Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Filmkrönika

Charlie Chaplin — The Essanay Film & The Mutuals Films 1915–1916

DVD-box 5 skivor

Få skådespelare blev lika kända världen över under filmens första storhetsperiod under stumfilmens tidsepok — så som Charlie Chaplin blev från första stund; då han klev ut på estraden med sin hatt, mustasch och käpp. Han var som liten specifik clown som turnerade runt omkring i världen med Fred Karnos English Music Hall Trupp. Han kom till Amerika där han snart blev skådespelare i Mark Sennetts legendariska Keystone studio.

Det var under en tid då han började experimentera med sin kommande Chaplinfigurs karaktäristiska stildrag, de långa skorna, den lilla mustaschen, hatten och tillika käppen. Mark Sennett var pionjären som producerade snabba buskisfarser för vanliga människor. De var knappast filmkost i den högre skolan. Men Charlie Chaplin studerade filmtekniken och skolades i den bästa skolan av alla. Han lämnade Keystone för att börja göra film på filmbolag som The Essanay och senare The Mutuals filmbolag.

Edna Purviance.Här började allting på allvar. Nu kan vi på allvar börja tala om filmklassiker som kom på löpande; särskilt de längre som hade roliga grundhistorier att ta del. Oftast så använde Charlie Chaplin i stort sett samma garde av skådespelare som spelade stereotyper som fungerade riktigt väl må jag säga. Framförallt den goda flickan som alltid var hans första motspelare i alla hans första riktiga filmer, hon hette Edna Purviance (1895-1958) och upptäcktes av Charlie i San Francisco när han ville finna en kvinnlig skådespelare som skulle passa hans filmer. Han upptäckte den unga Edna och hon blev hans ständiga motspelare i alla hans första filmer, ja de flesta stumfilmer. Hon lämnade filmbranschen senare. De var dessutom ett invecklad i ett romantiskt kärleksförhållande under den här epoken.

Det intressanta i hans första filmserie är att Charlie Chaplin skrev, regisserade och agerade i samma anda, de var filmer som kombinerade farsens slap stickshumor med allvarliga inslag som utvecklades under filmernas gång. Han vann inte alltid flickans hjärta men vann över skurkarnas oginhet. Man kan säga att girighet, dumhet och ren ondska var Chaplins ständiga mål att attackera i sina filmer — medan skönhet, godhet och lycka var de som alltid borde vinna. Charlie Chaplin förenade nog kärleken och humorn på ett bra sätt. Man kan också säga att smärtan, sorgen och den burleska humorn kunde få subtila drag och finnas som svarta stråk genom hans filmer.

Charlie Chaplin.Framförallt gillar jag den här tidens simpla humor som också ställde drag på att Charlie Chaplin och den tidens skådespelare faktiskt gjorde allting själva. Inga stuntmän stod bakom dem, utan alla tricken och fallen skapade de själva med finess. Dessutom använder de scenografin och dekoren optimalt med tanke på hur allting gick på lågbudget. Allting på den tiden var man tvungen att utnyttja på effektiva sätt annars förlorar man tid och pengar. Ändå lyckades Charlie Chaplin skapa filmer som lever för evigt.

Filmerna är originalnegativen på 35 mm som har finjusteras men de visas precis så som de såg ut när dessa premiärvisades. Bara sådant är värd alla pengar i världen. Själv njöt jag av detaljerna, de subtila gesterna och preciösa historierna. Filmhistoria när det är som bäst.

Musik

Bo Kaspers Orkester — 8 & Viktoria Tolstoy — My Russian Soul

Brian Wilson — That Lucky Old Sun

Calexico — Carried to Dust & Giant Sand — proVISIONS

Daniel Johnston — indievärldens kultikon

Dimension Zero — He Who Shall Not Bleed & The Haunted — Versus

Dungen — 4; Mogwai — The Hawk Is Howling; Mercury Rev — Snowflake Midnight & Vetiver — Things of the Past

Gary Moore — Bad for You Baby

Glasvegas — Glasvegas & Death Vessel — Nothing Is Precious Enough for Us

Jackson Browne — Time the Conqueror

Jenny Lewis — Acid Tongue

Kings of Leon — Only by the Night

Korta musikrecensioner XLIII

Lambchop — OH (ohio)

Motörhead — Motörizer (Dr. Indie)

Motörhead — Motörizer (Dr. Rock)

Ne-Yo — Year of the Gentleman & Nelly — Brass Knuckles

Nine Inch Nails — The Slip

Nordpolen — På Nordpolen & Hello Saferide — More Modern Short Stories from Hello Saferide

P. F. Sloan — Here’s Where I Belong: The Best of the Dunhill Years 1965–1967

Poisonblack — A Dead Heavy Day & Zebrahead — Phoenix

Scars on Broadway — Scars on Broadway

Soulfly — Conquer

Strangers in Wonderland — Shadow

The Haunted — Versus

Tv on the Radio — Dear Science

Volbeat — Guitar Gangsters & Cadillac Blood (Miss Vampyria)