Korta metalrecensioner

I förra numret blev Dr. Indie förtjust i alla nya metalplattor som kommer ut på skivmarknaden så att jag gör ett nedslag igen.

Exodus — Let There Be Blood

Exodus — Let There Be Blood.Bandet Exodus hamnar lite vid sidan om de andra storheterna från Bay Area-området i USA och fick inte samma status som Slayer eller Metallica. Men Kirk Hammett lämnade Exodus för att enrollera sig i Metallica. Exodus slog igenom med utsökta ”Bonded By Blood” som kom ut på 80-talet. Nu efter mer än 20 år efter debuten så gör dagens upplaga av Exodus en svinbra nyinspelning av sina gamla låtar och arbetar, skär i processen och återanvänder sina gamla idéer. Det är enbart två av originalbandet kvar, vi har Tom Hunting och Gary Holt. De gör ett bra jobb med skivan. Den exploderar fullständig ut av morbid och obskyr lyrik, riff och baskaggar. Fan, så här borde alla slipstenar dras. En av mina favoritskivor för året 2008.

Enslaved — Vertebrae

Enslaved — Vertebrae.Norges finaste blackmetalband som har symfoniska drag och snilleblixtar av en melodiös stämning som har lite av John Bauers skogskänsla i musiken. Norska fjäll och fjordar bor i Enslaveds musik. Jag blir kär i varenda ton som mullrar ur deras kanon. En pigg och elak metallisk platta utan skyddsnät.

Darkane — Demonic Art

Gillar du precis som undertecknad At The Gates innan de före evigt lade av nyligen efter den allra sista återföreningen. Nåväl deathmetalveteranerna i Darkane levererar nysvetsat deathmetal för hela slanten. Njutningsbar brutal metal som borde få alla andra band att vilja föra oväsen igen. Deras nya skiva rocka loss djävulen från hans tron. Bättre death metal kan jag knappast önska mig till julklapp. Tack vare obefintliga melodier och musik som gör att du känner sig drabbad, borde Darkane få några medaljer att hänga runt gitarrhalsen. En stenhård metallisk betongplatta att avnjuta.

Ravenheart — Valley of the Damned

Dr. Rockmusik borde denna genre få — det vill säga episk speedmetal som brukar gilla långa låtar men har melodiös stil och skönsjungande manlig sångare. Ravenheart är ett dystert exempel på en grupp som faktiskt spelar väl men saknar passion, kärlek och bra låtar. Här friskas vårt behov av långa låtar upp med hjälp av tomma gester och normlös lyrik och alltsammans fantasilöst fastklistrad i desperata unkna speedmetalorgier. Nej tack för sådant skräp.

Massemord — The Whore of Hate

Vad kan man säga om detta blackmetal/death metalband — inte mycket må jag säga, eftersom det är första gången jag har dem. Men så specifikt eller bra är det inte. Skrikig brölig growlande, stereotyp med alla den här genrens klichéer du kan vara utan. Musik som man snabbt tröttnar på och skivan kommer att säljas ut så fort som möjligt. Musik som saknar vett och etikett.

Archons — Consequences of Silence

Archons — Consequences of Silence.Något hårdare och möjligt mera passionerad än vad man tänka sig när Canadas största death metalfavoriter Archons slår sönder och manglar värre än värst. Deras senaste platta är snygg och smått vacker på sina musikaliska ställen, här och där. En skimrande metallisk övning i skön konstnärlig death metal som når oss i Sverige. Den fungerar väldigt bra när skivan smattrar igång på cd-spelaren. Jag har fallit dit igen.

The Faceless — Planetary Duality

Massiv manglande growlande tekniskt väl framförd death metal som är mera störande och monoton än vad den är rolig att lyssna på. efter en stund stänger jag nästan av hjärnan eftersom musiken med sina tunga försök att skapa något bra av det hela. Men death metal med fåniga solon fångar mest inställningen att bandet längtar efter att ta chansen att låta som om det vore Yngwe Malmsteen skulle spela någon variant av death metal. Jag vill höra bra death metal med tyngd och utan pardon helst, så ge mig sånt för tusan.

B. B. King — One Kind Favor & Seasick Steve — I Started Out with Nothin’ and I Still Got Most of It Left

Blackmore’s Night — Secret Voyage

Brian Eno & David Byrne — Everything That Happen Will Happen Today