Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Intervju

The Guild

Blaskans redaktör intervjuar gruppen The Guild som precis släppt ett av sina bästa album någonsin.


Fråga
Första spåret "Going To Louisiana" är bland det bästa svenska rockmusik i år som verkligen kan få till det där The Band-stämningen som jag dyrkar. Hur fick ni ihop text, musik och känslan av uramerikanskt mjuk rootsrock?
Svar
Låtideén fick jag när jag besökte konstmuseet "Louisiana" i Danmark. Jag tyckte det var roligt att leka med USA-referenser både i text och musik Vi ville vräka på med allt på en gång. Så sydstat det bara kan bli. Därigenom maximal kontrast till ett kyligt Danmark. Men egentligen utspelar sig låten inne i huvudet. Jag gillar när text/musik arbetar på flera plan samtidigt. Men ofta låter det så här när vi får härja fritt. Det är denna genre vi kan bäst och när vi jammar är det ofta i den här stilen. Det finns en speciellgungig rytm i texten som är väldigt lätt att överföra till riktiga instrument.
Fråga
Debutplattan "Oh My Guild" svävade in snyggt i svenska rockmyllan 2006. Det är en delikat platta men nya skivan "The Golden Thumb" är ännu bättre. Det är min undran hur ni funderade och filosoferade ihop nya skivans strukturer och texter?
Svar
Tanken från början var att göra en exakt lika dan skiva, men det urartade ganska snart. Låtarna och skivan fick eget liv, och det var bara att försöka hänga med. Jag ville dra allt till sin spets både vad gäller text och musik.
Fråga
Med tanke på att Jens Andersson från The Ark producerar nya skivan. The Ark lever i Queen/Bowieestetiken från glamrockens era. Blev det lite annorlunda att arbeta ihop med Jens eftersom jag tycker att era musikaliska visioner skiljer sig från The Arks världsbild?
Svar
Alla i The Ark är stora rockhistorie-konnessörer och har stora skivsamlingar, det råkar bara ha blivit så att glam-grejen nått stor framgång. Både Jens och jag är väldigt inne på orkestrerad hippie-country och har jobbat mycket tillsammans i The Ark så arbetet gick mycket smidigt. I The Guild kan vi göra precis som vi vill eftersom vi inte har nån direkt publik som väntar och därmed inga egentliga förväntningar. Det är en mycket behaglig situation.
Fråga
I pressmeddelandet står det lite humoristiskt om processen med skivan. Vad har lockat er, influerad The Guilds på sin andra skiva?
Svar
Jag vet inte…allt möjligt. Gammal soul, John Phillips, lite Belle and Sebastian, Love, kanske… Det blir vad det blir helt enkelt
Fråga
Jag skulle gärna faktiskt vilja veta lite om bandets bakgrund — hur ni förenades i musikvärlden. Vad fanns bakom The Guilds tillkomst?
Svar
Jag har alltid gjort låtar och drömt om ett eget band, men inte varit riktigt mogen. Så turnerade The Ark med Dungen som förband 2003 och plötsligt såg jag en möjlighet att realisera mina drömmar. Min mor fyllde 50 i den vevan och jag tog tillfället i akt och slängde ihop ett band med några kompisar. Framträdandet var en succe och resten är historia.
Fråga
Alla snackar om den andra svåra skivan. Jag tycker att ni inte verkar ha problem med att få ihop en ny andra skiva. Var det någon problematisk arbetsprocesss med nya skivan?
Svar
De enda problemen var rent geografiska. Plattan spelades in i Malmö och bandet bor i Sthlm. Men det löste sig ändå. En extremt enkel inspelningsprocess faktiskt.
Fråga
Så till sist: Är The Guilds som band nöjda med resultatet av skivan?
Svar
Vi anser att vi skapat ett mästerverk. Frågan är om resten av världen kommer inse det?

Musik

B. B. King — One Kind Favor & Seasick Steve — I Started Out with Nothin’ and I Still Got Most of It Left

Blackmore’s Night — Secret Voyage

Brian Eno & David Byrne — Everything That Happen Will Happen Today

Britney Spears — Circus & Akon — Freedom

Division of Laura Lee — Violence Is Timeless

DragonForce — Ultra Beatdown (Miss Vampyria)

Eagles of Death Metal — Heart On (Miss Vampyria)

Edguy — Tinnitus Sanctus

Frida Hyvönen — Silence Is Wild & Anna Ternheim — Leaving on a Mayday

Girlschool — Legacy & T.N.T. — Atlantis

Grand Magus — Iron Will

Guns N’ Roses — Chinese Democracy

Jonathan Richman — Because Her Beauty Is Raw and Wild

Korta metalrecensioner

Korta musikrecensioner XLV

Lindsey Buckingham — Gift of Screws

Ludacris — Theater of the Mind

John McLaughlin — Industrial Zen; Jonas Kullhammar Quartet — Son of a Drummer & Djeli Moussa Diawara & Bob Brozman — Ocean Blues: From Africa to Hawaii

Musikkommentarer X

Pain — Cynic Paradise (Miss Vampyria)

Per Gessle — Party Crasher

Psapp — The Camel’s Back

Queen + Paul Rodgers — The Cosmos Rocks

The Bronx — The Bronx; D.O.A. — Northern Avenger; Bloodshot — Murder the World & Khold — Hundre år gammal

The Decemberists — Always the Bridesmaid: A Singles Series

The Fireman (Paul McCartney) — The Electric Arguments

The Soundtrack of Our Lives — Communion

Timbuktu — En High 5 & 1 Falafel

Ulf Lundell — Omaha

Vic Chesnutt, Elf Power and The Amorphous Strums — Dark Developments

Vivian Girls — Vivian Girls