Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Hårdrockspecial

Black Sabbath — Black Sabbath 13 februari 1970

Hin håle och hårdrock — Black Sabbaths debut

Black Sabbath — Black Sabbath.När jag hörde låten Black Sabbath för första gången sände den magiska kittlingar både på nämnbara och onämnbarea delar av min blott 8 åriga kropp. Jag menar hallå, vilken film kan mäta sig mig ruskigheterna i denna bisarra och satanistiska tillställning som utgör hela grunden för skivan för övrigt. För att understryka sitt ockulta och ibland skrämmande budskap, släpptes plattan den 13 februari 1970 vilket bara råkade vara fredagen den 13. Så här nästan 40 år efter realesen är det inte mycket musik som visat sig så influensrikt som denna. Här har ni i själva verket startskottet till en rad genrer som doom, dark och grind. Visserligen är det inte mycket som går att känna igen musikaliskt längre sånt brukar kallas utveckling, men det var ändå här fröet såddes.

Lyssna som sagt på inledande låten Black Sabbath, den börjar med slagregn och åska. Bara där har ni grepp som än i denna dag går igen. När stämningen börjar krypa under ditt skinn som mest, då exploderar Tommy Iommi's ondskefulla djävulsgitarr i en kakafoni av grindliknande ackord som får de flesta nerver att ge upp och lämna den jellypudding som betecknas ”kropp”. När de inledande gitarriffen så småningom läggs i sordin så tar Ozzy vid, med de profetiska och skrämmande inledningsraderna ”What is this that stands before me, fingering black that points upon me, turn around and starts to run, find out the chosen one, oh nooooo”. Samtidigt som Ozzy ägnar sig åt slutkläm av första versen, exploderar Tommy Iommis gitarr i nya bombastiska ackord som får alla hår på huvudet att stå givakt. Mer skrämmande är väl svårt att få till det, men senare i samma låt sjunger Ozzy vidare om både satan och häxsabbater — inget för svaga nerver med andra ord.

Jag kommer fortfarande ihåg både känslan och omständigheten då jag för första gången hörde detta mästerverk, det var min äldre bror som på sin rullbandspelare hade den inspelad, känslan av det förbjudna fanns naturligvis där — 1970 talade man inte om djävulen, men det mest sensationella var ändå musiken. Få gånger tidigare i världshistorien hade mänskligheten fått möjligheten att lyssna på något så genomstyggt som när Black Sabbath började mässa, det kan jag intyga. För första gången i världshistorien kunde en hel föräldrageneration faktiskt höra att det fanns en direkt länk mellan rock och djävulen, allt det där var inte längre bara snack och spekulationer. Detta faktum bidrog bara i än högre grad till den där känslan av det förbjudna och fick alla oss barn med behov av att få mopsa oss att vädra morgonluft. Äntligen kunde vi köpa skivan som inte bara hade brännmärkts av hem och skolaföreningen vilket var meriterande, här hade vi albumet som fick föräldrar runt halva Europa att kippa efter luft av ren vanmakt vilket var än mer meriterande.

Om man ska sammanfatta skivan finns det en beskrivning som står sig än i denna dag — malande. Black Sabbath bildades med ambitionen att göra tung blues, det hörs på debuten men här finns mer skivan präglas nämligen av ett tungt malande nästan ångesmörker i form av domedagsgitarr och texter som kan skrämma folk med alltför svaga nerver som det främsta kännetecknet. Bluesen hade glidit över och blivit hårdrock. Till soundet hade de lagt ockultism och svart magi i texter som var klart inspirerad av böcker från författare som H P Lovecraft, Dennis Wheatley och skräckfilm från tiden. Bandet blev därmed det första som tog tag i de underströmningar inom både text och musik vid tidpunkten, som gick åt ett helt annat håll som en direkt motreaktion mot hela hippierörelsen och the summer of love som mynnade ut i Woodstockfestivalen sommaren 1969.

Ytterligare en viktig detalj med bandets musik, var att för första gången spelade bas och trumma en större roll i slutresultatet i musiken. Geezer Butler som spelade bas i bandet, spelade faktiskt bas i stället för att bara pumpa rytmer. Trummisen Bill Ward fick också chansen att visa vad han gick för då skivan innehåller en del passager där trummorna får spela en större roll än vad tidens konventrioner inom musikvärlden normalt tillät.

Skivan fick blandat mottagande av kritikerna, Lester Bangs i Rolling Stone kallade den till exempel ”ett disparat jammande mellan bas och gitarr som aldrig faller samman till att bli en låt”. Trots detta nådde plattan som bäst nummer åtta på den engelska listan och nummer 23 på den amerikanska. Skivan låg dessutom kvar på denna ganska höga nivå i ett år och sålde sammantaget under det året hela en miljon kopior. Vilket bara visar hur lite andras åsikter egentligen värderas när något nytt och fräscht dyker upp. Inte dåligt för ett debutalbum som spelades in på två dagar och som mixades klart på lika kort tid. Men om bandet hade behållit sitt ursprungliga bandnamn The Polka Tulk Blues Company, hade nog ingen av den cred som bandet uppbar från och med debuten kunnat uppbådas, så det var trots allt tur att bandet bytte namn till Black Sabbath 1969.

Dr. Da Capo

Musik

Bo Kaspers Orkester — 8 & Viktoria Tolstoy — My Russian Soul

Brian Wilson — That Lucky Old Sun

Calexico — Carried to Dust & Giant Sand — proVISIONS

Daniel Johnston — indievärldens kultikon

Dimension Zero — He Who Shall Not Bleed & The Haunted — Versus

Dungen — 4; Mogwai — The Hawk Is Howling; Mercury Rev — Snowflake Midnight & Vetiver — Things of the Past

Gary Moore — Bad for You Baby

Glasvegas — Glasvegas & Death Vessel — Nothing Is Precious Enough for Us

Jackson Browne — Time the Conqueror

Jenny Lewis — Acid Tongue

Kings of Leon — Only by the Night

Korta musikrecensioner XLIII

Lambchop — OH (ohio)

Motörhead — Motörizer (Dr. Indie)

Motörhead — Motörizer (Dr. Rock)

Ne-Yo — Year of the Gentleman & Nelly — Brass Knuckles

Nine Inch Nails — The Slip

Nordpolen — På Nordpolen & Hello Saferide — More Modern Short Stories from Hello Saferide

P. F. Sloan — Here’s Where I Belong: The Best of the Dunhill Years 1965–1967

Poisonblack — A Dead Heavy Day & Zebrahead — Phoenix

Scars on Broadway — Scars on Broadway

Soulfly — Conquer

Strangers in Wonderland — Shadow

The Haunted — Versus

Tv on the Radio — Dear Science

Volbeat — Guitar Gangsters & Cadillac Blood (Miss Vampyria)