Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Insändare

LEVANDE KANONKULA, ”HOVNARR” OCH AKROBAT I TREDJE VÄRLDEN

Gycklargruppen.Gycklargruppen firade 20-års jubileum år 2007 och höll alltid mycket hög underhållningsklass.

Hyllade Gycklargruppen blev 20år gammal. Teatertrix rör sig i gränslandet mellan teater och cirkus. Gamle fotbollslöftet Bert Gradin har exceptionella meriter som levande kanonkula i Malmö och "hovnarr" inför alla Europas kungahus på Karl XVI Gustafs 50-årskalas.

— I Malmö hamn sköts jag från ett jättelikt armborst inför 8000 människor och på Dramaten lyfte jag kronprinsessan Victoria på scenen inför mängder med kungligheter när vår egen kung blev 50 år, berättar Bert(2a fr.v på bilden)som själv börjar närma sig samma milstolpe i livet.

De två tilldragelserna, menar Gradin, är de mest spektakulära i en lång karriär av varité, cirkus, akrobatik, teater, trix och stunts.

— Som trixkonsult använder jag mig av min erfarenhet från artisteriet. Att kunna blanda cirkusteknik med skådespeleri, vilket är olika sätt att jobba. Om en rollkaraktär ska kunna trolla eller ramla på något speciellt sätt rycker jag in. Och jag jobbar oftast själv.

Gycklargruppen bildades 1987. I juli 1989 var det premiär på Komediteatern vid Gröna Lund för gruppens första vuxenproduktion "Nattvarieté". Föreställningen skapades på initiativ av sorgligt förolyckade teaterdirektören Pi Lind, som ville bjuda sin publik på ett nattligt äventyr med en doft av nöjesfält och popcorn. Det blev en blandning av gycklarnas bästa nummer och nya skapelser med temat freakshow och Kivik.

Med på scenen fanns också Anders Olsén som spelade trummor och skötte ljudeffekter. Han såg även till att med hjälp av sitt virtuosa öra och sjuka sinne hitta lämplig musik och knyta ihop föreställningen. Goda recensioner ledde till att föreställningen flyttade till Mosebacke och så småningom döptes om till "Aftonvarieté". Där fick man så mycket uppmärksamhet att Gycklargruppen tilldelades DN På Stans "Kasperpris". I samma veva kom gruppen i kontakt med regissören Hans Klinga som ville arrangera ett gästspel på Dramaten och i oktober 1991 spelades "Gycklarcirkus" och "Aftonvarieté" på Lilla Scenen. Detta blev Dramatens bäst besökta gästspel detta år. Eftersom Seved Bornehed just lämnat gruppen fick man hjälp av Hans Klinga med omarbetningar.

Efter besöket på Dramaten belönades Gycklargruppen med SvD.s stora humorpris; "Poppepriset". Dessutom erbjöds man att medverka som skådespelare i Dramatens julspel på stora scenen året efter; "Pippi Långstrump" i regi av Hans Klinga.

Bert Gradin började som diversearbetare i Stockholm innan han som 23 åring hamnade på en kurs i akrobatik.

— Jag placerades i en akrobatikgrupp som under några sommrar åkte runt i Europa och uppträdde på gator och torg. Jag sökte cirkusskola i Frankrike men kom inte in. Jag var med och startade Gycklargruppen i Sverige 1987. Konstellationen startades för att vi skulle ha en träningslokal, det var inte meningen att vi skulle bli en grupp. Vi gjorde vår sista spelning inför ett fullsatt konserthus i oktober 2007 — 20 år efter vi bildades. Vi var väl något av en kultgrupp under 90-talet. Då vi satte upp shower på bla. Mosebacke, Dramaten och Berns, återger multi-artisten som också privat ingått i koalition med underhållningens allra förnämsta traditioner. Som gift med Hanna Z har Bert Gradin inga mindre än Carl Zetterström, son till Kar de mumma, och Birgitta Andersson som svärföräldrar. Hanna och Bert bor med sönerna Timon, 5år och Joel, 3, i ett litet hus i Saltsjöbaden.

Varför valde du en sådan originell karriär? Du var en talangfull konstnär och lovande fotbollsspelare.

— Jag tror att mitt sätt att spela fotboll och uppträda nog kan påminna om varandra. Att vara snabb och ha en blick för spelet. Jag vet många teatermänniskor som önskar att en teaterupplevelse kunde vara som bra match. Med dom direkta känslorna och spänningen. Jag tecknar och målar inte så mycket men tror att det kommer att komma tillbaka. Till en början var ett tvärsnitt av hela svenska befolkningen Gycklargruppens tänkta målgrupp.

— Det fanns ett slags hålrum efter den här typen av underhållning just då. Vi kunde börja uppträda på en lekpark på morgonen därefter någon konferens på dagen för att avsluta på någon nattklubb på kvällen. Det fanns såna dagar, minns akrobaten och ger en förtydligad översikt:

— Jag har medverkat i diverse reklamsamanhang. senast för apoteket. För tv har jag gjort två barnprogramserier, en med Gycklargruppen. Film har det varit tunnsått med förutom småroller som till exempel i en Jönssonliganfilm. I musiksammanhang har jag åkt runt en sommar med rocktåget och medverkat i en musikal på Dramaten "Pojken och stjärnan". Egna shower har vi satt upp många. "Unplugged" på Mosebacke som vi fick en massa priser för och den största var "Hugo Berns varie`te" på Berns salonger vilken vi spelade i ett år. För de oiniterade beskriver Bert kortfattat:

— Gycklargruppens föreställningar var väl insperarade av gammeldags "vauduville" och variteèr. Lite åt det håll Bröderna Marx och Chaplin gjorde innan dom slog igenom med film. Vi jobbade mycket med att hitta en komisk och lätt utmanande knorr på våra akter. En del av det vi gjort finns på Youtube.

Bert Gradins teatertrix har anlitats av bla. Dramaten, Malmö opera och musikteater, Stadsteatern, Teater Tre och han medverkar i olika uppsättningar som senast i Teater Tre`s " Sailor och Pekka" som spelas på Parkteatern under augusti.

Karriären måste väl vara tidigt övergående? Jag vet ju själv hur jag känner mig i 46årsålder. Man slår inte hårdknut på sig själv särskilt ofta eller frivilligt!

— Försöker som i cirkusvärlden omskola mig inom gebitet. Där blir en del gamla akrobater clowner. Jag försöker odla mina komiska talanger, med mindre uttryck. Man hoppar inte lika högt längre. Man har ju inte som vissa av dansarna någon möjlighet att gå i tidig pension heller. Sen blir det ju allt mer teater. Då jag skulle göra en parodi på kanonkungar skadade jag mig ordentligt annars är det väl det vanliga slitaget. Men visst känner jag folk som gjort sig illa, avslöjar den åldrande varitéartisten. Bert Gradin själv och Gycklargruppen har inte bara haft de svenska storstäderna som estrad.

— Vi har uppträtt över hela Sverige, dock mest söderut. Och även utomlands vid ett flertal tillfällen. Var i fjol i Vietnam med en soloföreställning, förklarar Bert själv som är uppväxt vid skroten i Vattjom väster om Sundsvall.

Om framtiden:

— Att försöka få ihop det så kallade livspusslet är väl den största utmaningen med två småbarn. Sen är det väl alltid nästa projekt som hägrar.

Om förebilder och föredömen:

— Alla som gått sin väg — och inte varit så ängsliga för vad alla ska tycka.

Fakta Gycklargruppen:

Tjugo år på Gycklartoppen!

Med showuppsättningar på Berns Salonger, Mosebacke Etablissemang och Hamburger Börs, samt gästspel på Kungliga Dramatens lilla- och stora scen har Gycklargruppen gått i bräschen för den moderna gycklartraditionen och inspirerat andra grupper som Cirkus Cirkör och många av de nuvarande gycklargrupperna.

Gycklargruppen firade 20-års jubileum år 2007 och håller alltid mycket högunderhållningsklass.

”Gycklargruppen blandar med stor skicklighet trolleri, magi, clowneri och pantomim med inslag av gammaldags fakirkonst. Med en ständig strävan efter förnyelse och humor, roar och engagerar de en bred publik i alla åldrar. Gruppen sätter den vanlige samhällsmedborgaren i fokus på ett nytt och annorlunda sätt. Gycklargruppen representerar, med sitt sätt att blanda olika konstarter, en ny stil i svenskt kulturliv, samtidigt som de tar till vara på en gammal tradition.”

— Detta omnämnande fick Gycklargruppen när de tilldelades TBVsoch Ernst-Hugo Järegårds kulturpris, och det är en illustrativ beskrivning av deras bejublade föreställningar.

Jack Edstrand

Musik

Bo Kaspers Orkester — 8 & Viktoria Tolstoy — My Russian Soul

Brian Wilson — That Lucky Old Sun

Calexico — Carried to Dust & Giant Sand — proVISIONS

Daniel Johnston — indievärldens kultikon

Dimension Zero — He Who Shall Not Bleed & The Haunted — Versus

Dungen — 4; Mogwai — The Hawk Is Howling; Mercury Rev — Snowflake Midnight & Vetiver — Things of the Past

Gary Moore — Bad for You Baby

Glasvegas — Glasvegas & Death Vessel — Nothing Is Precious Enough for Us

Jackson Browne — Time the Conqueror

Jenny Lewis — Acid Tongue

Kings of Leon — Only by the Night

Korta musikrecensioner XLIII

Lambchop — OH (ohio)

Motörhead — Motörizer (Dr. Indie)

Motörhead — Motörizer (Dr. Rock)

Ne-Yo — Year of the Gentleman & Nelly — Brass Knuckles

Nine Inch Nails — The Slip

Nordpolen — På Nordpolen & Hello Saferide — More Modern Short Stories from Hello Saferide

P. F. Sloan — Here’s Where I Belong: The Best of the Dunhill Years 1965–1967

Poisonblack — A Dead Heavy Day & Zebrahead — Phoenix

Scars on Broadway — Scars on Broadway

Soulfly — Conquer

Strangers in Wonderland — Shadow

The Haunted — Versus

Tv on the Radio — Dear Science

Volbeat — Guitar Gangsters & Cadillac Blood (Miss Vampyria)