Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Musik

Wolf Parade — At Mount Zoomer
B.B.B.B.

Sub Pop

Vågade volter med Wolf Parade

Vad får du om du blandar ljuv engelsk pop i Kanadensisk version med klanger från Asien och knyckiga melodier som hela tiden byter skepnad som för att trotsa tyngdlagarna? Naturligtvis får du Wolf Parades nya skiva At Mount Zoomer. En smakfull anrättning som överraskar och omdefinierar musik till något nytt som bara bär stämpeln ”Wolf Parade”.

Bandet som kommer från Montreal har rönt stor uppmärksamhet då denna platta är så pass annorlunda att den i all sin vanlighet är ovanlig. Det vi rör oss med är pop som hela tiden finner nya influenser från allt annat än pop, och som hela tiden också omdefinierar begreppet och musiken genom att hitta nya förut helt okända vägar. Resultatet är kantigt med massor med av musikaliska grepp som man både känner igen och som man så där nyfiket undrar var de kommer från. För trots sitt experimenterande med mina sinnen som lite undrande uppfattar vad som spelas, vill jag hela tiden höra mer för det här är spännande och utvecklande. Klangfärger, melodier, bärande musikaliska teman är det man ibland känner igen och ibland ställs på det hala inför, men det är föränderligheten i musiken som är det specifika för Wolf Parade och med vilken lätthet de gör detta. Det är som om gruppen gett sig den på att utmana folks konventioner om musik och lyckats med att uppnå en högre sfär för en annars ganska vanlig musikform, ett klart imponerande resultat är slutkontentan.

Bandet väljer medvetet att inte flasha med sina musikkunskaper för mycket, utan håller sig hellre till det enkla men gör ändå ett jättejobb då de använder klanger och melodier till att omstöpa musiken. Här och där vill både gitarrist och keyboardist till exempel låna in både melodier men framför allt klanger från asiatisk musik som får melodin att anta den där exotiska karaktären som Wolf Parade behärskar till fullo. Här och där använder sig gruppen dessutom av enkelheten som ett medvetet musikaliskt grepp, där bristen på instrumentering och avkläddhet tillför ytterligare en dimension.

Gruppen uppvisar egentligen bara ett enda släktskap med någon annan grupp än sig själva som jag kan hitta, och den länken blir tydligast i låten An Animal In Your Care där kopplingen till Suede blir tydlig med framför allt det övertydliga släktskapet i sången med Brett Anderson. Annars går den här gruppen helt och hållet sina egna vägar och hittar helt och fullt sina egna uttryckssätt. Men annars är denna skiva en platta utan släktskap med något och ändå på något konstigt sätt ändå med släktskap till allt. Här finns grepp du känner igen med de sätts in i helt andra sammanhang, och här finns grepp du absolut inte känner igen alls.

Slutresultatet eggar mig, det utmanar mig och det får mig att spetsa mina öron istället för att bara slölyssna på ren rutin. Detta är med andra ord en imponerande platta som hittat en musikform som är imponerande, samtidigt som gruppen hittat ett uttryckssätt som är dom och bara dom.

Som slutkläm kan jag bara bli tjatig, jag är impregnerad. En skiva som utmanar mina sinnen och mina bristfälliga musikaliska kunskaper där jag måste lägga ytterligare en okänd pusselbit till helhetsbilden och omforma mina inskränkta tankar om musik, det är vad jag får om jag vågar och kan utmana mina öron med Wolf Parades nya skiva. Den här skivan är nämligen något så unikt som ett litet stycke musik som omformar den musikaliska historien och utmanar konventionerna om hur musik ska låta. Nyskapande, spännande och utmanande är det som jag får som belöning om jag orkar och vågar utmana mina egna konventioner och det vill jag ju hur mycket som helst. Hurra för det mod den här gruppen uppvisar, och jippi kay hey motherxxxxxx för musiker som medlemmarna i Wolf Parade som fortfarande vågar ta steget ut i det okända i en tid då alla ska satsa på säkra kort.

Dr. Da Capo

Musik

Alice Cooper — Along Came a Spider

Backyard Babies — Backyard Babies

Blaze Bayley — The Man Who Would Not Die & Scars on Broadway — Scars on Broadway

Bloc Party — Intimacy

Conor Oberst — Conor Oberst

Dr. Indies musiktips september 2008

George Jones — Burn Your Playhouse Down & I Lived to Tell It All

Glen Campbell — Meet Glen Campbell & The Very Best of Glen Campbell

J. D. Souther — Border Town: The Very Best of J. D. Souther

Korta musikrecensioner XLII

Langhorne Slim & The War Eagles — Langhorne Slim

Leoš Janáček — The Excursions of Mr. Brouček

Madonna 50 år

Melvins — Nude with Boots

Minilogue — Animals

Okkervil River — The Stand Ins

Primal Scream — Beautiful Future

Randy Newman × 3

Rodney Crowell — Sex and Gasoline

Ron Sexsmith — Exit Strategy of the Soul

Scar Symmetry — Holographic Universe

Silver Jews — Lookout Mountain, Lookout Sea & My Morning Jacket — Evil Urges

Simply Funk: 4 CDs of Essential Funk Classics

Sparks — Exotic Creatures of the Deep

Stereolab — Chemical Chords & The Verve — Forth

T.I. — Paper Trail

The Game — L.A.X. & Ice Cube — Raw Footage

The Subways — All or Nothing

Tony Joe White — Deep Cuts

Wolf Parade — At Mount Zoomer