Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Musik

Intervju med Joel Alme

Joel Alme bassist i gruppen Hästpojken till vardags, fick chansen att göra en skiva som numera slagit knock på den samlade indiepopvärlden. Få debutskivor har väckt större förhoppningar på att svensk pop skall leva igen.


Fråga
Först vill jag tacka för att du släppte en klassisk renodlad popplatta som är vacker och nästan gör en gammal punkare salig. Hur lyckades du få ihop låtmaterialet och få det att skimra så mycket?
Svar
Tack så jättemycket. Låtmaterialet kommer från när jag var 24,25 ungefär..jag tror att min okunskap av musik o kunna göra låtar får det att kännas mer personligt, jag har bara levt i en bubbla dom senaste åren...
Fråga
Jag har dålig koll på din historik, kan du ge oss lite kring din bakgrund inom musikvärlden?
Svar
Har egentligen ingen bakgrund inom att spela musik förutom ett band som hette spring in paris som jag o några kompisar startade vid 21 års åldern, så har jag alltid umgåtts med Bad Cash så man har ju sett processen utanför,,jag höll på med hockey tills jag var 17..o sen var jag sjuk i huvudet tills jag var 20.
Fråga
Det är intressant att du gav ut din skiva på svenska indielabeln Sincerely Yours som har både Jonas Game och TTA som hemmabas. Det vore skoj att få veta varför du valde detta skivbolag.
Svar
Vi var grannar ett tag i Göteborg o hade som sagt gemensamma kompisar, men anledningen är väl så enkelt att vi gillar varandra o SY släpper bara kompisar som dom gillar.
Fråga
Att vara löfte och hyllad innan du knappt hade givit ut din skiva måste ställa både krav och ge dig som artist erkänsla, hur upplever du nu situationen?
Svar
Har aldrig fattat denna hype men självklart ställer det krav på mig o jag är jävligt skrockfull oxå det ända jag kan göra är väl bara att fortsätta som vanligt o försöka förstöra för mig själv så som jag alltid har gjort o det.
Fråga
Att skriva låtar/musik måste vara krävande och att ge sig tid till att pressa ned allting på en skiva tar sin tid. Hur var det att arbeta med skivan och leva med den fram till den färdiga produkten?
Svar
Det var förjävligt att leva med denna skivan, jag är en väldigt rastlös person o skivan var inte lika rastlös, så jag höll på att implodera ibland, men skivan har lärt mig mer om mig själv än mina andra 28 år här i livet.
Fråga
Vad kom först sångtexterna eller musiken, Hur korresponderar musik och text på den här skivan?
Svar
Det är alltid olika, allt som jag blir inspirerad av kommer ut på olika sätt, man är ju inte proffs direkt o det är väl det som gör att man kan utvecklas.
Fråga
Vad hade du för vision med din skiva, vad lockade dig till att skriva på så sätt som du gjorde?
Svar
Min vision från början var att göra en grym skiva men på senare tid ville jag bara släppa ut skiten, den hade fått tillräckligt mycket plats inom mig, det blir ofta så när man tröttnar på sitt liv vid musiken, jag har alltid varit lockad av gamla evergreens o har väl haft det som en slags mento under tiden.
Fråga
Vad är det viktigaste du vet och känner som artist när du arbetar med din musik?
Svar
Att jag gör det för att mitt liv ska bli fint, inget annat.
Fråga
Sista frågan som jag alltid undrad över när det gäller artister. Tycker du som artist att det är någon skillnad på att bli intervjuad av vanliga pressens nöjesjournalist eller den mera intresserade musikpressen, som till exempel tidskriften Sonic?
Svar
Det är en självklar skillnad folk som ställer vanliga frågor o folk som är intresserade av mig, genom att kunna lite om mig innan visar personer mer respekt o därför får mer av mig oxå..så enkelt är det.

Tack Joel för dina svar!

Musik

Adam Green — Sixies & Sevens

Alf — Tivoliv

Ane Brun — Changing of the Season

Atrocity — Werk 80 I & II

Billy Bragg — Mr. Love & Justice

Bob Mould — District Line

Cavalera Conspiracy — Inflikted

Children of Bodom — Blooddrunk; In Flames — A Sense of Purpose & Draconian — Turning Seasons Within

Cut Copy — In Ghost Colours; Kelley Polar — I Need You to Hold On While the Sky Is Falling; M83 — Saturdays=Youth; Hercules and Love Affair — Hercules and Love Affair & Juvelen — 1

Daniel Norgren — Outskirt

Death Cab for Cutie — Narrow Stairs

Dr. Indies musikmix XIII

Dr. Indies musiktips för maj

Emrik — Soul Swedish Man & Friska Viljor — Tour de Hearts

Hällberga Central — Hällberga Central & Ricardo — Bye Bye Girl

Joel Alme — Master of Ceremonies

Judee Sill — Abracadabra: The Asylum Years

Katharina Nuttall — Cherry Flavour Substitute

Korta musikrecensioner XXXIX

Mariah Carey — E=mc2 & Ray J — All I Feel

Markus Krunegård — Markusevangeliet

Montt Mardié — Clocks/Pretenders

Mystery Jets — Twenty One; Atlas Sound — Let the Blind Lead Those Who Can See but Cannot Feel & Action Bikers — Hesperian Puisto

Nazareth — The News

P-Nissarna — Kalla den va fan du vill

Sebastien Teller — Sexuality

Stephen Malkmus & The Jicks — Real Emotional Trash

Stephen Simmons — Something in Between

Testament — The Formation of Damnation; Edenbridge — My Earth Dream; Dokken — Lightning Strikes Again & Nasum — Doombringer

The Last Shadow Puppets — The Age of the Understatement

The Roots — Rising Down

Whitesnake — Good to Be Bad