Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Backspegeln

Jimi Hendrix — Rockens store förnyare II (II)

Jimi Hendrix.Nu var som sagt Hendrix en gigant, och som sådan fick han det han pekade på. Nästa önskemål var att spela in en skiva som skulle bryta ny mark på ljudsidan och så blev det. Axis Bold As Love som släpptes 1967, var allt detta och mer. Det var bandets första skiva där man fick ta hjälp av den nya stereotekniken och denna utnyttjades fullt ut på plattan. I inledande EXP tycks ljudet cirkla runt lyssnaren, på flera ställen växlar man olika delar av ljudet mellan höger och vänster kanal för att uppnå surroundeffekt och man använder en teknik där Jimis gitarr tonar ut i vänster kanal för att dyka upp med full styrka i höger igen. I korthet, plattan var en orgie i var ljudteknik vid tidpunkten kunde åstadkomma. Till exempel var plattan troligen den första att använda en teknik som senare fått namnet stereo phasing. Men det var också första gången Hendrix spelade med en gitarr som var helt omstämd där han stämt ned den ett halvt steg till E och där han för första gången använde Wah-Wahpedal. Men förutom teknikdrägglande innehöll skivan också en av Jimis mest känsliga låtar Little Wing, lyssna på det gitarrsolo grabben lyckas leverera i den låt och gråt sedan av ren rörelse.

Annars omgavs albumet av dramatik då skivan spelades in på rekordtid för att bli klar till julhandeln det året. I all stress och röra lyckades Hendrix glömma hela mastertapen med sida 1 till skivan i baksätet till en taxibil och det bandet återsågs ju aldrig igen. Hela första sidan var alltså tvunget att remixas, men en låt If 6 Was 9 återfanns i originalskick hos bassisten Noel Redding och på det sättet kunde i varje fall lite av äran räddas. Tidspressen gjorde att slutresultatet inte föll Hendrix helt på läppen. Han tyckte han kunde ha presterat ett bättre resultat med mer tid och omslaget som föreställde bandmedlemmarna som hinduguden Vishna ansåg han inte var i linje med det omslag som anknöt till hans afroindianska ursprung som han hade velat ha. Samtidigt som albumet släpptes, turnerade bandet i Storbritannien och i januari 1968 åkte bandet åter till favoritlandet Sverige för ytterligare turné. Hendrix drack dock enligt vissa uppgifter kopiöst, enligt honom själv var spriten tillspetsad med andra innehållsämnen än alkohol men hur det nu än var med den saken slutade det hela med ett sönderslaget hotellrum och ett besök på polishäktet. Hendrix var dessutom tvungen att vid ett senare tillfälle inställa sig för rättegång. Turnén fortsatte men med den skadade hand som Hendrix ådrog sig när han totaltrashade hotellrummet och en stulen hatt i Köpenhamn som blivit hans signum gjorde att lite av geisten gick ur sällskapet.

Jimi Hendrix.1968 Satte Hendrix igång med sitt tredje studioprojekt som skulle resultera i skivan Electric Ladyland. Hendrix var under arbetets gång besatt av detaljer i ljudarbetet medan Chas Chandler, som var närvarande som producent, var mer inriktad på resultat. För den sistnämnda skulle en låt spelas in på några timmar för att spara tid och pengar, för Hendrix handlade allt arbete om detaljerna — kollisionen var ett faktum. Chandler var också allt mer irriterad på Hendrix vana att låta vänner och bekanta sitta med i studion utan att ha något där att göra egentligen. Denna schism mellan de två gick till och med så långt att Chas Chandler så småningom sade upp sig inte bara som producent, utan också som Hendrix manager. Ett litet intressant resultat av att Chas Chandler sade upp sig, var att under hans överseende skulle en låt vara anpassad för att ges ut som single det vill säga kort och koncis, men så fort han lämnade Hendrix och band fick Jimis idéer och visioner allt mer utrymme. Detta ledde till längre låtar med ett mer avancerat sound som många gånger var allt annat än anpassat för singelformat, så Electric Ladyland blev en brytpunkt på mer än ett sätt.

Med fria händer började Hendrix experimentera med olika kombinationer av musiker och instrument samt elektroniska effekter och instrument som var nymodigheter som hade börjat göra sitt intåg i studiosammanhang.

Ett annat resultat av inspelningarna var att bandet Experience började visa tendenser på slitningar. Det var framför allt bassisten Noel Redding som hade börjat bli allt mer frustrerad över Hendrix behandling av honom. En typisk inspelningskväll kunde se ut som den gjorde i låten Gypsy Eyes där Hendrix insisterade på omtagning efter omtagning där de till sist var uppe i 43 tagningar. Noel Redding hade under tagningarnas gång blivit mer och mer förbannad och var till sist tvungen att lämna studion för att lugna ner sig, när han väl kom tillbaka upptäckte han att Hendrix hade gjort ytterligare omtagningar utan honom och med någon annan på bas (på vissa spår spelar Hendrix själv bas) vilket fick det att rycka i mungiporna igen på stackars Noel.

Slutresultatet var dock mer imponerande än det som pågått i studion under arbetets gång. När den släpptes den 16 oktober 1968, var den något av det mest genomarbetade och imponerande man kunde hitta när det gällde gitarrsound. Den drog också iväg bort ifrån poppens och rockens stela format och gav sig istället hän åt en fullständig experimentodyssé där låtarna fick nya former och innehåll än det stela konceptet som populärmusik innebar. Här fanns plats för allt i en enda kompott, jazz, soul, rock, blues, pop ja allt. Som vanligt fanns här en uppsjö låtar som andra skrivit men framför allt i dessa märks hur Hendrix drar bort ifrån originalen för att söka nya vägar. Lyssna till exempel på hur han behandlar All Along the Watchtower och jämför Dylans original med denna version, det är helt enkelt två helt olika låtar. Hendrix hade plötsligt fått de vingar han så länge letat efter och den flygturen man tas på går inte av för hackor.

Under den här perioden hade Hendrix alltmer flyttat sin bas för sitt musicerande från London till USA där han bosatt sig. Bara två saker höll honom kvar i London och det var bandet som fortsatt turnerade och flickvännen sedan några år Kathy Etchingham. Bandet turnerade som sagt och då var basen London och flickvännens lägenhet i västra London. Turnéerna tog honom till Sverige, Frankrike och Tyskland bland annat och det var under en av dessa turnéer som sonen Daniel kom till i Stockholm, han har i efterhand blivit erkänd som Hendrix son både av Hendrix dödsbo och av svenska myndigheter. Denna turné kom att bli den sista med Experience som kompband. Noel Redding som redan var frustrerad över strulet i studion vid inspelningen av Electric Ladyland, började alltmer sakna att spela det som var hans huvudinstrument — gitarren. 1968 Hade han beslutat att bilda sitt egna band Fat Mattress, av Hendrix lite ironiskt omdöpt till Thin Pillow. Arbetet med bandet och ett alltmer överskuggande avstånd mellan Redding och Hendrix, gjorde att de två alltmer gled isär. Fat Mattress öppnade några spelningar för Hendrix och Experience, Noel Redding deltog också i arbetet i studion med nytt material som skulle komma att bli i stort sett resultatlöst utom för en låt — Stone Free — var det sista han deltog i. Den 29 juni 1969 spelade Noel Redding sin sista spelning med bandet som tyvärr blev en smärre katastrof och en totalskandal. Bandet var i USA för att spela i Denver på Mile High Stadium, i en av låtarna Voodoo Child (Slight Return) blev publiken så upphetsad att polisen inte längre tyckte att de hade kontroll över situationen. Någon beordrade därför att tårgas skulle skjutas ut i publikhavet och bandet blev till sist tvungna att fly den Lützendimma som lägrade sig över stadion. Bandet tog sin tillflykt i en hyrbil som delvis trampades sönder av flyende fans som också de försökte fly den stickande och irriterande gasen. Nästa dag annonserade Noel Redding att han lämnade bandet, ytterligare en anledning till avhoppet var just denna katastrofkonsert eftersom han länge tyckt att Hendrix inte hade tagit sitt ansvar utan istället hade ägnat sig åt att hetsade upp folkhopen och att Hendrix nu hade gått för långt.

Jimi Hendrix.Mycket tid och energi åtgick nu under våren 1969, till att spendera tid i domstol. Bakgrunden var att Hendrix långt innan han slagit igenom, hade skrivit under ett producentkontrakt med Ed Chalpin som inte var till Hendrix fördel. Hendrix dömdes till en hård dom, han skulle spela in en ny skiva från vilken han inte skulle få några pengar för försäljning i USA inte heller hans skivbolag Reprise skulle få del i denna, Hendrix skulle inte få några royaltypengar för sina låtar från den kommande plattan och av de redan inspelade albumen skulle 2 % av försäljningen i USA tillfalla Chalpin. Det såg ut att bli ett dåligt år för Hendrix men det skulle bli värre. Den tredje maj det året arresterades han på Torontos internationella flygplats för innehav av hasch och heroin. Hendrix hävdade under den kommande rättegången, att han utsatts för en komplott och att det i själva verket var en fan som stoppat drogerna i väskan där de upphittats. Domstolen trodde honom och frikände honom.

Nu satte lite mer positivt arbete igång, behovet av en ny bassist inför sommarens konsert på Woodstock stod närmast att arbeta med. Hans gamle vapendragare Billy Cox hade repat med Hendrix under våren och under tiden letade Hendrix övriga musiker med nya managern Michael Jeffrey. Hans hem i USA blev ett hyrt hus i Boiceville inte långt från Woodstock i delstaten New York. Snart hade trummisen Ed Shaughnessy, gitarristen Larry Lee som han spelat med tidigare i Nashville under R & B åren, och till sist slagverkarna Juma Sultan och Jerry Velez anslutit sig till bandet som kom att gå under namnet Gypsy Sun And Rainbows. Bandet spelade in en del jambaserat material som låtarna Jam Back at the House, Shokan Sunrise, Villanova Junction, Machine Gun, Message to Love och Izabella.

Den 18 augusti den sommaren sparkade bandet loss det som kanske var Jimi Hendrix stora triumt — Woodstock. Hela konserten var en logistisk och organisatorisk katastrofzon där folk överdoserade narkotika och dog och nya medborgare föddes. Arrangörerna hade gravt misstolkat hur många som skulle dyka upp och spelningarna drog ut så mycket på tiden att allt försköts med dygn snarare än timmar. 500 000 Dök upp, Hendrix med band var planerat till söndagen men spelade först på måndagen. När de gick upp på scenen introducerades de som ”Jimi Hendrix Experience” vilket Hendrix snabbt korrigerade till ”Gypsy Sun and Rainbows” och kvar av de 500 000 återstod ”bara” 180 000 förväntansfulla, men det som tog vid efter den taffliga inledningen är inget annat än rockhistoria. En fullständigt febrig konsert på två timmar, Hendrix längsta i sin karriär, där Lee och Hendrix ibland turades om att spela lead och där Hendrix fortsatte att spela trots brusten gitarrsträng i en annan låt, var den úppenbarelsen publiken fick se. Bandet som varit uppe hela natten i väntan på sin tur att spela kunde ibland inte hålla samma takt som en fullständigt furiös Hendrix, men vad tusan gjorde det. När bandet till sist nådde målsnöret gjorde Hendrix det som för evigt kom att placera honom i Rockens finrum, han spelade Star Spangled Banner (USAs Nationalsång) som ingen hört den förut där han lät gitarren låta som allt från granatkrevader till inflygande bombplan. Bara tekniken han använder i denna låt är värt allt och slutresultatet mycket mycket mer. För den intresserade finns hela konserten inklusive Jimi Hendrix framträdande dokumenterat i filmen Woodstock och på skivan med samma namn men där finns bara delar av Hendrix låtar med. Hela konsertarrangemanget blev allt strul till trots mycket tack vare Hendrix, själva höjdpunkten på hela den period och rörelse som gick under namnet ”Flower Power”. Den sommaren har av rockhistoriker döpts till ”Summer of Love” och blev inte bara alla hippies stora fokuspunkt utan också slutet på denna era.

Efter Woodstock uppträdde bandet bara under ytterligare två konserter innan också detta upplöstes. Den första spelningen efter defileringen i Woodstock var en välgörenhetskonsert i Harlem New York. Denna höll på att sluta olustig då Hendrix gitarr blev stulen av två yngre personer, gitarren återfanns senare men Hendrix var frustrerad. En annan orsak till frustrationen var att återigen hade huvuddelen av publiken lämnat konserten då bandet kom upp på scenen, precis som i Woodstock.

Den sista spelningen skedde den 6 september 1969 i TVs Dick Cavett Show där de åter introducerades som Jimi Hendrix Experience. Gruppens inspelningar kom aldrig ut under denna period men finns utgivet i en MCA box The Jimi Hendrix Experience och på skivan South Saturn Delta.

Billy Cox och Jimi Hendrix var de två som kämpade vidare tillsammans, precis som det varit i början av Jimis karriär. Tillsammans med trummisen Buddy Miles bildade de snart bandet Band Of Gypsys. Efter att ha repat ihop gav de sammantaget fyra konserter i New York på nyårsafton och nyårsdagen 1969/1970. Konserterna resulterade i den enda liveskivan Jimi Hendrix någonsin släppte — Band Of Gypsys — som också producerades av Jimi Hendrix under namnet ”Heaven Research”. Gruppen släppte också singeln Stepping Stone men denna drogs snart in efter releasen och fortsatte arbetet med att färdigställa det album Hendrix beordrats av domstol att spela in för att betala Ed Chalpin. Detta projekt färdigställdes dock aldrig och därför fortsätter tvisten mellan Chalpin och Hendrix dödsbo än i denna dag.

I januari 1970 flög både Mitch Mitchel och Noel Redding till New York för att förhandla vilkoren för en återförening av Experienced till en kommande turné. Samtidigt spelade Band Of Gypsys sin sista konsert den 28 januari i New Yorks Madison Square Garden. Konserten var en tolvgruppersevenemang för att stödja motståndet mot Vietnam-kriget, men konserten höll på att sluta med ett privat krig för Hendrix räkning. Redan innan konserten visade Hendrix tecken på att var i så dålig form att han inte borde ha spelat alls. Väl uppe på scenen spelade bandet en låt och påbörjade nästa, men redan innan låten satte igång skrek en kvinna i pubiken ”Foxy Lady” (en av Jimi Hendrix mer kända låtar) vilket inte föll i god jord. Halvvägs in i låten riktade Jimi Hendrix en skymf mot den som skrikit och kommenterade vidare ”That’s What Happens When Earth Fucks With Space — Never Forget That”, han satte sig ner på trumpodiet och tågade efter någon minut av scenen. Många är teorierna om vad som hände den där kvällen, men sanningen får vi nog aldrig egentligen reda på — huvudpersonen i dramat vägrade att uttala sig och är numer död. Några spekulationer har dock framkommit och Johnny Winter, gitarrist och vän, har gett den ena förklaringen som gick ut på att en av Hendrix drinkar han druckit innan konserten, hade spetsats med LSD av flickvännen Devon Wilson. Den andra teorin kommer från trummisen Buddy Miles som menade att managern Michael Jeffrey var den som spetsat Jimis drink med samma drog för att sabotera för Band Of Gypsys. Anledningen skulle vara att denne hellre ville se Jimi spela med Experience, hellre än Band Of Gypsys.

En vecka efter de omtalade scenerna i Madison Square Garden, gav Hendrix Redding och Mitchel en gemensam intervju som Jimi Hendrix Experience i Rolling Stone Magazine. Intervjun handlade mycket om återföreningen och den kommande turnén som komma skulle och som gick under namnet Cry of Love Tour. Allt var inte så rosaskimrande som det verkade i intervjun och strax före det att turnén skulle ta sin början sparkade Hendrix helt sonika Noel Redding och tog in den gamle armékompisen Billy Cox på bas istället. Av många kallas den nya versionen av bandet för Cry of Love Band, istället för Experience som de fortsatte att kalla sig. Jimi Hendrix hann också med att hoppa in som gästgitarrist åt Stephen Stills i låten Old Times Good Times och i The Everlasting First år Arthur Lee under inledningen av 1970. Annars var den en rätt mörk period av Jimi Hendrix liv, han hade åkt på en skattesmäll och var skyldig mer pengar än vad de flesta tjänar under en livstid, han hade hade varit tvungen att låna pengar för att fortsätta inspelningen av ett kommande album och detta lån betalades av den samtidigt pågående turnén och han var skyldig en rad advokater deras avgifter efter den misslyckade rättegången mot Ed Chalpin. Skivan gick under arbetsnamnet First Rays of The Sun och spelade in måndag till fredag som vilket jobb som helst, helgerna åtgick till att spela de inbokade konserterna. Det var med andra ord sju av sju dagar möjliga som det var arbete från morgon till kväll vilket bara det skulle hade kunnat ha knäckt den starkaste. Ändå lyckades han både färdigställa turnén och också visa att han fortfarande hade mycket att ge av musikalisk kvalitet. Bandet spelade 30 konserter under en 6 månadersperiod och turnéns amerikanska del avslutades den första augusti 1970. Men belöningen väntade runt hörnet.

1968 Hade Jimi Hendrix och Michael Jeffrey ur egna fickor investerat i inköpet av Generation Club i Greenwich Village i New York. Från början var tanken att åter öppna klubben som den rockklubb den en gång varit, men med tiden hade projektet istället kommit att handla mer om att färdigställa den studio Jimi Hendrix så väl behövde för framtida inspelningar och som samtidigt skulle kunna fungera som kommersiell studio som genom uthyrning kunde generera pengar till dem båda. Idén hade fötts under inspelningen av Electric Ladyland-albumet som både dragit ut på tiden och blivit rekorddyrt. Av den anledningen kom studion att kallas just Electric Ladyland och i augusti 1970 var det dags att inviga skapelsen.

Studion var specialdesignad efter Jimi Hendrix behov, önskemål och personlighet och var utrustad med det allra senaste som tiden kunde erbjuda. Den 26 augusti hölls invigningsparty på dagen efter det att Jimi avslutat ytterligare en inspelning, samma kväll tog han sitt pick och pack och med Billy Cox och Joan Mitchell i sällskap gick han ombord på ett Air Indiaplan som tog honom till London. Därifrån åkte han vidare för att spela på festivalen på Isle of Wight. Efter denna konsert tog den Europeiska delen av Cry of Love-turnén vid, och det var vid en spelning i Aarhus Holland som han uttalade de kusliga orden ”I’ve Been Dead For A Long Time” och snart skulle det visa sig alltför sanna. Hendrix hann med en konsert till i Isle of Fehmham i Tyskland innan han återvände till London. Billy Cox hade redan rest hem till USA enligt många sliten och paranoid efter att ha fått en dos LSD med eller mot sin vilja, ingen har någonsin bekräftat hur det låg till.

Jimi Hendrix träffade gamla vänner som Chas Chandler och Eric Burdon och enligt dessa hade han pratat om att säga upp kontraktet med Michael Jeffrey. Han träffade också Linda Keith som många år tidigare satt honom i kontakt med Chas Chandler och som tack för detta fick hon nu i efterhand en av Jimis gitarrer, en svart Fender Stratocaster med gitarrfodral fyllt med de brev hon skickat till honom under den perioden. Senare samma kväll tog han sig till Ronnie Scot’s Jazz Club i Soho tillsammans med Eric Burdon för att se dennes senaste band War spela live. Väl där bjöds han upp på scenen för att jamma med bandet och detta blev Jimi Hendrix absolut sista framträdande.

Tidigt på morgonen den 18 september 1970 dog Jimi Hendrix i London, omständigheterna i kring hans död är än i denna dag höljt i dunkel och har aldrig helt kunnat förklaras. Kvällen före hade han anlänt till ett party dit han var inbjuden och senare samma kväll hämtades han upp av flickvännen Monika Dannemann. Paret kördes till hennes lägenhet i Hotell Samarkand, enligt beräkningar som gjorts dog han kort efter ankomsten. Monika Dannemann vittnade vid utredningen som gjordes kring dödsfallet, om att utan hennes vetskap vid tidpunkten hade Jimi intagit nio sömntabletter på festen tidigare under kvällen. Läkaren som försökt rädda Jimi Hendrix liv, vittnade om att dödsorsaken var att Jimi Hendrix mer eller mindre drunknat i sina egna uppkastningar som i huvudsak bestod av rött vin. Åratal efteråt hävdade Monika Dannemann att Hendrix hade levat då han transporterades bort i ambulansen som anlände till olycksplatsen, men hennes historia var full av motsägelser särskild var som hänt mellan ankomsten till lägenheten och till dess att ambulansen kom för att hämta honom. Än värre var att hennes versioner av händelsen ändrades från intervju till intervju och detta bidrog till att allt fler ifrågasatte hennes trovärdighet. Både polis och ambulansmän hade under utredningen hävdat att vid ankomsten var Jimi Hendrix ensam i lägenheten och att denna hade varit död i åtminstone några timmar, detta bidrog till en växande misstanke om att Monika Dannemann kanske inte berättade hela sanningen alternativt att hon själv inte visste vad som hade hänt. 1996 Gick Kathy Etchingham till och med så långt att hon stämde Monika Danneman för förtal av Jimi Hendrix, då hon tyckte att historierna och versionerna som Dannemann fortfarande berättade för pressen var direkt lögnaktiga. Monika Dannemann begick själmord samma år innan något resultat av den rättegången kom ut. Hendrix sista vilja var att få bli begraven i England men trots detta flögs kroppen hem till Seattle där han är jordfästes på Greenwood Memorial Parkkyrkogården.

Arvet Jimi Hendrix lämnade efter sig var naturligtvis en ansenlig summa pengar som pappa Al förvaltade till sin egen död 2002. Men det finns mer än detta att bli imponerad över och detta är kanske mer imponerande än alla pengar i världen. För musiken är fortfarande än i denna dag djupt imponerande. Man kan lyssna på hans musik för att häpna över den briljanta tekniken, man kan lyssna på den för den nyskapande musiken som än i denna dag saknar motstycke och man kan lyssna på den för att analysera och förstå hur mycket den betytt för musik som kommit efter den. Vilken sida av Jimi Hendrix musik man än väljer att fokusera på, finns alltid något att hämta. Att Jimi Hendrix betytt allt är ingen överdrift. Han nyskapade gitarrspelandet och har för alltid förändrat och inspirerat en rad gitarrister efter honom, han har betytt allt för utvecklingen av gitarr- och studioteknik. På låtskrivar och arrangemangssidan har han utvecklat musiken enormt mycket. Till sist har hans influenser styrt musiken i nya riktningar, till exempel så har hårdrocken allt att tacka Jimi Hendrix för. Det är med andra ord en artist som än i denna dag har en aktualitet som få andra. Jag kan bar a uppmana dig, men är du minsta intresserad av Jimi Hendrix musik är en införskaffning av hans fyra originalplattor klart att rekommendera. Förutom dessa kan ytterligare några nämnas som direkt viktiga. Efter Hans död har en uppsjö plattor kommit, alltför många är rent strunt endast utgivna av skrupelfria bolag för att tjäna pengar. Men det finns trots allt plattor efter hans död som är värda att nämna. The Cry Of Love hette skivan som bland annat Mitch Mitchell hjälpte till att färdigställa och som innehåller outgivet material som Hendrix lämnade efter sig. Vid releasen var ingen av projektets huvudpersoner nöjd med resultatet eftersom vissa låtar inte fick användas av kontraktsskäl, de var redan kontrakterade till andra projekt. Till sist kunde dessa låtar användas och samma skiva gavs ut igen med de oanvända låtarna men denna gång under ny titel — The First Rays Of The New Rising Sun som alltså är samma skiva som den förra men med ytterligare material. God lyssning vi på blaskanredaktionen.

Diskografi

Diskografi Jimi Hendrix
UtgivningsårAlbumtitelLåttitlar
1967Are You ExperiencedFoxy Lady
Manic Depression
Red House (ej med på amerikanska utgåvan)
Can You See Me
Love or Confusion
I Don’t Live Today
May This Be Love
Fire
3rd Stone from the Sun
Remember
Are You Experienced
UtgivningsårAlbumtitelLåttitlar
1967Are You Experienced (Utgiven i USA och Kanada)Purple Haze
Manic Depression
Hey Joe
Love or Confusion
May This Be Love
I Don’t Live Today
The Wind Cries Mary
Fire
3rd Stone from the Sun
Foxy Lady
Are You Experienced
UtgivningsårAlbumtitelLåttitlar
Are You Experienced finns i två CD-utgåvor, båda med extra spår som bonus. Följande extra spår finns med på dessa:
Alan Douglas Re-master CD Bonus TracksHey Joe
Stone Free
Purple Haze
51st Anniversary
The Wind Cries Mary
Highway Chile
UtgivningsårAlbumtitelLåttitlar
Experience Hendrix/MCA Re-release CD Bonus TracksStone Free
51st Anniversary
Highway Chile
Can You See Me
Remember
Red House
UtgivningsårAlbumtitelLåttitlar
1967Axis Bold as LoveEXP
Up from the Skies
Spanish Castle Magic
Wait Until Tomorrow
Ain’t No Telling
Little Wing
If 6 Was 9
You Got Me Floatin’
Castle Made of Sand
She’s So Fine
One Rainy Wish
Little Miss Lover
Bold as Love
UtgivningsårAlbumtitelLåttitlar
1968Electric LadylandAnd the Gods Made Love
Have You Ever Been (To Electric Ladyland)
Crosstown Traffic
Voodoo Chile
Little Miss Strange
Long Hot Summer Night
Come On (Let the Good Times Roll)
Gypsy Eyes
Burning of the Midnight Lamp
Rainy Day, Dream Away
1983 (A Merman I Should Turn to Be)
Moon Turn the Tides…Gently Gently Away
Still Raining, Still Dreaming
House Burning Down
All Along the Watchtower
Voodoo Child (Slight Return)
UtgivningsårAlbumtitelLåttitlar
1970 (Inspelat 31 december 1969. Första konserten vid Fillmore East)Band of GypsysPower of Soul
Lover Man
Hear My Train A-Comin’
Them Changes
Izabella
Machine Gun
Stop
Ezy Rider
Bleading Heart
Earth Blues
Burning Desire
UtgivningsårAlbumtitelLåttitlar
(Inspelat 31 december 1969. Andra konserten vid Fillmore East)Band of GypsysAuld Lang Syne
Who Know
Stepping Stone
Burning Desire
Fire
Ezy Rider
Machine Gun
Power of Soul
Stone Free/Nutcracker Suite/Drum Solo/Outside Woman Blues/Cherokee Mist/Sunshine of Your Love
Them Changes
Message to Love
Stop
Foxy Lady
Voodoo Chile (Slight Return)
Purple Haze
UtgivningsårAlbumtitelLåttitlar
(Inspelat 1 januari 1970. Tredje konserten vid Fillmore East)Band of GypsysWho Knows
Machine Gun
Them Changes
Power of Soul
Stepping Stone
Foxy Lady
Stop
Hear My Train A-Comin’
Earth Blues
Burning Desire
UtgivningsårAlbumtitelLåttitlar
(Inspelat 1 januari 1970. Fjärde konserten vid Fillmore East)Band of GypsysStone Free/Little Drummer Boy
Them Changes
Power of Soul
Message of Soul
Earth Blues
Machine Gun
Voodoo Child (Slight Return)
We Got to Live Together
Wild Thing
Hey Joe
Purple Haze

Dr. Da Capo

Jimi Hendrix — Rockens store förnyare I (II)

Musik

Alice Cooper — Along Came a Spider

Backyard Babies — Backyard Babies

Blaze Bayley — The Man Who Would Not Die & Scars on Broadway — Scars on Broadway

Bloc Party — Intimacy

Conor Oberst — Conor Oberst

Dr. Indies musiktips september 2008

George Jones — Burn Your Playhouse Down & I Lived to Tell It All

Glen Campbell — Meet Glen Campbell & The Very Best of Glen Campbell

J. D. Souther — Border Town: The Very Best of J. D. Souther

Korta musikrecensioner XLII

Langhorne Slim & The War Eagles — Langhorne Slim

Leoš Janáček — The Excursions of Mr. Brouček

Madonna 50 år

Melvins — Nude with Boots

Minilogue — Animals

Okkervil River — The Stand Ins

Primal Scream — Beautiful Future

Randy Newman × 3

Rodney Crowell — Sex and Gasoline

Ron Sexsmith — Exit Strategy of the Soul

Scar Symmetry — Holographic Universe

Silver Jews — Lookout Mountain, Lookout Sea & My Morning Jacket — Evil Urges

Simply Funk: 4 CDs of Essential Funk Classics

Sparks — Exotic Creatures of the Deep

Stereolab — Chemical Chords & The Verve — Forth

T.I. — Paper Trail

The Game — L.A.X. & Ice Cube — Raw Footage

The Subways — All or Nothing

Tony Joe White — Deep Cuts

Wolf Parade — At Mount Zoomer