Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Musik

Intervju och recension

Wildbirds & Peacedrums

Wildbirds & Peacedrums är en stilsäker duo som består av det gifta paret Mariam Wallentin och Andreas Verliin. Dom spelar en sort avantgardistisk jazz fast det är inte direkt John Coltrane eller Charles Mingus som jag tänker på när jag lyssnar på deras nya skiva. Utan friformjazz av Billy Laswell, Sonny Clarke och John Zorn är det som jag själv vill förknippa musiken. Sången leder mig till Björk eller Nina Hagen, om någon lustig anledning.

Här kommer nu en intervju och recension av deras nya skiva The Snake.


Fråga
Det har talas mycket om den nya svenska hippa jazzscenen som även fått indie och poppubliken att äntligen börja lyssna på jazz. Eftersom Wildbirds & Peacedrums själva har väckt uppmärksamhet med er musik. Hur har ni själva definierat er plats på jazzscenen?
Svar
Vi har aldrig sett oss som en del utav jazzscenen, vi startade som en reaktion emot den! När vi sen märkte att vi lyckades att skapa ärlig musik så känns det helt okej att närma sig den igen... Vi är som sagt inga genrefascister, har bara höga konstnärliga ambitioner!
Fråga
Nya skivan "The Snake" har väckt uppmärksamhet och fått relativt bra kritik, är detta den skiva som kommer få folk att upptäcka er jazz på bredare front , hur ser ni själva på den saken?
Svar
Det kommer alltid att vara besvärligt med smal musik i Sverige (vilket inte gör oss någonting), men med tanke på den uppmärksamheten vi fått är det oundvikligt att fler folk får reda på att man finns till. Vilket enbart är kul. Vi gör ju fortfarande precis den musik vi vill.
Fråga
Jag har ibland läst om er status som gatumusikanter. har detta faktum påverkat er musik på något sätt alls?
Svar
Vi fick väll känna på hur det var att stå och spela för döva öron vilket gav oss blodad tand!
Fråga
Jag vill gärna fråga om hur arbetet bakom nya skivan har varit för Wildbirds & Peacedrums när ni planerade skivan, vilka förutsättningar fanns det?
Svar
Vi skrev musiken under en kort period — sen spelade vi in, arrangerade och producerade allt under 6 dagar i Svenska Grammofonstudion. Kort intensivt arbete.
Fråga
Ni har spelat på mera popiga ställen, hur förhåller sig gruppen till jazzvärlden överhuvudtaget? Jag tänker på jazzpuritanernas möte med er musik?
Svar
Vi gillar att slå lite underifrån — oavsett om det sitter jazzpuritaner eller indiefolk i publiken så trivs vi som fisken. Deras bemötande kan bara de svara på är jag rädd, men om jag säger så att vi får ju bara fler och fler spelningar på större och större scenen så det funkar tydligen.
Fråga
Jag vill gärna höra vad era egna jazzfavoriter av nutida kaliber och lite oldisar kan vara?
Svar
Vi har lyssnat mycket på norsk nutida improvisationsmusik, amerikansk drone, västafrikansk musik, ja allting som känns.
Fråga
Hur träffades gruppen och hur var det från början... egentligen?
Svar
Vi hängde i samma musikaliska kretsar i Göteborg — spelade lite i olka band tillsvi testade att spela på duo — kändes helt rätt från första stunden — jag visste nog från början att detta var någon annat än allt man pysslat med tidigare. Vi hade ingen plan — improviserade fram några CDr. demos som vi sålde efter spelningarna.
Fråga
Som min sista fundering, vad är viktigast för er som musiker när ni skapar?
Svar
Hela idén är att göra ärlig musik — känns den bra i kroppen så är det bra- så enkelt är det.

Wildbirds & Peacedrums — The Snake

Wildbirds & Peacedrums — The Snake.Det här är svårt att betecknas för jazz i traditionell mening utan i min bok är det experimentell musik som jag älskar att lyssna på. Mariam Wallentin sjunger så märkligt och lyfter fram musiken på ett speciellt sätt, som man inte kan komma från att sången känns alltför mäktig att inte låta bli att falla för. Andreas Werliin spelar slagverk och formulerar musik som Material eller The Golden Palominos skulle digga. Jag måste tillstå att det få skivor som kan skapa sina egna regler som just Wildbirds & Peacedrums vågar att ge oss den form som utgår från jazzen och dras inåt i något annat, blir något nytt i stället. Deras musik har transformerats, blivit ett osynligt väsen, ett musikaliskt något unikt. Låtarna vrider sig, rör sig längs det nya moderna ljudbilderna som jag verkligen känner ger mig något. Så om detta är framtidens jazz så kan jag ta till mig det utan större problem. Mera fantastisk musik än det här finns nog inte i denna materiella värld. Det är musik som har nått hem, i den mera metafysiska andligheten. En av årets bästa svenska skivor.

Musik

Andre Matos — Time to Be Free

Bauhaus — Go Away White

Beyoncé — Love Letters

Caesars — Strawberry Weed

Counting Crows — Saturday Nights & Sunday Mornings

Disco Not Disco: Postpunk, Electro & Leftfield Disco Classics 1974–1986

Dr. Indies musikmix XII

Håkan Hellström — För sent för Edelweiss

Jim Ford — Point of No Return: Previously Unreleased Masters, a Lost 45 & Rare Demos

Korta musikrecensioner XXXVIII

Mike Oldfield — Music of the Spheres

Millencolin — Machine 15; Floggin Molly — Float & Cursed — III: Architects Of Troubled Sleep

Moby — Last Night & Fuck Buttons — Street Horrrsing

Nick Cave — Dig!!! Lazarus Dig!!!

Pacific — Reveries

Panic at the Disco — Pretty Odd

Portishead — Third

R.E.M. — Accelerate

Rhonda Vincent — Good Thing Going

Sebastian Bach — Angel Down

Snoop Dogg — Ego Trippin’; Rick Ross — Trilla & Fat Joe — The Elephant in the Room

Teddy Pendergrass — Love TKO: The Very Best of Teddy Pendergrass

The B-52’s — Funplex

The Black Crowes — Warpaint

The Black Keys — Attack & Release

The Kills — Midnight Boom

The Raconteurs — Consolers of the Lonely

Van Morrison — Keep It Simple

Willie Nelson — Moment of Forever

Vincent Vincent and The Villains — Gospel Bombs