätt uselt, det finns få förlag som satsar på poesi och det finns ett stort glapp också mellan den poesi som ges ut i bokform och den poesi som läses på scen, i Poetry Slam-sammanhang bland annat. Jag menar, hur kommer det sig att Slam-fenomenet drar fulla hus över hela landet, medan knappt någon köper diktsamlingar? En relativt känd poet som blir utgiven av Bonniers säljer för det mesta bara ett par hundra exemplar, det säger ju allt. Jag tror att det finns ett intresse för poesi, men samtidigt finns det också en stor skepsis även bland bokläsande människor, att poesi är något svårbegripligt och svårmodigt. Men det behöver det ju inte vara.
Fråga
En fråga som hänger ihop med ovanstående. Har du märkt någon skillnad på kulturens villkor i Sverige med den borgerliga kultursynen?
Svar
Vi har väl inte riktigt börjat se effekterna av den nya kulturpolitiken än, men när en pajas som Johan Staël von Holstein blivit ledamot i Kulturrådet så kan det ju inte bli mycket värre. Framför allt är det svamlandet om kultursponsring jag mår illa av. Jag skulle vilja se det företag som sponsrar exempelvis en mycket smal diktsamling, eller samhällskritiska och starkt politiska texter. Men det är ju meningen förstås, att allt som inte är lönsamt ska dö ut. Det handlar inte bara om den borgerliga kultursynen, utan om den borgerliga människosynen. Grejen är också vi inte har någon sån tradition i Sverige, idrott kan det läggas hur mycket pengar som helst på, men att få företagsledare att börja tänka om vad gäller pengar till smalare kulturhändelser kommer att bli svårt och ta väldigt lång tid.
Fråga
Du ger ut på små förlag. Är det bättre och vidsyntare små bolag som är litteraturens räddning, ungefär som när punken/indierocken tar saken i egna händer?
Svar
Det är en intressant fråga: senast idag satt jag med mina förläggare och pratade om skillnaden mellan musikvärlden och litteraturvärlden, att det är helt ok att ge ut en platta på ett litet indiebolag, eller till och med på eget bolag; det är ingen som ser ned på en för det. Medan det i bokbranschen och bland litteraturkritiker finns en annan attityd, om man gör det själv eller kommer ut på ett litet förlag så verkar det inte sällan tolkas som att boken är för dålig för att ges ut på ett av de stora förlagen. Av någon anledning är namnet på förlaget ibland nästan viktigare än namnet på författaren.
Fråga
Till slut. Vilka musikaliska förebilder/hjältar har en poet av rang?
Svar
Hur mycket utrymme får jag? Captain Beefheart, Tom Waits, Nick Cave, Freddie Wadling, PJ Harvey, Elliot Smith, Joe Strummer, Patti Smith, David Bowie, Henk Hofstede, Serge Gainsbourg, The Cure, Eels, Sparklehorse, Manu Chao, David Thomas (Pere Ubu), Johnny Cash, Hank Williams, Cornelis Vreeswijk, Bob Marley, Bob Dylan, Elvis Presley, Leonard Cohen, Ryan Adams, David Eugene Edwards (16 Horsepower, Woven Hand), Brett & Rennie Sparks (Handsome Family), Howe Gelb (Giant Sand), Ernst Rolf…