Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Folkrock/barockpop

Judee Sill — Abracadabra: The Asylum Years

Judee Sill — Abracadabra: The Asylum Years.Hon har alltid varit en ytterst marginell artist vid sidan av de mera stora namnen, såsom Joni Mitchell, Judy Collins och framförallt den store Joan Baez, dessa har varit de stora namnen under 60 och 70-talen. Ändå kämpade Judee Sill länge och väl med sin musik. Hon föddes 1944 och ville slå sig framåt i musiken. Fast droger, turbulens och fängelsevistelse följde hennes tidiga karriär. Men trots motgångar i livet så kämpade hon för att sprida sin musik via klubbar, kaféer och alla de andra spelställena hon behövde för att nå fram med musiken. Graham Nash från Crosby, Stills and Nash upptäckte Judee Sill och blev imponerad av hennes låtar och tvekade inte att vilja göra en skiva med Judee Sill. Den kom ut till slut genom en hård arbetsprocess i studion. Skivan fick den enkla titeln Judee Still.

Tyvärr kan man inte påstå att skivan blev en succé genom hela USA men däremot fick den tillräcklig genombrottskraft för att Judee Sill skulle räknas till de låtskriverskor som började få viss status. Jag tycker att man kan jämföra Judee Sill med en stor artist som den samtida Carol King. Båda hade fäbless för storslagna sorgsna vemodiga visor. Men kvinnlig urkraft, feminin mjukhet i rösten och en sargad bitterljuv romantik i texterna byggde de upp sina låtar. Musiken var ofta uppbyggda på en gitarrslinga eller att pianot var det dominerande instrumentet.

Judee Sill blev en av de första artister som signandes av David Geffens första skivbolag — Asylum. Hennes två enda skivor gavs ut av David Geffen och blev länge mest en intern angelägenhet för musikälskare och folkrockare. Jag själv kände inte till hennes existens förrän för cirka sex år. Då började hennes namn droppas på sajter och tidskrifter, då blev jag nyfiken på Judee Sills liv och musik.

Nyckelpiga.På den här cd-skivan så finns hennes två skivor Judee Sill och den sista skivan Heart Food. Båda albumen är vackra snygga små konstverk som visar upp hennes ironiska sköna låtskrivarsnille i fullt upplyst dager. Cd:n är uppdelad i två skivor. På den första delen som innehåller Judee Sill finns det som extra bonuspår — hennes första inspelningar som är live. De inspelningarna är de minst intressanta därför att dom tillför inget som jag redan kan få på originalsläppen. Dom låtarna verkar hon pröva sig fram för att ta reda på hur sångerna sitter, de känns mest som ofärdiga skisser tills låtarna får sin riktiga form. Hon sjunger visserligen väldigt bra som vanligt fast låtmaterialet blir inte så intressant då jag kan jämföra dem, när låtarna väl finns tillgängliga på själva skivan. Det är där Judee Sills riktiga jag påverkar mina sinnen som bäst.

Den andra skivans helhetskoncept fungerar mera tillfredställande. Där har du andra skivan Heart Food plus en hel rad med fullstädig lysande pärlor. Varenda liten ton eller partitur tycks komma direkt ur kvinnans vackraste hjärteslag. Här förtrollar Judee sill mig med sin magiska röst. När jag försöker finna några andra kvinnor som har förtrollad mitt hjärta med musik bortom det mesta som jag kan tänka mig eller känner till så finner jag Kate Bush, PJ Harvey, Patti Smith eller Deborah Harry, Emmylou Harris och några till artister.

Båda skivorna förtjänar att plockas fram för att hedra en vacker själ med utomjordisk musik.

1979 avled Judee Sill i en överdos av heroin. Då försvann älvornas drottning för att senare återupptäckas av nya generationer människor och kritiker.

Länge leve drottningen, hon lever igen.

Musik

Adam Green — Sixies & Sevens

Alf — Tivoliv

Ane Brun — Changing of the Season

Atrocity — Werk 80 I & II

Billy Bragg — Mr. Love & Justice

Bob Mould — District Line

Cavalera Conspiracy — Inflikted

Children of Bodom — Blooddrunk; In Flames — A Sense of Purpose & Draconian — Turning Seasons Within

Cut Copy — In Ghost Colours; Kelley Polar — I Need You to Hold On While the Sky Is Falling; M83 — Saturdays=Youth; Hercules and Love Affair — Hercules and Love Affair & Juvelen — 1

Daniel Norgren — Outskirt

Death Cab for Cutie — Narrow Stairs

Dr. Indies musikmix XIII

Dr. Indies musiktips för maj

Emrik — Soul Swedish Man & Friska Viljor — Tour de Hearts

Hällberga Central — Hällberga Central & Ricardo — Bye Bye Girl

Joel Alme — Master of Ceremonies

Judee Sill — Abracadabra: The Asylum Years

Katharina Nuttall — Cherry Flavour Substitute

Korta musikrecensioner XXXIX

Mariah Carey — E=mc2 & Ray J — All I Feel

Markus Krunegård — Markusevangeliet

Montt Mardié — Clocks/Pretenders

Mystery Jets — Twenty One; Atlas Sound — Let the Blind Lead Those Who Can See but Cannot Feel & Action Bikers — Hesperian Puisto

Nazareth — The News

P-Nissarna — Kalla den va fan du vill

Sebastien Teller — Sexuality

Stephen Malkmus & The Jicks — Real Emotional Trash

Stephen Simmons — Something in Between

Testament — The Formation of Damnation; Edenbridge — My Earth Dream; Dokken — Lightning Strikes Again & Nasum — Doombringer

The Last Shadow Puppets — The Age of the Understatement

The Roots — Rising Down

Whitesnake — Good to Be Bad