Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Hårdrockspecial

Iron Butterfly och Blue Cheer

Iron Butterfly.Blaskanredaktionen planerar framöver [läs nu] att göra ett specialnummer kring hårdrock och dess subgenrer för att den håller på att bli hur folklig som helst. Nuförtiden är det rena familjeunderhållningen att gå på konserter med Iron Maiden, Metallica, Judas Preist med flera band (observera att det är helt okej). Hårdrocken av idag har blivit större och kanske det är ett gott tecken att rocken alltid kommer få oss att må bra. Därför är frågan när uppkom hårdrocken? De flesta är med på att det är i slutet av 60-talet och i början av 70-talet hårdrocken kom att förändra rockmusikens framtid; det är något vi alla kritiker, publiken och historiker kan vara överens om. Black Sabbath, Deep Purple och Led Zeppelin är de första och de största banden som gav impulsen till hur hårdrocken slog igenom på bred front. Sedan har vi en armé av andra band som kom i hårdrockens namn att bli en del av en hel rörelse. Men vilka influenser kunde sägas vara influenser till hårdrocken? Det är lättare att finna punkens rötter i garagerock och de band i Detroit som var med och skapade punken.

Men inom hårdrocken så har vi flera möjliga kombinationer som utgör hårdrockens substantiella kärna till att skapa den mera hårda rockmusikens nya giv. Steppen Wolf med sin tunga rockmusik är en viktig pusselbit tror jag. Dr. Rock framförde att Sir Lord Baltimore kan vara en länk till hårdrockens grunder. Det är troligt att de bandet tillsammans med steppen Wolf är bra grundstenar att bygga på.

Blue Cheer.Andra bra referenser är Jimi Hendrix, Cream, Yardbirds och The Jeff Beck Group. Så där kan vi hålla på med att spåra hårdrockens rötter hur länge som helst men det låter vi bli i den här artikeln. Det kommer vi ägna oss åt i vårt hårdrocksnummer när det blir av längre framåt. Utan jag tänker ägna mig åt de två banden, Blue Cheer och Iron Butterfly istället. För de båda är två relevanta källor i hårdrockens flöden. Därför att de båda banden spelade psykedelisk rock precis som Cream. Men Blue Cheer gick snabbt över till att spela hårdare och bluesigare rock som avskiljde sig från tidens psykedeliska rockmusik. Framförallt deras i mitt tycke underbara cover på Eddie Cochrans stora femtiotalhit Summertime Blues elektrifierar det hela till en hårdare låt, det är på gränsen till skön hårdrock. Iron Butterfly gör sin bästa låt In-A-Gadda-Da-Vida, till en störtskön psykedelisk progressiv låt som tickar på 17 minuter gränslös frihetslängtan. Jag har lyssnat sönder den låten. Problemet med Iron Butterfly och Blue Cheer som band är att det vanliga skedde — medlemmar droppade av allting och så till slut försvinner själva känslan när kreativiteten urgröps ur bandens sammanhållna musikaliska känslor. Då blir det svårt att hålla ihop helheten, då ingenting binder ihop människor längre, så orkade inte någon mera spela. Blue Cheer och Iron Butterfly lades båda ned i början av 70-talet. Deras olika försök till att återbildas mycket senare föll ihop. Men jag tycker att dessa band förtjänar att ihågkommas för den fantastiska musik de gjorde i slutet av 60-talet.

Musik

Bo Kaspers Orkester — 8 & Viktoria Tolstoy — My Russian Soul

Brian Wilson — That Lucky Old Sun

Calexico — Carried to Dust & Giant Sand — proVISIONS

Daniel Johnston — indievärldens kultikon

Dimension Zero — He Who Shall Not Bleed & The Haunted — Versus

Dungen — 4; Mogwai — The Hawk Is Howling; Mercury Rev — Snowflake Midnight & Vetiver — Things of the Past

Gary Moore — Bad for You Baby

Glasvegas — Glasvegas & Death Vessel — Nothing Is Precious Enough for Us

Jackson Browne — Time the Conqueror

Jenny Lewis — Acid Tongue

Kings of Leon — Only by the Night

Korta musikrecensioner XLIII

Lambchop — OH (ohio)

Motörhead — Motörizer (Dr. Indie)

Motörhead — Motörizer (Dr. Rock)

Ne-Yo — Year of the Gentleman & Nelly — Brass Knuckles

Nine Inch Nails — The Slip

Nordpolen — På Nordpolen & Hello Saferide — More Modern Short Stories from Hello Saferide

P. F. Sloan — Here’s Where I Belong: The Best of the Dunhill Years 1965–1967

Poisonblack — A Dead Heavy Day & Zebrahead — Phoenix

Scars on Broadway — Scars on Broadway

Soulfly — Conquer

Strangers in Wonderland — Shadow

The Haunted — Versus

Tv on the Radio — Dear Science

Volbeat — Guitar Gangsters & Cadillac Blood (Miss Vampyria)