Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Musikbok

Phil Strongman — Pretty Vacant: Punkens historia en gång för alla

Bonniers 2007

Boken saknar den härliga groteska stil och känsla som Please Kill Me hade på varje sida — sidor som laddades varje gång du läste med dynamisk erkänsla kring punkens kulturella dimensioner. Den här boken knyter däremot samman den engelska och amerikanska punkscenen till en kortare historisk kontinuitet. Phil Strongman sätter England i fokus, särskilt Sex Pistols börjar och avslutar nästan boken med Sex Pistols upplösning efter Amerikaturnén 1978 och Sid Vicious död 1978 i en överdos. Man kan säga att det handlar om hur Malcolm McLaren och hans kvinna, modedesignern Vivienne Westwood skapade en grupp utifrån sin klassiska modebutik, SEX. Han själv föddes 1946 och blev en modsare med kärlek till Gene Vincent och Bill Fury.

Hans politiska inställning började med en sorts blandning av marxism men framförallt blev han tidigt intresserade av franska vänsterkonstnärerna i grupperingen ”Situationisterna” med Guy Debord i spetsen. Då handlade det inte om anarkism utan om värdenihilism. Värdena förlorar sin betydelse utan man måste upprätta en ny sorts moralism och värden. Direktaktion var kodordet och det tog Malcolm McLaren med sig in i Sex pistols musik. Anarkismen blev fel ord.

Utan jag vill påstå att punkens konstnärliga ådra ligger i mångfalden. Boken visar det tydligt i alla kapitlen att det handlar om att amerikanska och engelska punkscenen hänger ihop men deras konstnärliga sammanhang drar åt olika håll. För Phil Strongman börjar också med Andy Warhols konstsyn och den gick vidare med att han skapade sin egen rockgrupp med The Velvet Underground. Det är starten till punken plus Iggy Pop och hans Stooges, MC5, The Doors, David Bowie, New York Dolls med plus 60-talets garagerockscen. Alla dessa grupper bildade stommen till punken. I England så har du pubrockscenen med framförallt Dr. Feelgood i spetsen som skapade en del av punkens grunder hemma i England. Vi kan även nämna en del av glamrockscenen där Mott The Hopple och Marc Boland är viktiga delar av den kommande punkrockscenen. Boken binder ihop det hela och vi får njuta av exemplariska namn som behövs för att framkalla punkens historiska betydelse.

Då talar vi om den första vågen av punk. Den vågen ligger bakom mycket av dagens mode, konst och musik.

Punken överlever genom att populärkulturen tagit över element från punkens estetik men samtidigt avväpnar man punkens farlighet genom att göra dess första våg till referenser till konsumentartiklar. Men det finns en ny våg av punk som särskiljer sig lite grann från gamla punken därför att den bygger på dagens samhälles värderingar eller samhällskritik mot dagens samhälle. Punk av idag tar avstamp på den gamla punkscenen men ger sig hän åt att mixa stilar som kan appliceras på punken. Det finns dessutom punk i många andra musikaliska genrer. Det är nog punkens bästa arv, att de genomsyrade en hel värld med värderingar och konstnärlig avbrott från rockens progressiva musikaliska ram genom att renodla rockabillyn till en tuffare underlag. Punken lever vidare i mitt hjärta.

Musik

Bo Kaspers Orkester — 8 & Viktoria Tolstoy — My Russian Soul

Brian Wilson — That Lucky Old Sun

Calexico — Carried to Dust & Giant Sand — proVISIONS

Daniel Johnston — indievärldens kultikon

Dimension Zero — He Who Shall Not Bleed & The Haunted — Versus

Dungen — 4; Mogwai — The Hawk Is Howling; Mercury Rev — Snowflake Midnight & Vetiver — Things of the Past

Gary Moore — Bad for You Baby

Glasvegas — Glasvegas & Death Vessel — Nothing Is Precious Enough for Us

Jackson Browne — Time the Conqueror

Jenny Lewis — Acid Tongue

Kings of Leon — Only by the Night

Korta musikrecensioner XLIII

Lambchop — OH (ohio)

Motörhead — Motörizer (Dr. Indie)

Motörhead — Motörizer (Dr. Rock)

Ne-Yo — Year of the Gentleman & Nelly — Brass Knuckles

Nine Inch Nails — The Slip

Nordpolen — På Nordpolen & Hello Saferide — More Modern Short Stories from Hello Saferide

P. F. Sloan — Here’s Where I Belong: The Best of the Dunhill Years 1965–1967

Poisonblack — A Dead Heavy Day & Zebrahead — Phoenix

Scars on Broadway — Scars on Broadway

Soulfly — Conquer

Strangers in Wonderland — Shadow

The Haunted — Versus

Tv on the Radio — Dear Science

Volbeat — Guitar Gangsters & Cadillac Blood (Miss Vampyria)