Korta musikrecensioner Fjäril.XXXIX

Clinic — Do It!

Clinic — Do It!Jag skulle kunna säga att det här en ren punkplatta med psykedeliska toner från 13th Floor Elevator eller som en skribent föreslog The Electric Prunes. De må vara med dessa eventuella referensramar för det är helt okej låtar Clinic släpper på sin nya skiva. Små fördömligt korta låtar vars snuttar har kreativ sinnelag som högsta poäng. Clinic har gjort den här sortens snygga skivor förut under sin karriär. Inget märkvärdigt men ändå så fantasifullt framodlad musik så att man häpnar. Clinic går från snabb punk till folkpop. En snabb skriven och bra skiva.

Anti-Flag — The Brights Lights of America

Anti-Flag — The Bright Lights of America.Mitt kära vänsterpolitiska nya favoritband Anti Flag visar upp hur bra dagens punk och hardcore kan vara när bandet släpper loss sitt monstruösa engagemang i världens orättvisor. Anti Flag har från första start varit ett punkband som tog upp Black Flag, Dead Kennedy och U. K. Subs allvar med sig in sin egen musik. Jag vill kalla gruppen för det bästa politiska samvete i moderna punkens eviga kamp för rättvisa. Anti Flags nya skiva är som vanligt bra punk med bra sociala texter. Varken mer eller mindre.

The Kooks — Konk

The Kooks — Konk.Det finns vissa tokstollar som vill jämföra detta brittiska ordinära tråkband med The Stroke vilket är ett horribelt misstag. Utan det är ett band som har samma svagheter såsom Nada Surf, det vill säga man har sånger som det inte blir något intressant med att lyssna på. Sångaren Luke Pritchard saknar begåvning och låtmaterialet är fullständigt värdelöst. Det är mest ett försök till dålig indie med garagerocken som ett ännu sämre försök när man mixar i det hela, i samma kittel.

Deras debutalster Inside In/Inside Out blev introduktionen till ett mediokert rockband utan stil eller klass. Nu har vi två dödtråkiga album som torterar min själ. Nej tack till undermålig rock.

Beatsteaks — Limbo Messiah

Beatsteaks — Limbo Messiah.Jag vet inte om det är en merit för ett band som heter Beatsteaks och har öppnat och turnerad med Bloodhound Gang eller Dog Eat Dog. De två senare banden har knappast tagits på allvar av någon kritiker. Men det finns låtar med båda banden som jag diggade trots allt. Beatsteaks har gjort garagerocklåtar som stuvats om tillräckligt bra att medverka till att sprida lite fin undergroundstämning. Den här skivan kom ut i egentlig mening förra året. Men den letar sig fram till Dr. Indie. Och jag kan rapportera att det finns bra låtar i sikte. Beatsteaks förstår sig på det här med bra garagerock. Allting fungerar trådlöst och stilsäkert. Deras senaste alster håller hela våren.

Supergrass — Diamond Hoo Ha

Supergrass — Diamond Hoo Ha.Bland 90-talets stora indie/brittrockvåg så är de få band som har överlevt med behållning. The Charlatans har inte haft förmågan att göra bra musik efter 90-talets slut. Vilket märktes på deras senaste värdelösa alster. Supergrass håller sig precis ovan havsdjupet. Deras nya skiva som är den första jag har lyssnat på sedan jag gav upp gruppen redan i slutet av 90-talet. Deras riff har The Buzzcocks och The Jam som deras första och viktigaste influens. Det märker jag framförallt på de ovanligt pigga låtarna som bandets sångare och låtskrivare Gaz Coombes levererar. Texterna är inte så märkvärdiga utan det är tuffare och råare sound. Denna ljudbild visar var bandet har fått sitt popigare punkljud ifrån, här om någon visar Supergrass upp sin tacksamhet till The Buzzcocks. Piggare och vitalare än vad jag kunde tro eller ana. Sådär får jag ett Supergrass som vill vara rockigare. Det är mycket bra av bandet i fråga.

Adam Green — Sixies & Sevens

Alf — Tivoliv

Ane Brun — Changing of the Season