Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Essä

George P. Pelecanos mörka storstadsdeckare

George P. Pelecanos.Få vita författare kan skildra en svart före detta polis som lämnar kåren redan då han blivit klar med sin utbildning i slutet av 60-talet så som Pelecqanos gör i sina romaner. George P. Pelecanos har byggt upp sin hjälte Derek Strange med en gedigen bakgrund. Han skriver om ett samhälle som sedan inbördeskriget fortfarande bär med sig spåren av slaveriet och det är ett samhälle verkar vara besatt av begreppet ras — svart eller vit.

Jag kan från Europeisk håll förstå rasismens mekanismer men jag vägrar acceptera att den här besattheten tar över världen. Jag störs av romanens beskrivning av hur svarta och vita fortsätter att konstruera ras-dilemmat ända in i modern tid.

Det blir till slut väldigt parodiskt då varenda replik och varenda tanke måste baseras på hur man skall förhålla sig till om man är svart eller vi i hyn.

George P. Pelecanos kan verkligen skapa en mental bild över hur den amerikanska kulturen påverkas av 1800-talets amerikanska politiska ideologiska historia, de ekon från de förflutna visar med tydliga mönster hur dagens vita och svarta i USA måste göra upp med sina rasistiska vanföreställningar.

Självklart har Europa sin egen rasistiska historik men jag upplever inte att vi har den där besatta känslan av att vi måste definiera oss genom att hela påpeka att vi är vita eller svarta. Naturligtvis finns det knäppskallar, politiska extremistpartier och andra obskyra figurer som drömmer om att vi enbart skall se till vår färg på huden. Jag själv förstår inte själva poängen med idiotin eller vill knappast lägga ned tid på den frågan. Rasism är av ondo punkt slut. Debatten ointressant för min del för att ta den vidare.

Tillbaka till George P. Pelecanos böcker.

Derek Strange växer upp på 50- och 60-talen med en fader som varit med andra världskriget och arbetar på en grillkiosk. Modern städar hos olika människor som har råd att betala. Hans äldre broder råkar i blåsväder under sin uppväxt. Det slutar med att han mördas av sina forna polare. Derek Strange som är den skötsamma satsar på att bli en av få svarta poliser men det blir inget lätt liv för honom. Dels ska han upprätta lagen i ett samhälle som heter Washington D.C. — makten och politikens eget Mecka, dels skall Strange leva sitt privata liv i de trakter som han växte upp i, där varje polisman anses vara fienden för de svarta människor som lever i de förslummade kvarteren. George P. Pelecanos skriver om 60-talets samhälle som splittras av demonstrationer mot Vietnamkriget, Medborgarrättsrörelsen, Malcolm X och morden på bröderna Kennedy. Hela den här orsakskedjan hänger med som verkliga kulisser bakom Derek Stranges vandring från polis till privatdeckare.

Det är med alla dessa bakomliggande orsaker som jag på riktigt kan börja läsa George P. Pelecanos sanslöst realistiska böcker. Det är sugande texter som gör språket levande och romanerna sliter tag i mig, jag vill bara inte sluta läsa. Varenda detalj och scen från Washington, maktens huvudstad ger mig mersmak. Jag vill förstå USA och förstå den verklighet George P. Pelecanos tycker sig se runtomkring sin stad.

Man kan faktiskt säga att det är en kärleksförklaring till en stad som länge varit spelplats för diverse stora händelseförlopp.

George P. Pelecanos ger fan i vad makten sysslar med utan hans romaner är berättelser om en stad och dess innevånare i olika skeenden i livet. Realismen i böckerna och den brutala våldet går oftast hand i hand. I ett fall handlar det om en ung svaret polis som skjuts ned av en vit polis, Terry Quinn, det är inledningen till hur Strange och Quinn blir kompanjoner i Stanges företag som privatdeckare.

Detta radarpar är själva kombinationen som gör romanerna så färgstarka, och dessutom är det socialkritiska romaner som skärskådar Washingtons samhälle. Stranges blick irrar omkring och har en öppen blick för de sociala villkoren där fattigdom kan leda till kriminalitet bland svarta unga män.

Men det finns även strävsamma människor som arbetar och sliter för att få det drägligare och utan att ta genvägen i brottslighetens fördärv. Dessa är böckernas egentliga vardagshjältar.

Få böcker är så stilrena och spännande som George P. Pelecanos briljanta välkomponerade intriger. Han börjar med att bygga upp intrigen långsamt och planerat, det finns även berättelser som sammanlöper med varandra.

George P. Pelecanos är den främsta kriminalförfattare i vår tid med socialt samvete. Det tog några år innan jag upptäckte hans författarskap och det var en ljuvlig intellektuell upplevelse må jag säga. Men sent skall läsaren inom mig vakna.

George P. Pelecanos böcker på svenska:

Ren Som snö

En svart vår

Drama City

Svarta själar

Ett djävulskt pris

Musik

Andre Matos — Time to Be Free

Bauhaus — Go Away White

Beyoncé — Love Letters

Caesars — Strawberry Weed

Counting Crows — Saturday Nights & Sunday Mornings

Disco Not Disco: Postpunk, Electro & Leftfield Disco Classics 1974–1986

Dr. Indies musikmix XII

Håkan Hellström — För sent för Edelweiss

Jim Ford — Point of No Return: Previously Unreleased Masters, a Lost 45 & Rare Demos

Korta musikrecensioner XXXVIII

Mike Oldfield — Music of the Spheres

Millencolin — Machine 15; Floggin Molly — Float & Cursed — III: Architects Of Troubled Sleep

Moby — Last Night & Fuck Buttons — Street Horrrsing

Nick Cave — Dig!!! Lazarus Dig!!!

Pacific — Reveries

Panic at the Disco — Pretty Odd

Portishead — Third

R.E.M. — Accelerate

Rhonda Vincent — Good Thing Going

Sebastian Bach — Angel Down

Snoop Dogg — Ego Trippin’; Rick Ross — Trilla & Fat Joe — The Elephant in the Room

Teddy Pendergrass — Love TKO: The Very Best of Teddy Pendergrass

The B-52’s — Funplex

The Black Crowes — Warpaint

The Black Keys — Attack & Release

The Kills — Midnight Boom

The Raconteurs — Consolers of the Lonely

Van Morrison — Keep It Simple

Willie Nelson — Moment of Forever

Vincent Vincent and The Villains — Gospel Bombs